شماری از سناتورهای آمریکایی در پی تحریک ترامپ برای تحریم ایران

 خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی نوشت: همین دو سال قبل بود که 7 قدرت جهان از جمله آمریکا و روسیه پیمانی تاریخی را امضا کردند که تضمین می کند فعالیت‌های هسته‌ای ایران صرفا در جهت تحقق اهداف صلح‌آمیز پیش می‌رود. اکنون وعده‌هایی که آمریکا به عنوان یکی از طرفین امضاکننده این موافقتنامه مطرح کرده ممکن است از سوی دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، زیر پا گذاشته شود.

 
اگرچه آنگونه که ترامپ مدعی شده است، رئیس جمهور آمریکا نمی‌تواند پیمانی چندجانبه را برهم بزند، می‌تواند اقداماتی را در جهت زیر پا گذاشتن وعده هایی که آمریکا در ارتباط با برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مطرح کرده است، انجام دهد. آمریکا، روسیه، فرانسه، چین، انگلیس، آلمان و اتحادیه اروپا این موافقتنامه تاریخی را سال 2015 با ایران امضا کردند.
 
در ادامه این گزارش آمده است: گروهی از سناتورهای آمریکایی اکنون در تلاش برای تضعیف این موافقتنامه هستند که بر اساس آن، بخشی از تحریم‌ها علیه ایران در ازای بازرسی‌های مستمر از تاسیسات هسته‌ای این کشور لغو شد. ایران تاکنون به این موافقتنامه پایبند بوده است. 
 
اسپوتنیک نوشت: اما گروهی از سناتورهای آمریکایی با اشاره به اینکه عربستان سعودی تصمیم گرفته است به جای تسلیحات روسی، تسلیحات آمریکایی را بخرد و همچنین تکرار ادعای ریاض در مورد حمایت تهران از تروریسم، به دنبال راهی برای تحریک ترامپ به از سرگیری تحریم‌هایی علیه ایران هستند که براساس موافقتنامه هسته‌ای سال 2015 پایان می‌یابد.
 
سناتور باب کورکر، که 23 مارس طرحی را با عنوان « قانون مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران» در اختیار کمیته روابط خارجی سنای آمریکا قرار داد، هدایت تلاش ها را در این زمینه به عهده دارد. وی تا روز سه شنبه 25 نفر را با خود همراه کرده است که 11 نفر از آنها دموکرات هستند.