طائب: از آغاز این دولت هیچ تلاشی برای تحقق اقتصاد مقاومتی ندیده‌ایم

حجت‌الاسلام مهدی طائب کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به عملکرد دولت در زمینه اقتصاد مقاومتی و نیز راه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی در سال جدید اظهار داشت: ما برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی باید نگرش خود را به مسائل اقتصادی تغییر داده و درون‌نگر و برون‌زا باشیم.

طائب با بیان اینکه ما اگر به توانمندی بیرون دل ببندیم، هیچ گاه به اقتصاد مقاومتی نخواهیم رسید، افزود: عملکرد دولت به دلیل نگاه به بیرون در ارتباط با اقتصاد نتیجه‌ای در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی نداشته است و در واقع به نظر می‌رسد اراده‌ای هم برای آن وجود ندارد و به همین دلیل نمی‌توان به دولت هیچ نمره‌ای داد.

این کارشناس مسائل سیاسی با تأکید بر اینکه شعار و حرف از سوی دولت زیاد بوده اما در عمل این امر محقق نشده است، یادآور شد: وقتی هواپیما خریده و به داخل کشور آورده و آن را به عنوان سند پیروزی برجام معرفی می‌کنند، مشخص است که هیچ ارتباطی با اقتصاد مقاومتی ندارد.

وی با یادآوری این نکته که ما از آغاز این دولت هیچ تلاشی برای تحقق اقتصاد مقاومتی ندیده‌ایم، افزود: به دلیل نگاه به بیرون، تلاش برای ساخت در داخل متوقف شد از این رو برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی باید نگاه خود را از بیرون برداریم و به امکانات و ظرفیت‌های داخل تکیه کنیم؛ به طوری که قدرت عرضه در بازار بین‌المللی را داشته باشیم.

طائب با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر افزایش تولید داخلی بر لزوم فراتر رفتن ارتباط با کشورهای خارجی از چند کشور محدود تأکید کرده و گفت: ارتباطات خارجی ما صرفاً با کشورهایی است که خودشان تولیدکننده هستند و ما باید در قبال آنها مصرف‌کننده باشیم.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه در چهار سال گذشته ارتباط ما با کشورهای آفریقایی و آسیایی کم بوده است و ما اولویت‌ را به دلیل برجام به کشورهای تولیدکننده داده‌ایم، خاطرنشان کرد: بنابراین ما باید در قبال این کشورها الزاماً مصرف‌کننده باشیم تا آنها راضی شوند. بنابراین تا زمانی که به دنبال کشورهای سیری‌ناپذیر و استعمارگر برویم به اقتصاد مقاومتی نخواهیم رسید.

وی تأکید کرد: اقتصاد مقاومتی زمانی محقق می‌شود که ما نگاه خود را تغییر دهیم؛ یعنی بگویند در برجام و اعتماد به بیرون اشتباه کرده‌اند اما تا زمانی که روی برجام مانور می‌دهند، شعارشان برای اقتصاد مقاومتی عاری از صداقت است.