معرفی 68 دوتابعیتی به وزارت اطلاعات/ مقام ارشد دولتی دارای گرین کارت بوده

به گزارش خبرنگار افکار نیوز، حجت الاسلام والمسلمین محمد جعفر منتظری شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به وجود افراد دوتابعیتی در سطح مدیران در بدنه دولت افزود: چندی پیش نامه ای به وزارت اطلاعات فرستادیم و 16 نفر از افراد که یا دوتابعیتی، یا گرین کارت و یا دارای اقامت در خارج از کشور هستند را معرفی کردیم که وزارت اطلاعات در این زمینه به ما پاسخ داد.

وی با بیان اینکه برخی دو تابعیتی ها مشاور مقامات عالی در مراکز مهم کشوری بوده اند، افزود: ما به طور قاطع نگفتیم که وضعیت افراد چگونه است هر چند لیستی که ما داشتیم وضعیت آنها مشخص بود اما در عین حال از وزیر اطلاعات خواستم تا بررسی کنند.

دادستان کل کشور با بیان اینکه عناصر دوتابعیتی خطرناک هستند افزود: وقتی کسی تابعیت آمریکا را می گیرد باید سوگند عجیبی بخورد. بنابراین آنها نباید در داخل کشور مسئولیت بگیرند.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری با بیان اینکه بکار گیری افراد دوتابعیتی در هر سمتی ممنوع است، تصریح کرد: این افراد نباید در دولت و نهادهای عمومی مشغول بکار شوند.

دادستان کل کشور بر اساس نامه وزارت اطلاعات، پس از بررسی های لازم، وضعیت هیچ کدام از این 16 منتفی اعلام نشد، افزود: مشخص شد که همه این 16 نفر گرین کارت داشتند و گفتند برخی از این افراد مدت گرین کارت آنها به پایان رسیده و دیگر آنرا تمدید نکردند.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری تصریح کرد: در همین رابطه یک آقایی که دارای مقام و منصب بسیار بزرگ و مهم دولتی است، گرین کارت داشته و گفتند که مهلت گرین کارت وی به پایان رسیده اما دیگر آنرا تمدید نکره است.

وی افزود: گرچه داشتن گرین کارت منع قانونی ندارد اما داشتن گرین کارت آسان نیست و آثار تبعاتی دارد.

 

دادستان کل کشور با بیان اینکه اعلام شد که یکی از این 26 نفری که دارای گرین کارت بوده در حال حاضر ایران نیست و خارج از کشور است و منصب دولتی هم نداشته، افزود: گفته شده سه نفر از آنان در خارج از کشور اقامت داشتند. دو نفر از این سه نفر، به مسئولان عالی دولتی و خصوصا به مسئولین فعال در قضیه برجام، مشاوره می دادند. یکی دیگر از این سه نفر هم نماینده ایران در کانادا بوده و وزارت اطلاعات اعلام کرده که مدت نمایندگی وی تمام شده و تا اوایل سال جدید جایگزین وی معرفی می شود.

دادستان کل کشور گفت: سوال ما این است فردی که اقامت در کانادا داشته چرا باید منصب و مسئولیت مهم دولتی به آن فرد داده شود.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری تصریح کرد: برخی افراد دیگر دوتابعیتی مشاور برخی از مقامات عالی بودند.

وی گفت: وزیر اطلاعات می گوید مشاوره گرفتن اشکالی ندارد اما حرف ما این است که مرکزی مهمی که بسیاری از اسناد کشور در آن نگهداری می شود چرا فردی دو تابعیتی باید مشاور رئیس آن شود. نمی توان از کنار آن آسان رد شد.

دادستان کل کشورگفت: گفته شده برخی از این افراد دو تابعیتی در بخش خصوصی هستند. اما سوال ما این است آیا وزارت اطلاعات بر این موسسات خصوصی اشراف اطلاعاتی دارند؟ که انشاله دارند.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری گفت: افراد دو تابعیتی بر اساس ماده 989 قانون مدنی نمی توانند در کشور دارای اموال غیر منقول باشند.

وی افزود: طبق این ماده هر تبع ایران بدون توجه رعایت قانون بعد 1280 شمی تابعیت خارجی تحصیل گرفته باشد، تابعیت خارجی وی لغو می شود و تبع ایران شناخته می شود. ولی در عین حال کلیه اموال غیر منقول او به فروش رسیده و قیمتش به وی داده می شود و از اشتغال به وزارت، مجلس و هر گونه مشاغل دولتی محروم خواهد بود.

دادستان کل کشور افزود: وظیفه دادستان کل کشورو دادستان های سراسر کشور این است که به این ماده قانونی توجه کنند.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری با بیان اینکه روز سه شنبه در نامه جدید به وزارت اطلاعات اسامی 52 نفر دیگر که یا دوتابعیتی، یا گرین کارت و یا دارای اقامت در خارج از کشور هستند را معرفی کردیم ، اظهار امیدواری کرد تا وزارت اطلاعات بررسی لازم را داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه ما دنبال این قضیه هستیم، تصریح کرد: وزارت اطلاعات باید وضعیت این افراد را بررسی و در مورد آنان اعلام نظر کند. کسانی که دو تابعیتی هستند معمولا وجود تابعیت دوم را مخفی می کنند و این وظیفه وزارت اطلاعات است که با بررسی های فنی این مسئله را کشف کند.

گرین کارت یا کارت سبز به کارتی گفته می‌شود که نشان دهنده اقامت دائم در ایالات متحده آمریکا است. . در واقع این کارت نوعی مجوز اقامت بدون کسب ویزا است که تحت شرایطی شامل حال تحصیل کنندگان و شاغلین غیرامریکایی مقیم آن کشور می شود.

براساس بند 12 قوانین سیاسی امریکا که به قوانین شهروندی و تابعیت در این کشور مربوط است، تحصیل تابعیت در ازای پذیرش در مصاحبه، تأیید نهادهای امنیتی ، شخصیت اخلاقی مورد تأیید، ازدواج با شهروندان امریکایی و سوگند وفاداری است. سوگندی که در متن آن وفاداری به حاکمیت امریکا و تعهدهای نظامی این کشور قید شده است.