قدردانی سخنگوی «نُجَباء» از حمایتهای ایران از عراق در نبرد با داعش

نبرد بزرگ آزادسازی شهر «موصل» واقع در استان نینوا به مراحل حساس خود رسیده است. نیروهای نظامی، نیروهای حشد شعبی، نیروهای پلیس فدرال و همچنین نیروهای دستگاه مبارزه با تروریسم عراق همچنان به سلسله پیشروی های گسترده خود در نبرد با تکفیریهای داعش در موصل ادامه می دهند. چندی پیش نیز «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق دستور آغاز عملیات آزادسازی محور غربی شهر موصل را صادر کرد. از زمان صدور فرمان آغاز عملیات آزادسازی محور غربی موصل تاکنون دستاوردهای زیادی در نبرد با داعش حاصل شده است. نیروهای عراقی همچنان به پیشروی های خود در جریان عملیات آزادسازی  موصل ادامه می دهند.

در همین راستا، نیروهای امنیتی عراق اخیرا موفق شدند مناطق «الدندان» و «الدواسه» را در غرب شهر موصل واقع در استان نینوا به صورت کامل از چنگ تروریست های داعش آزاد کنند. همچنین منطقه «تل الرمان» نیز توسط نیروهای مبارزه با تروریسم عراق از چنگ عناصر داعش آزاد شد و این نیروها به مناطق «المعلمین» و «الشهداء ۲» حمله کردند. وزارت دفاع عراق هم اعلام کرد که دانشگاه موصل از بقایای به جای مانده از تروریست های داعش پاکسازی شد. سلسله پیشروی های گسترده در جریان نبرد با داعش در شهر موصل با حمایت های نیروهای حشد شعبی که جنبش مقاومت اسلامی «نُجَباء» جزئی از آن است، محقق می شوند. در همین ارتباط و همچنین در خصوص آخرین تحولات سیاسی عراق، گفتگویی با «سید هاشم الموسوی» سخنگوی رسمی جنبش مقاومت اسلامی «نُجَباء» انجام شده است که مشروح آن از نظر می گذرد؛ 

*جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده است که از گروه‌های مقاومت در اقصی نقاط جهان حمایت می کند. ایران در طول این سالها همچنین حمایتهای زیادی را از نیروهای مبارز با تروریسم در سوریه و عراق به عمل آورده است. شما در جنبش نجباء عراق حمایت های جمهوری اسلامی ایران از نیروهای عراقی و حشد شعبی را چگونه ارزیابی می کنید؟

جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا به یاری دولت و ملت عراق در نبرد با تروریسم پرداخت. ایران همواره از نیروهای عراقی به وسیله پول و سلاح حمایت کرده است. علاوه بر این، جمهوری اسلامی ایران حمایت های رسانه ای زیادی را از نیروهای عراقی و حشد شعبی به عمل آورده است. 

جمهوری اسلامی ایران شانه به شانه نیروهای عراقی، در نبرد با داعش شهید داده است. اینها جملگی اقداماتی هستند که نه دولت و نه ملت عراق، آنها را فراموش نخواهند کرد. ما خالصانه قدردان رهبری، دولت و ملت ایران هستیم.

*در حال حاضر شاهد آن هستیم که نیروهای عراقی به صورت گسترده به سلسله پیشروی های خود در نبرد با تروریست های تکفیری داعش به ویژه در محور غربی شهر موصل ادامه می دهند. با توجه به این پیشروی ها آیا می توان زمان معینی را برای آزادسازی کامل شهر موصل متصور شد؟

تعیین زمان آزادسازی کامل شهر موصل از لوث گروه تروریستی ـ تکفیری داعش بر حسب تحولات میدانی می توان صورت گیرد و نمی توان زمان دقیقی را در این خصوص در رسانه ها اعلام کرد. هر نبردی، شرایط خاص خود را دارد و ما هم اکنون در حال عبور از شرایط سخت و طاقت فرسای نبرد آزادسازی شهر موصل از تصرف تکفیریها هستیم. امیدواریم که در آینده نزدیک بتوانیم پیروزی نهایی بر گروه تروریستی ـ تکفیری داعش را اعلام کنیم.

*گفته می شود که گروه تروریستی داعش به سرکردگان خود دستور داده است تا از شهر موصل به سمت الرقه در سوریه بگریزند. آیا نیرهای حشد شعبی تدابیری را به منظور ممانعت از سرازیر شدن سرکردگان داعش از موصل به الرقه سوریه اندیشیده اند؟

در خصوص مسأله فرار سرکردگان گروه تروریستی ـ تکفیری داعش از شهر موصل به سمت استان الرقه سوریه باید گفت که ایالات متحده آمریکا از مدت ها پیش در صدد آن برآمده است تا سرکردگان داعش را از چنگ نیروهای عراقی و همچنین نیروهای حشد شعبی برهاند. 

آمریکایی ها طی ماه های اخیر تلاش های بسیار زیادی را برای پناه دادن به سرکردگان داعش به کار بسته اند. آنها به دنبال آن هستند تا با فراری دادن سرکردگان داعش از شهر موصل به سمت الرقه سوریه محیط امنی را برای آنها فراهم آورند.

با این حال، ما برای ممانعت از ورود سرکردگان داعش به استان الرقه سوریه از طریق شهر موصل، حتی الامکان اقدام به قطع خطوط امدادرسانی به اعضای این گروه تروریستی در محور غربی موصل، کردیم. هرچند باید به این نکته نیز توجه ویژه داشت که تصمیم فرار سرکردگان گروه تروریستی ـ تکفیری داعش از شهر موصل به سمت الرقه سوریه پیش از ورود ما به محور غربی موصل، اتخاذ شده بود.

*اخیرا «عادل الجبیر» وزیر خارجه سعودی به عراق سفر و با مقامات این کشور دیدار کرد. با توجه به سوابق ریاض در خصومت با حشد شعبی، آیا سفر الجبیر به عراق با هدف سنگ اندازی در مسیر عملیات نظامی نیروهای حشد شعبی علیه گروه تروریستی ـ تکفیری داعش صورت گرفته است؟

عربستان سعودی طی ماه ها و سالهای اخیر تلاش های زیادی را به  کار بست تا بتواند مقامات عراقی را مجاب به پیوستن به ائتلاف خود در منطقه کند. دولت و ملت عراق همواره اعلام کرده اند که تحت هیچ شرایطی قصد ندارند که جزئی از ائتلاف سعودیها در منطقه باشند. 

ما هیچگاه اجازه نخواهیم داد که دولت های توطئه‌گر علیه عراق، از این کشور استفاده ابزاری کرده و از آن برای تحقق منافع و مصالح سیاسی خود بهره برداری کنند. کشورهایی نظیر عربستان سعودی آشکارا علیه اسلام و کشورهای اسلامی توطئه می کنند. بنابراین طبیعی است که ما در زمین آنها بازی نکنیم.

*همچنان شاهد حضور غیرقانونی نیروهای ترکیه ای در شهر موصل هستیم. با وجود اعتراضات مقامات عراقی، نیروهای ترکیه ای تاکنون حاضر به ترک خاک عراق نشده اند. پس از آزادسازی شهر موصل آیا این احتمال وجود دارد که حشد شعبی برای خارج کردن نیروهای متجاوز ترکیه ای از خاک عراق وارد عمل شود؟

پارلمان عراق رسما اعلام کرده است که حضور غیرقانونی نیروهای ترکیه ای در خاک عراق «اشغالگری» محسوب می شود. اکنون نیز ما تمامی راه های سیاسی و دیپلماتیک برای بیرون راندن نیروهای متجاوز ترکیه ای از خاک خود را انجام داده و می دهیم. با این حال، ممکن است پس از اتمام تمامی این مراحل سیاسی، باز هم نیروهای ترکیه ای از خاک عراق خارج نشوند. 

بنابراین، اگر نیروهای ترکیه از خاک عراق خارج نشوند، در نهایت گزینه نظامی نیز برای مقابله با آنها روی میز خواهد بود. طبیعی است، هر ملتی که خاکش مورد تعرض واقع شده و اشغال شود، از طریق راهکارهای نظامی از خود به دفاع بپردازد.