ترامپ می خواهد با گسترش نفوذ ایران در منطقه مقابله کند

نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو ائتلاف ضدتروریستی به سرکردگی آمریکا، نخستین نشست از این نوع بعد از سال 2014 خواهد بود که طی آن سیاست "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری جدید آمریکا در مبارزه با گروه تروریستی داعش مشخص خواهد شد.

این دیدگاه "گریگوری لوکیانوف" متخصص در زمینه تاریخ خاورمیانه و شمال آفریقا و استاد دانشکده علوم انسانی دانشگاه تحقیقات ملی مدرسه عالی اقتصاد مسکو است که در گفتگو با خبرگزاری «نووستی» عنوان کرده است.  

نشست وزرای خارجه در زمینه مبارزه با داعش در تاریخ 23-22 ماه مارس (2 و 3 فروردین 96) در واشنگتن برگزار می شود. در این کنفرانس بین المللی مقامات بلندپایه بیش از 60 کشور جهان شرکت خواهند داشت. ضمن اینکه روسیه هم نماینده ای در این کنفرانس بین المللی نخواهد داشت.

هماهنگی مواضع و دریافت وظایف جدید از سوی واشنگتن

لوکیانوف، این شرق شناس برجسته توضیح داد: «این نخستین نشست از این نوع، یعنی وزرای خارجه همه کشورهای عضو ائتلاف بین المللی از زمان آغاز آن در سال 2014 است. برگزاری این نشست را باید گام سیاسی مهمی ارزیابی کرد، با توجه به اینکه زمان زیادی از تشکیل این ائتلاف گذشته است و در طول این مدت اوضاع در سوریه تغییرات بسیاری نموده و اکنون لازم است تا مواضع طرفین با یکدیگر هماهنگ شود، بویژه آنکه در آمریکا که رهبری این ائتلاف بین المللی را برعهده دارد، رئیس جمهوری تغییر کرده است.»

طبق پیش بینی این کارشناس، در این نشست به احتمال زیاد آمریکا درخواست‌ها و انتظارات جدیدی از کشورهای عضو ائتلاف داشته و وظایف و اهداف تازه ای را پیش روی آنها قرار خواهد داد.

وی یادآور شد: «دونالد ترامپ در جریان مبارزات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و بعد از پیروزی، بارها از ضرورت تشدید اقدامات آمریکا و متحدین این کشور در مبارزه با داعش صحبت کرده و این گروه تروریستی را اصلی ترین دشمن ایالات متحده و کل بشریت نام برده است. به همین دلیل می توان انتظار داشت که طرف آمریکایی راهکارهای تازه ای را برای موثر واقع شدن مقابله با داعش، نه تنها در عراق، بلکه در سوریه، پیشنهاد دهد و بدین ترتیب مشخص شود که اقدامات آتی واشنگتن در این راستا چه خواهد بود.»

رابطه ائتلاف بین المللی ضد داعش با ایران و روسیه

گریگوری لوکیانوف معتقد است، «مقامات آمریکایی با اظهارات تند خود علیه جمهوری اسلامی ایران، در حقیقت مانع از مبارزه موثر علیه داعش در منطقه می شوند. این حقیقت که دولت ترامپ قصد دارد در کنار مبارزه با داعش، با گسترش نفوذ ایران در منطقه هم مقابله کند، موضع گیری غیرسازنده‌ای است، برای اینکه ایران امروزه یکی از مهمترین بازیگران منطقه‌ای در مبارزه با تروریسم، چه در عراق و سوریه و چه در افغانستان به شمار می رود و روسیه در این زمینه همکاری‌های موثری با تهران دارد.»

این کارشناس در عین حال افزود: «ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی بارها بر لزوم همکاری با روسیه در مبارزه با تروریسم تاکید کرده بود. ولی او به تنهایی در آمریکا تصمیم گیرنده نیست. او در مقابل کنگره ای قرار دارد که تا حد زیادی جلوی اقدامات وی را گرفته است. شاید در جریان نشست 22 مارس، جزییات بیشتری در این زمینه معلوم شود. شاید در این نشست مسئله تغییر برخورد ائتلاف با روسیه مورد بررسی قرار بگیرد.»

ائتلاف دیگری با مشارکت روسیه، ایران، سوریه و عراق

لوکیانوف تاکید کرد: «باید یادآور شوم که اکنون مسکو دارای ائتلاف خود در مبارزه با داعش است که شامل کشورهای روسیه، ایران، سوریه و عراق می شود و آنها یک مرکز تبادل اطلاعاتی در بغداد بوجود آورده اند. این چهار کشور همکاری نزدیکی در رابطه با مبارزه با تروریستهای داعشی با یکدیگر دارند. به نظر من، عدم شرکت روسیه در نشست واشنگتن را نیز نباید به منزله یک ژست نمایشی خاص تلقی کرد. ائتلاف بین المللی از ابتدا بدون حضور روسیه شکل گرفت و مقامات مسکو نیز از ابتدا مخالفت خود را با اصول تشکیل این ائتلاف اعلام کرده و از همان آغاز هم از اقدامات آنها در عراق و سوریه بسدت انتقاد کرد. روسیه خود تمایل ندارد تا در این ائتلاف وارد شود که اصلی ترین دلیل آن این است که روسیه فعالیت خود در مبارزه با تروریسم در سوریه را موثر و پاسخگوی منافع دو ملت سوریه و عراق می داند.»  

به گفته وی، مقامات مسکو هم با آرامش به عدم شرکت روسیه در این نشست واکنش نشان داده اند، برای اینکه ائتلاف بین المللی ضدداعش به سرکردگی آمریکا، مغایرتی با منافع روسیه ندارد و باید توجه داشت که همین هفته گذشته در آنتالیای ترکیه نشست سه جانبه‌ای بین روسای ستادهای کل نیروهای مسلح ترکیه، آمریکا و روسیه برگزار شد که طرفین در جریان آن اوضاع در سوریه را مورد بررسی قرار دادند.