دلایل شکست آمریکا برای تروریست خواندن سپاه

وبسایت دیلی کالر در مطلبی نوشت: منتقدان می‌گویند آشفتگی حاکم بر وزارت امور خارجه، سخت‌گیری بر ایران را دشوار‌تر کرده است. این منتقدان، دیپلمات‌های اسبق آمریکا و کارمندان فعلی وزارت خارجه هستند که مایلند ترامپ به سرعت مناصب خالی و بدون مسئول را در این وزارتخانه پر کند.

گفته می‌شود دونالد ترامپ در حال بررسی کاهش 37 درصدی بودجه وزارت خارجه است. وبسایت آتلانتیک نیز به تازگی گزارش داد کارمندان وزارت خارجه در محل کارشان کسل هستند و به نقل از یکی از آن‌ها نوشت: «گمان نمی‌کنم این دولت فکر کند نیازی به وجود وزارت خارجه احساس می‌شود. آن‌ها (مقامات ارشد) تصور می‌کنند "جرد کوشنر" – داماد ترامپ – می‌تواند هر کاری انجام دهد.»

در ادامه این مطلب آمده است، گروهک منافقین روز چهارشنبه کنفرانسی خبری برگزار کرد و اطلاعات بیشتری درباره افزایش نفوذ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ارائه داد. آن‌ها همچنان مدعی تروریستی بودن اقدامات سپاه پاسداران هستند. به ادعای اعضای ارشد این گروهک تروریستی، راه حل مقابله با این وضع، "سازمان تروریستی خارجی" نامیده شدن سپاه پاسداران از سوی وزارت خارجه ایالات متحده است.

"مایکل پریجنت" – افسر اسبق امنیتی، "ادوارد استافورد" – دیپلمات اسبق و "آدام ارلی" – سفیر اسبق آمریکا در بحرین در زمان جرج دابلیو بوش و باراک اوباما همگی معتقدند سپاه پاسداران باید «سازمان تروریستی خارجی» نامیده شود.

ترامپ و دولتش در قبال ایران موضعی سختگیرانه‌تر اتخاذ کرده اند و به ادعای مقامات اسبق آمریکا – که نامشان در بالا قید شد، "تشدید فشار بر سپاه پاسداران می‌تواند تلاش‌های ایران را برای بی‌ثبات کردن منطقه با ناکامی روبرو کند".

پریجنت – که نگاه مایکل فلین، مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا را نسبت به ایران ستود و پیش‌تر نیز با جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا کار کرده است – در ادعایی مضحک گفت ترامپ باید ناراحت باشد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از توافق هسته‌ای ایران بهره می‌برد – نه این که آمریکا از این توافق بهره نمی‌برد.

وقتی از استافورد – که در اکتبر سال 2016 به عنوان یک افسر سرویس خارجی بازنشسته شد – درباره احتمال «سازمان تروریستی خارجی» نامیده شدن سپاه پاسداران از سوی وزارت خارجه پرسش شد، وی پاسخ داد: «با صراحت بگویم، هیچکس نمی‌داند وزارت خارجه می‌خواهد فردا درباره هر موضوعی چه کاری انجام دهد.»

وی که می‌گوید به تازگی با همکاران سابق خود که هنوز در وزارت خارجه حضور دارند ملاقات کرده است، می‌افزاید: «در حقیقت جنبشی برای تجزیه و کوچک کردن وزارت خارجه در جریان است.» به گفته وی، دفتر ایران و دفتر تروریسم در وزارت خارجه را عمدتاً مدیران موقت اداره می‌کنند؛ چرا که هنوز برای یافتن جایگزینان آن‌ها اقدامی در دستور کار قرار نگرفته است.

ارلی – سفیر اسبق در بحرین که در زمان جرج بوش سخنگوی وزارت خارجه نیز بود – معتقد است: «در خصوص تغییر ماهیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شما باید یک دیوان‌سالاری مؤثر در وزارت خارجه در اختیار داشته باشید. مراقب آنچه می‌خواهید باشید. اگر وزارت خارجه را قطعه قطعه کنید، نمی‌توانید کارهایی را که مایلید انجام دهید، به سرانجام برسانید.»