قاسمی: اگر گزینه نهایی نباشم حتماً به نظر جبهه مردمی تمکین می‌کنم

رستم قاسمی وزیر سابق نفت و عضو جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در نشست کمیته‌های اقشار و اصناف جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی با کاندیداهای این جبهه که عصر امروز (دوشنبه 14 فروردین ماه) در سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم، اظهار داشت: بنده در 4 دوره در کشور مسئولیت داشته‌ام که یک دوره آن مربوط به زمان دفاع مقدس بود که ما سرباز رزمندگان بودیم و دوره دوم زمان سازندگی و بازسازی کشور بود؛ دوره سوم زمان حضور بنده در وزارت نفت و دوره چهارم نیز همکاری با سردار سلیمانی در زمینه کمک به کشورهای منطقه است.

قاسمی با تأکید بر اینکه ما در زمان دفاع مقدس و دوران سازندگی هر کجا که با روحیه انقلابی کار کردیم موفق بودیم و خودکفا شدیم، خاطرنشان کرد: رویکرد و صحبت‌های بنده عموماً اقتصادی است و این نه به دلیل اهمیت کمتر سایر حوزه‌ها بلکه به دلیل این است که اقتصاد چالش بزرگ کشور است. 

وزیر سابق نفت با بیان اینکه بنده عمری در امور اقتصادی و اجرایی بوده‌ام، تصریح کرد: شرایط اقتصادی کشور ما طوری است که لب پرتگاه قرار داریم و  این موضوع با مراجعه به استان‌ها و مردم قابل لمس است که شرایط اقتصادی ما شرایط بدی است.

وی با اشاره به سه رکن کشور یعنی رهبری، مردم و دولت، اظهار داشت: دشمنان ما  نیز اذعان دارند که رکن رهبری و مردم همواره موفق بوده‌اند و مشکل ما در قوه مجریه است. در حالی که تجربه به ما ثابت کرده است هر کجا انقلابی عمل کنیم موفق خواهیم بود.

قاسمی با تأکید بر اینکه ما باید فرمایش امام را برای شعار «ما می‌توانیم» ملاک قرار دهیم خاطرنشان کرد: ما در زمان دفاع مقدس علیرغم بسیج شدن کشورهای دنیا برای شکست جمهوری اسلامی به پیروزی رسیدیم در حالی که از لحاظ تسلیحات و سازماندهی در اوایل جنگ پیشرفته نبودیم اما با رویکرد ما می‌توانیم پیروز شدیم. 

فرمانده اسبق قرارگاه خاتم‌الانبیاء با بیان اینکه در حوزه امنیت ما با ریل‌گذاری خودباوری به یکی از باثبات‌ترین کشورهای دنیا تبدیل شده‌ایم و امروز اقتدار ملی ایران در بین کل دنیا زبانزد است، تصریح کرد: این مسأله بر روی ریل «ما می‌توانیم»‌ بوده است. 

وی با اشاره به پیچیده بودن صنعت دفاعی کشور ایران را یکی از کشورهای پیشرفته در این زمینه عنوان کرد و افزود: پس از جنگ کشورهایی که خود مسبب این جنگ بودند و به غرب سلاح داده بودند می‌خواستند برای بازسازی به ایران بیایند و تفکر نیاورنشینان این بود که ما نمی‌توانیم و خارجی‌ها باید کار را پیش ببرند. 

قاسمی ادامه داد: بعد از جنگ بنده به کمک برخی از مهندسین جنگ که ابزارهای زیادی از زمان دوران دفاع مقدس در اختیار داشتیم و همچنین با حضور نیروهای فراوان مکتب «ما می‌توانیم» را بنیانگذاری کردیم تا حرف‌های امام را ثابت کنیم.

وزیر سابق نفت با بیان اینکه ما در حوزه‌های مختلفی از جمله سدسازی که قبل از انقلاب توسط خارجی‌ها ساخته می‌شد به خودکفایی رسیدیم، افزود: وقتی که ما سد کرخه را ساختیم کسی باور نمی‌کرد که پس از آن 100 سد دیگر نیز در کشور ساخته شود اما طلسم «ما نمی‌توانیم» با این کار شکست. 

وی با اشاره به حوزه سازه‌های دریایی و حضور شرکت‌های بزرگ خارجی در این حوزه قبل از انقلاب، یادآور شد: حتی پس از انقلاب نیز بنادر کوچک توسط خارجی‌ها ساخته می‌شد اما یکی از بزرگترین بنادر ما یعنی بندر عسلویه توسط نیروهای داخلی ساخته شد و دیگر کسی نمی‌گفت که ما نمی‌توانیم.

قاسمی همچنین با بیان اینکه طرح‌ها و سازه‌های دریایی مثل بندر شهید رجایی و بنادری در شمال توسط خودمان در داخل ساخته شد، اضافه کرد: در صنعت نفت ما تماماً نیروهای خارجی  حضور داشتند و زمانی که ما در قرارگاه خاتم‌ بودیم برخی کارها در صنعت نفت انحصار شرکت‌های خارجی بود لذا من به دوستان گفتم که باید این طلسم را بشکنیم و به همین دلیل در مناقصه‌ای که شرکت ملی نفت برگزار کرد شرکت کردیم و برای یکی از پروژه‌ها که شرکت‌های خارجی رقم بسیار بالایی عنوان می‌کردند ما 400 هزار دلار می‌گرفتیم و آنها متوجه حضور رقیب شده و قیمت‌ها را منطقی کردند.

فرمانده اسبق قرارگاه خاتم‌الانبیاء، ادامه داد: پروژه پارس جنوبی نیز به همین شکل بود و ما به این حوزه وارد شدیم هر چند که به ما اجازه ورود نمی‌دادند و ما مجبور بودیم از طریق شرکت‌های توتال و شل وارد شویم تا باور کنند که ایرانی‌ها می‌توانند البته در آن مقطع این مسأله باورکردنی نبود.

وی در همین زمینه به تدوین سرفصل‌های درسی برای حوزه‌هایی همچون سازه‌های دریایی و زیرزمینی، اشاره کرد و افزود: ما در حوزه‌های زیربنایی از جمله آزادراه و مسکن و سدسازی کارهایی انجام دادیم که کسی تصور نمی‌کرد توسط ایرانی‌ها شدنی باشد و ما امروز در این بخش‌ها بی‌نیاز هستیم. 

قاسمی با بیان اینکه روزی که بنده قرارگاه خاتم را ترک کردم حدود 80 هزار میلیارد تومان طرح‌های بزرگ ملی کشور را در اختیار داشتیم،‌ افزود: در آن زمان قرار بود وزارت نفت و نیرو ادغام و به وزارت انرژی تبدیل شود که بنده تمایلی به حضور در آن وزارتخانه نداشتم اما وقتی تحریم‌ها علیه ایران شکل گرفت بنده باید می‌رفتم.

وزیر سابق نفت به سخنان رئیس جمهور سابق آمریکا اشاره کرد و ادامه داد: رئیس جمهور وقت آمریکا تحریم‌ها علیه ایران را فلج‌کننده و در تاریخ بی‌سابقه نامید و در واقع تا آن زمان بانک مرکزی هیچ کشوری تحریم نشده بود به همین دلیل اوباما می‌گفت ایران باید تسلیم شود لذا آن زمان هیچ کس فکر نمی‌کرد که ما از تحریم‌ها عبور کنیم چرا که حتی سوئیفت نیز تحریم بود.

وی با اشاره به ملاقات خود با مقام معظم رهبری و ارائه گزارشی از وضعیت تحریم‌ها، یادآور شد: معظم‌له به ما فرمودند اینها همچون حیوان درنده هستند که اگر یک قدم عقب بروید آنها 20 قدم جلو می‌آیند لذا باید محکم بایستید و از پیچ تاریخی عبور کنید که ما عبور هم کردیم و به همین دلیل خود غربی‌ها اذعان کردند که تحریم‌ها بر ایران اثر نکرد.

قاسمی با بیان اینکه بنده بسیاری از تصمیمات عبور از تحریم را به دلیل منافع کشور نمی‌توانم بگویم اما ان‌شاءالله روزی آنها را خواهم گفت، افزود: بنده در مناظره تلویزیونی با اسناد و مدارک گفتم و دوباره نیز اعلام می‌کنم که بیشترین توسعه در حوزه نفت در 100 سال این صنعت، در دوران تحریم‌ها اتفاق افتاد و در زمان تحریم‌ها این مقدار به 1.49 درصد و در دولت فعلی کمتر از 50 صدم درصد است. 

وزیر سابق نفت با بیان اینکه بنده صرفاً مسئول وزارت نفت نبودم و باید کالاهای اساسی کشور را نیز تأمین می‌‌کردیم به رایزنی با کشورها برای تبادل کالا در زمان تحریم سوئیفت اشاره کرد و گفت: رئیس دولت یازدهم چندی پیش گفت که دولت قبل 119 میلیارد دلار نفت فروخته و به کشور آورده است در حالی که آن زمان اوج تحریم‌ها بود و این مسأله کار بسیار پیچیده‌ای بود که انجام شد. 

وی تصریح کرد: در آن زمان که دشمن منتظر بود کشور ما از لحاظ بنزین دچار بحران شود ما دو اقدام اساسی و فوری انجام دادیم از جمله اینکه سبد انرژی کشور را تغییر داده و گاز را جایگزین نفت کردیم و توانستیم از این بحران نیز عبور کنیم.

قاسمی با ذکر خاطره‌ای از منع خرید نفت ایران توسط کره به ملاقات خود با مسئولان این کشور اشاره کرد و گفت: بنده به مسئولان کره‌ای گفتم که اگر نفت ما نخرید ما با مصوبه‌ای که در دولت می‌گذرانیم ورود کالاهای LG و سامسونگ به کشورمان را ممنوع می‌کنیم وب دین ترتیب این مشکل هم حل شد، آن زمان قرار بود نفت ایران 30 دلار شود اما با رایزنی‌ها نفت ما در آن دوره حتی به زیر 100 دلار نیز نرسید.

وزیر سابق نفت با تأکید بر اینکه تحریم چیز خوبی نیست و هیچ کس از آن استقبال نمی‌کند چرا که تحریم ظلم به مردم است، افزود: ما تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کردیم و همین دلیلی شد که غرب برای مذاکره با ایران متمایل شود و در واقع آنها بودند که به سمت مذاکره آمدند چون دیدند ایران نه تنها به خودکفایی رسیده بلکه غنی‌سازی را نیز با سرعت پیش می‌برد. 

وی با بیان اینکه ما در اوایل تحریم با مشکلاتی مواجه بودیم اما به زودی راهکارهای مبارزه با آن را پیدا کردیم، افزود: ما در بدترین روزهای تحریم 170 میلیارد دلار نفت فروختیم که نشان می‌دهد ما توانستیم از بحران عبور کنیم.

قاسمی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه دشمن مدت‌هاست که بر طبل ناتوانی دین و حکومت دینی در پاسخگویی به نیازهای مردم می‌کوبد، گفت: ما اگر نتوانیم از این گلوگاه عبور کنیم ظلم بزرگی به دین خدا کرده‌ایم در حالی که منابع کشور ما منابع عظیمی است و به طور مثال قشم ما 2.5 برابر کشور سنگاپور است یا کره جنوبی که هفتمین کشور صنعتی دنیاست اندازه اصفهان ما است و آنها خودشان ایرانی‌ها را باهوش‌تر از کره‌ای‌ها می‌دانند. 

فرمانده اسبق قرارگاه خاتم‌الانبیاء، با تأکید بر اینکه منابع کشور ما منحصر‌به فرد است پس چطور نمی‌توانیم اقتصاد کشور را حل کنیم، یادآور شد: وقتی که ما می‌توانیم پهپاد آمریکایی را به زمین نشانده و آن را بازسازی کنیم آیا قادر نیستیم خودروی داخلی تولید کنیم یا مشکل کشاورزی را حل کنیم؟ این کار حتماً شدنی است. 

وی تصریح کرد: پیش از اینکه بنده مسئولیت پشتیبانی اقتصادی در کشورهایی همچون عراق، سوریه و یمن را بر عهده بگیرم ما 3.5 میلیارد دلار صادرات به عراق داشتیم که این رقم امروز بالای 10 میلیارد دلار است که البته باز هم کافی نیست؛ همه دنیا چند کشور نیست. لذا مشکل کشور ما موانع صادراتی است که باید برطرف شود.

قاسمی به تدوین برنامه «اقتصاد قدرتمند» و شناسایی 15 معضل اساسی کشور و ارائه راهکار برای آنها اشاره کرد و افزود: یکی از مهمترین مسائل ما فقرزدایی است چرا که ما 20 میلیون فقیر در کشور داریم و طبق این برنامه 15 میلیون فقیر قابل توانمندسازی هستند و 5 میلیون نیز باید تحت پوشش قرار بگیرند. 

وزیر سابق نفت با اشاره به 600 هزار خانواده ایرانی که به هیچ روشی صاحب خانه نمی‌شوند به راهکارهای این برنامه برای حل مشکل بی‌خانمان‌ها اشاره کرد و افزود: ما باید برای تحول اقتصادی اقدام کنیم و ما در حوزه نساجی و معدن ظرفیت بسیاری داریم که باید آن را فعال کنیم. 

وی با بیان اینکه ما 1700 گلوگاه فساد در کشور را شناسایی کرده‌ایم و به لزوم بازمهندسی ساختار اجرایی کشور اشاره کرد و گفت: قاچاق تا حدی با فشار قابل حل است و اگر نتوانیم از تکنولوژی برای آن استفاده کنیم با مشکل مواجه می‌شویم. 

قاسمی در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه قوه مجریه مسئول اجرایی کشور است و سخنرانی در این حوزه کافی است، افزود: به جای اقدامات اجرایی مسئولان ما تئوری‌پردازی می‌کنند در حالی که سیاست‌های کلی توسط رهبر انقلاب ابلاغ شده‌‌اند و ما نیازمند تیمی هستیم تا این سیاست‌های کلی را اجرا کند.

وی گفتمان اصلی کشور را موضوع اقتصاد، معیشت و اشتغال برشمرد و یادآور شد: رهبر انقلاب 80 درصد بیاناتشان درباره اقتصاد بود و این نشان‌دهنده اهمیت این موضوع است چرا که به طور مثال موضوع طلاق در روستاهای ما نیز توافقی شده و در حالی که باید ازدواج سالانه 900 هزار مورد صورت گیرد، سال گذشته به 700 هزار مورد کاهش یافت که بخش عمده‌ای از آن ناشی از مشکلات اقتصادی است. 

قاسمی در پایان و در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سؤال که اگر گزینه نهایی نباشید آیا انصراف خواهید داد، گفت: بنده اگر گزینه نهایی نباشم صد درصد به نظر جبهه مردمی تمکین خواهم کرد.