پیشنهاد یک موسسه به ترامپ برای مهار ایران

موسسه واشنگتن پیشنهادهایی برای دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در زمینه اتخاذ سیاست های ضد ایرانی با هدف مهار ایران در منطقه خاورمیانه از طریق تقویت برجام و ائتلاف های آمریکا در منطقه ارائه کرد.

بنا بر این گزارش، موسسه واشنگتن این پیشنهاد ها را درقالب سندی با عنوان " مهار ایران: سیاست پیشنهادی برای دولت جدید آمریکا " به دولت دونالد ترامپ داده است.

مایکل سینگ مدیر موسسه واشنگتن که این سند را تدوین کرده است می نویسد: آمریکا باید درباره ایران استراتژیی اتخاذ کند که طی آن با ایجاد موانع دفاعی گسترده در برابر ایران، این کشور را از به چالش کشیدن منافع آمریکا و متحدانش منصرف کند.این سیاست می تواند شامل تحمیل هزینه های شدید و سنگین در صورت اقدام های چالش برانگیز ایران برضد منافع آمریکا و متحدانش باشد.

سینگ می نویسد این سیاست شامل سه ستون اجرا و تقویت برجام، مقابله با فعالیت های منطقه ای ایران و تقویت ائتلافات منطقه ای آمریکا است. ایران اکنون در مقایسه با دوران آغاز دولت قبلی آمریکا قدرتمندتر شده است و در بیشتر مناطق خاورمیانه به اعمال قدرت و نفود می پردازد.

این کشور اکنون از قید و بند بیشتر تحریم های بین المللی که پیش از این بر اقتصاد آن سایه افکنده بود و اهداف ژئولیتیک این کشور را تحت تاثیر قرار داده بود، آزاد شده است. همزمان ائتلاف های آمریکا در خاورمیانه ضعیفتر از گذشته شده است که علت این مسئله تا حدی ناآرامی های کنونی در منطقه و نیز کاهش حضور آمریکا و نیز فاصله گرفتن استراتژیک از شرکای منطقهای خود است.

به عقیده سینگ: دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا با موانع قدرتمندی در ایجاد یک سیاست روبرو است که اهداف اصلی امریکا درباره ایران را محقق کند. این در حالی است که براساس این اهداف، ترامپ باید جلوی دستیابی ایران به سلاح هسته ای و یا گسترش فناوری تسلیحات هستهای را توسط این کشور بگیرد. با تلاش های ایران برای به چالش کشیدن منافع آمریکا و تضعیف منافع امریکا در منطقه مقابله کند و جلوی اقدام ایران یا حمایت از حملات تروریستی یا سایبری را در صحنه جهانی بگیرد.