نماینده آمریکا در سازمان ملل: ایران را از سوریه بیرون کنید

"نیکی هیلی" نماینده آمریکا در سازمان ملل مدعی شد بخشی از راهکار حل بحران سوریه، بیرون کردن ایران از این کشور است.

 

"نیکی هیلی"، نماینده آمریکا در سازمان ملل، ضمن حمایت از مذاکرات سازمان ملل درباره سوریه، مدعی شد: "سوریه دیگر نمی‌تواند محل امنی برای تروریست‌ها باشد." وی همچنین در ادامه مواضع خصمانه خود علیه ایران گفت: "مهم است که ما برای اصلاح اوضاع سوریه، ایران و گروه‌های نیابتی وابسته به آن را از این کشور بیرون کنیم."

 

سخنان "هیلی" در نیویورک پس از آن گفته شد که "استفان دی‌میستورا"، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه گزارشی از آخرین دور مذاکرات صلح ژنو به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرد. دی‌میستورا در این گزارش تاکید کرده بود مذاکرات ژنو در فضایی مثبت برگزار شد و امید زیادی درباره موفقیت آن وجود دارد. وی همچنین تاکید کرد هیچکدام از طرفین درگیر در بحران سوریه مذاکرات را ترک نکردند و همه برای رسیدن به یک هدف مشترک در محل مذاکرات باقی ماندند. شرکت‌کنندگان در مذاکرات ژنو بر روی یک هدف مشترک متمرکز بودند، یک برنامه کلی تدوین کردند و برای رسیدن به آن محدودیت زمانی قائل شدند.

 

نیکی هیلی در بخش دیگری از سخنانش مدعی شد: "در شرایط کنونی موضوع حل بحران سوریه فراتر از یک راه حل سیاسی است و تمامی تلاش‌ها باید در جهتی باشد که سوریه دیگر نتواند مامنی برای تروریست‌ها باشد. ما باید اطمینان یابیم که ایران و دیگر متحدانش در سوریه حضور ندارند. ما این کار را انجام می‌دهیم و به جلو پیش خواهیم رفت. ما امنیت مرزهای متحدانمان را نیز تامین خواهیم کرد."

 

زمانیکه از نیکلی هیلی پرسیده شد آیا آمریکا معتقد است "بشار اسد"، رئیس‌جمهور سوریه، باید از سمتش کناره‌گیری کند، وی حاضر به ارائه پاسخ نشد. با توجه به اینکه "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور آمریکا، مایل به برقراری همکاری‌های بیشتر با روسیه و در عین حال، مجازات ایران به دلیل توسعه تسلیحات موشکی است، هنوز مشخص نیست واشنگتن قصد دارد چگونه به شش سال جنگ داخلی سوریه پایان دهد.

 

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز به تازگی از مقامات آمریکایی خواسته است از ادامه حضور ایران در سوریه به‌ویژه در نزدیکی مرزهای فلسطین اشغالی جلوگیری کنند. وی اوایل هفته جاری تاکید کرد در دیدار روز پنجشنبه (امروز)‌ خود با رئیس جمهور روسیه نیز این درخواست را مطرح خواهد کرد.