وقتی روحانی عاشق خدمت به مردم میشود!

گروه سیاسی- شواهد حاکی از آن است که دولت تدبیر و امید در طول 4 سال گذشته برخلاف تمام شعارها، راه گذشتگان را می‌پیماید و مسیرهای قبلی را طی می‌کند؛ این موضوع باعث شده که امیدی به بهبود اقتصاد کشور و اصلاح رفتارهای گذشته نباشد.

به گزارش افکارنیوز، برخی رفتارهای پوپولیستی به خصوص در روزهای پایانی دولت یازدهم شدت گرفته است؛ از جمله آنها، اوج گرفتن افتتاح طرح‌ها و پروژه‌ها در هفته‌های اخیر است. این در حالی است که افتتاح پروژه‌ها تاثیر مثبتی بر افکارعمومی نخواهد داشت.

با بررسی و مقایسه فعالیت‌های شخص رییس‌جمهور در بازه تعطیلات نوروز سال ۱۳۹۵ با تعطیلات نوروز امسال مشاهده می‌شود که به صورت محسوسی تعداد سفرهای استانی، دیدارها و افتتاح پروژه‌های مختلف افزایش یافته است.

در مدت تعطیلات نوروز سال ۹۵ حسن روحانی با سفر به کیش ضمن بازدید از چند پروژه در حال فعالیت، در مجمع سالاانه مناطق آزاد تجاری سخنرانی کرد. این در حالی است که رئیس‌جمهور امسال به جای یک سفر استان تا کنون ۳ سفر به استان‌های خراسان‌جنوبی، کردستان و گیلان داشته است و علاوه بر سخنرانی در همان مجمع سالیانه مناطق آزاد، دیدارها و سخنرانی‌های متعددی داشته و چند ده پروژه را نیز افتتاح کرده است.

کارنامه عملکرد حسن روحانی در نوروز سال۹۵ فاقد هرگونه افتتاح پروژه و یا کلنگ‌زنی است؛ در حالی که در سال ۹۶ به صورت قابل توجهی حجم این اقدامات گسترش یافته است.

مرتضی ایمانی‌راد، کارشناس مسایل اقتصادی در تحلیل رفتارهای پوپولیستی عنوان کرده است: مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که از 11 جنبش بزرگ پوپولیستى در کشورهاى توسعه‌یافته، در 10 مورد آن بر بستر ضعف شدید اقتصادى شکل گرفته است و به درستى این طور نتیجه‌گیرى شده است که رکود اقتصادى توام با نابرابرى طبقاتى و توزیع نامتعادل فرصت‌ها زمینه‌هاى جدى پوپولیسم در جهان بوده است.

به باور وی، در سال‌هاى اخیر هم به واسطه عدم کارایى سیاست‌هاى پولى در کشورهاى توسعه‌یافته و افزایش شکاف طبقاتى و توزیع نامتعادل‌تر فرصت‌ها و استمرار رکود اقتصادى در 10 سال گذشته، راست افراطى به عنوان نماینده قدرتمند پوپولیسم در جهان در حال ظهور است؛ به طورى  که گستردگى این پدیده بعد از سال‌هاى ١٩٣٠ تا کنون بى‌سابقه بوده است. به نظر می‌رسد که روابط بین‌الملل و سیاست‌هاى اقتصادى در سال‌هاى آینده به شدت تحت‌تاثیر شکل‌گیرى این جنبش در جهان خواهد بود.  

بر اساس مطالعات انجام شده روى جنبش‌هاى پوپولیستى، سیاست‌هاى زیر در بیشتر این جنبش‌ها دیده شده است :  

-پوپولیسم نظم موجود را زیر سئوال مى برد و با اشاره به رکود اقتصادى و نابرابرى اجتماعى و اقتصادى، تمامى مشکلات را به تشکیلات موجود نسبت مى دهد و معتقد است که این شرایط نیاز به یک منجى دارد. این منجى نه در اندازه یک سیستم بلکه در یک فرد متبلور مى شود که کار اول وى تخریب سیستم هاى موجود است.  

- راه جلب آراء عمومى توسط پوپولیست‌ها توضیح مشکلات اقتصادى و ارائه راه‌حل‌هاى مردم پسند است.  

- حمایت از اقتصاد داخلى از طریق کاهش ارتباطات بین‌المللى از سیاست‌هاى محورى پوپولیست‌ها است.  

به باور ایمانی‌راد، پروراندن  یک رابین هود که میخواهد همه مشکلات اقتصادى را از طریق به‌هم زدن وضع موجود در سریع‌ترین زمان حل کند، محور این جنبش است. این افراد منجى،  در دوران کنونى عمدتا از مسیر انتخابات قدرت را در دست می‌گیرند و با عدم اعتقاد به سیاست‌هاى پولى و مالى، تاکید بر توسعه زیربناهاى فیزیکى و هزینه‌هاى رشد یابنده دولتى دارند. به همین دلیل است که نتیجه فعالیت این ها عمدتا به کسر بودجه‌ هاى بزرگ منجر مى شود.

ایمانی‌راد تاکید می‌کند: اقتصاد ایران با توجه به مشکلات اقتصادى موجود و گره در هم تنیده سیستم پولى و بانکى و بیکارى گسترده، مستعد شکل گیرى یک جنبش پوپولیستى است و چون هنوز این ایده وجود دارد که اقتصاد را با قدرت حاکمیت و دولت فراگیر می‌توان در کوتاه ترین زمان و از طریق هزینه کردن سرو سامان داد، بسترهاى آن در حوزه سیاستگذارى هم قوى است.  

وی تاکید می‌کند: با توجه به حساسیت بالاى اقتصاد ایران از نظر سیاست گذارى و رفع مشکلات موجود که به شدت وابسته به استمرار  نظم موجود است، یک قدرت پوپولیستى مى‌تواند مشکلات پنهان موجود را تبدیل به یک بحران تمام عیار کند.