یکشنبه تصمیم نهایی مجلس برای حقوق مدیران و مشاغل خاص/ رد تحقیق و تفحص از عملکرد شهرداری تهران در دستور کار نمایندگان

به گزارش افکارنیوز نمایندگان مجلس هفته آینده جلسه علنی دارند که این جلسات، آخرین جلسات مجلس در سال جاری خواهد بود.

اولین دستور کار نمایندگان در هفته آینده، تعیین سقف حقوق برای مدیران و مشاغل خاص است.

بعد از اصرار مجلس بر مصوبه خود در خصوص ماده 38 قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر حداکثر حقوق مقامات و مسئولین 14 برابر حقوق پایه و 30 درصد اضافه بر این حقوق برای متخصصین در مناطق محروم، مرزی و عملیاتی، شورای نگهبان مجددا بر آن ایراد گرفت و آنرا به مجلس عودت داد.

این ایراد شورای نگهبان مجددا در کمیسیون تلفیق مجلس بررسی خواهد شد.

اگر کمیسیون تلفیق این ماده را مجددا اصلاح کند، این اصلاحیه در صحن مجلس به رای گذاشته خواهد شد و مصوبه مجلس برای تائید نهایی به شورای نگهبان می رود اما اگر کمیسیون بر مصوبه قبلی خود اصرار کند و آنرا اصلاح نکند، این ماده برای تصمیم گیری نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع می شود.

در همین راستا کمیسیون تلفیق یک بار این ماده را اصلاح کرد که با این اصلاحیه سقف دستمزد مدیران و افراد شاغل در مشاغل خاص از 14 میلیون به 24 میلیون می رسید که با انتقادات زیاد مجلس از این مصوبه عقب نشینی کرد و به همان مصوبه قبلی خود بازگشت.

به عبارت دیگر در ابتدا مصوبه مجلس این بود که حداکثر حقوق مقامات و مسئولین 14 برابر حقوق پایه باشد و برای متخصصین در مناطق محروم، مرزی و عملیاتی 30 درصد اضافه می شود. که این مصوبه با ایراد شورای نگهبان مواجه شد و مجلس در جلسه روز چهارشنبه 11 اسفند مدیران را به این گروه اضافه کرد و همچنین ضریب 30 درصد را به 60 درصد رساند.

نمایندگان مجلس همچنین هفته آینده بعنوان آخرین هفته کاری خود انتخاب اعضای کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی، گزارش کمیسیون انرژی در مورد حادثه آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینای بندر ماهشهر، گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از پروژه های انتقال آب از سرشاخه های دز و کارون و گزارش کمیسیون عمران مبنی بر رد تحقیق و تفحص از عملکرد شهرداری تهران را در دستور کار خود دارند.

گزارش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در مورد عملکرد مجلس شورای اسلامی در خصوص اقتصاد مقاومتی، گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح بیمه بیکاری و حمایت از بیکاران متقاضی کار، گزارش کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مورد طرح استفساریه ماده 73 و تبصره 3 ماده 52 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با آخرین اصلاحات و گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد لایحه اعطای تسهیلات از محل منابع صندوق ملی برای ایجاد اشتغال در روستاها با اولویت مناطق کمتر توسعه یافته، عشایری و مرزی از دیگر دستورات کاری نمایندگان در آخرین هفته سال جاری است.

 نمایندگان همچنین گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد لایحه چگونگی تشکیل و نحوه رسیدگی هیات های انضباطی نیروهای مسلح، گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح الحاق یک تبصره به ماده 353 قانون آیین دادرسی کیفری درخصوص اجرای علنی دادرسی درباره جرائم اقتصادی و  گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح الحاق یک تبصره به ماده 23 قانون شوراهای حل اختلاف را در دستور کار خود دارند