یک سوال از رئیس جمهور/بالاخره تحریم ها رفع شده است یا خیر؟

روحانی چهارشنبه شب در جمع کانون وکلای دادگستری گفت: اگر اشکالی داشتم، با صراحت لهجه از ما انتقاد کنید. لااقل از قوه‌ مجریه با خیال راحت انتقاد کنید چون انتقاد از قوه مجریه پاداش هم دارد.

وی اما صبح دیروز در کنگره بزرگداشت روز شهید در مشهد با تخطئه کسانی که  از کارنامه دولت درباره اقتصاد مقاومتی می‌پرسند، گفت: اینکه سؤال کنیم در اقتصاد مقاومتی موفق نبودیم باز، اشتباه است. ما قطعا پیروز اقتصاد مقاومتی هستیم. اینکه سؤال کنیم آیا در اقتصاد مقاومتی پیروز هستیم یا نه، بدتر از این سؤالی وجود ندارد. همه ملت ما در برابر همه فشارهای اقتصادی ایستادند.

وی همچنین با طرح این سؤال که آیا همه تحریم‌ها پایان یافته است، اظهار داشت: البته که نه ما در یک بخش، تازه اگر طرف مقابل منصفانه و صادقانه عمل کند و به عهدش پایبند باشد در جاده هسته‌ای موانع را برداشتیم، جاده‌های دیگر هنوز مشکل دارند و راه طولانی را درپیش داریم.

اینکه رئیس‌جمهور در یک نشست شبکه انتخاباتی و تبلیغاتی، برای انتقاد تعارف بزند و در عین حال سؤال از کارنامه دولت در زیر اقتصاد مقاومتی را «بدترین سؤال» بخواند، خلاف روحیه انتقاد‌پذیری و پاسخگویی است.

اینکه دولت وابستگی به نفت و درآمدهای نفتی را تشدید کند، رکود اقتصادی را شدت بخشد، واردات کالاهای مصرفی (حتی دارای مشابه داخلی) را ولو به قیمت زمین‌ خوردن هزاران کارخانه و ده‌ها و صدها هزار کارگر افزایش دهد، برنامه برجام حتی موجب کاهش 18 درصدی درآمدهای نفتی در یک سال اجرای برجام شود، با سوءمدیریت و رهاشدگی نظارت موجب ورشکستگی و زیان‌دهی برخی شرکت و بانک‌ها در بورس شود و...، آیا به مفهوم عمل به اقتصاد مقاومتی و تقویت ساخت داخلی اقتصاد است؟!  در واقع معلوم است که مردم مقابل فشارها می‌ایستند اما سؤال این است که دولت چرا به مسئولیت خود عمل نکرده است.

ثانیا آقای روحانی در حالی امروز می‌گوید «همه تحریم‌ها برداشته نشده و اگر طرف مقابل به تعهدش عمل کند، یک بخش از تحریم‌ها برداشته می‌شود» که قبل از توافق همه بر وفای به عهد آمریکا و امکان تکرار توافق در دیگر حوزه‌ها تأکید کرد و هم مدعی بود « همه تحریم‌ها بالمره (یکجا) در روز اجرای توافق برداشته خواهد شد»!!