بحران بی‌اعتمادی و بی‌انگیزگی داریم

 رستم قاسمی در ادامه سفر یک روزه به استان کرمانشاه در "اولین نشست راهکارهای اجرایی اقتصاد مقاومتی" که از سوی جمعیت جوانان انقلابی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی برگزار شده بود، حضور یافت.

قاسمی در این نشست ضمن بزرگداشت یاد حماسه آفرینی های شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم، اظهار داشت: در دوران جنگ و دوران فعالیت در قرارگاه خاتم الانبیاء توفیق حضور در این استان را داشتم.

*نقش اقتصاد در بستر تکنولوژی تغییر کرده است

وزیر سابق نفت با اشاره به تجربیات خود در حوزه اقتصادی به تبیین اقتصاد مقاومتی پرداخت و گفت: نقش اقتصاد با گذشته بسیار متفاوت است و در بستر تکنولوژی تغییر کرده است.

 

وی با بیان اینکه در حوزه اقتصاد انسان دیگر دخالت چندانی ندارد افزود: دنیای استکبار برای کنترل کشورها برنامه خود را بر اقتصاد متمرکز کرده است و اگر جمهوری اسلامی طرح درست و واقعی نداشته باشد دچار مشکل خواهد شد هرچند در شرایط فعلی نیز وضعیت اقتصادی کشور خوب نیست.

*نرخ بیکاری در کرمانشاه بیش از 35 درصد است

 

قاسمی با اشاره به بندهای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی برای بهبود شرایط اقتصادی کشور خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب چندین سال است که بر موضوع اقتصاد تمرکز دارند چراکه ایشان شرایط اقتصادی مردم را به خوبی می‌دانند، نرخ بیکاری در کرمانشاه بیش از 35 درصد است لذا موضوع اول ما اقتصادی است.

 

فرمانده اسبق قرارگاه خاتم الانبیاء با بیان اینکه بعد از جنگ کشور نیاز به بازسازی داشت، یادآور شد: ما پس از جنگ قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء را تشکیل دادیم و ایده اصلی برای تشکیل آن اثبات "ما می توانیم" بود، از این رو در حوزه‌های مختلف با روحیه جهادی ثابت کردند که به خارج از کشور نیازی نیست و مصداق آن نیز ساخت سد کرخه به عنوان اولین سد داخلی در کشور بود و همه طرح های بزرگ در داخل محقق شد.

 

وی به حضور خارجی ها در بخش صنعت نفت کشور اشاره کرد و ادامه داد: ما ابتدا باید به شرکت های شِل و توتال ثابت می‌کردیم که می توانیم تا دوستان ما در داخل هم باور کنند.

 

قاسمی امنیت جمهوری اسلامی و اقتدار آن را در سطح جهان مثال زدنی دانست و گفت: کشورهای اروپایی دچار ناامنی هستند اما ما از نعمت امنیت برخورداریم و این ناشی از تفکر «ما میتوانیم و خودباوری داخلی» است همانطور که در صنعت دفاعی نیز جز کشورهای برجسته هستیم.

*هر کجا انقلابی ورود کردیم موفق بودیم

وزیر سابق نفت با بیان اینکه صنعت دفاعی و موشکی با صنعت خودروسازی قابل مقایسه نیست، تاکید کرد: همه این موارد انجام شده ناشی از مکتب «ما می توانیم» است و هرجا انقلابی ورود کردیم موفق بوده‌ایم.

 

وی در ادامه این نشست با اشاره به عبور از تحریم ها و بی اثر شدن آن و اذعان به این مسئله از سوی رئیس جمهور آمریکا گفت: برخی می‌گفتند تولید بنزین اقتصادی نیست و به همین خاطر ما بنزین را هم وارد می‌کردیم در حالی که ما کشوری بودیم که بیش از 100 سال نفت داشته‌ایم.

*در دوران تحریمِ سخت بیشترین توسعه را داشتیم

 

قاسمی با بیان اینکه در زمان تحریم همه خارجی ها صنعت نفت را رها کردند و رفتند، افزود: آنها فکر می کردند ایران در حوزه نفت و گاز با مشکل مواجه می‌شود و حتی ما بیش از ذخیره سه ماه از برخی کالاها موجودی نداشتیم، اما در دوران کوتاه تحریمِ سخت بیشترین توسعه و سرمایه‌گذاری را داشتیم.

 

فرمانده سابق قرارگاه خاتم الانبیاء با اشاره به حمل چمدانی پول و تحویل برخی کالاها و تحریم همان کالاها از سوی کشورهای خارجی افزود: ما مراحل ساخت پالایشگاه تهران را به سرعت انجام می دادیم اما در همان زمان خارجی ها یک پمپ را به ما ندادند در حالی که پول آن را هم داده بودیم، ما همان پمپ را در داخل کشور ساختیم اما برخی از ترس انفجار برای افتتاح آن پالایشگاه نرفتند اما بنده خودم برای افتتاح رفتم و هنوز هم آن پمپ در آن پالایشگاه کار می کند.

 

وی هدف تحریم را نابودی جمهوری اسلامی دانست و تصریح کرد: اقتدار منطقه‌ای ایران و امنیت کشورمان با یک نگاه خاص و انقلابی توسط فردی مثل قاسم سلیمانی بدست آمده است.

*اقتصاد پاشنه آشیل کشور و دولت است

قاسمی اقتصاد را پاشنه آشیل کشور و دولت دانست و خاطرنشان کرد: برخی می‌گفتند دیگران اقتصاد را خراب کرده‌اند اما حالا میگویند عینک بزنید و مدعی اند ما شرمنده مردم نیستیم و به وعده‌های خود عمل کرده‌ایم در حالی که مردم باید این را بگویند.

 

وزیر سابق نفت تصریح کرد: دکتر متخصص وضعیت فعلی اقتصاد، خود باوری و نسخه شفابخش آن اقتصاد مقاومتی است، راه آهن کرمانشاه و کارهای اجرایی دولت، اقتصاد مقاومتی نیست و اقتصاد مقاومتی به معنی کاهش وابستگی به خارج، کاهش واردات، بهبود وضعیت صنایع داخلی و بومی و ایجاد بازار برای کشورهای دیگر از جمله کشورهای همسایه است.

 

وی تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی یعنی ما بتوانیم کالای ایرانی را در دنیا قابل رقابت کنیم و مولفه های آن باید اصلاح شود.

 

قاسمی با بیان اینکه اگر ساختار داخلی خود را اصلاح کنیم می‌توانیم صادرات مان را افزایش دهیم، خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی یعنی کشوری که 100 سال وارداتی بوده، صادراتی شود و با افزایش صادرات یک میلیون شغل ایجاد خواهد شد.

 

وزیر سابق نفت تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی یعنی ایجاد رونق، باید در کشور سالی 800 هزار مسکن ساخته شود و این امر به تولید کالاهای ضروری و اساسی مسکن نیز نیاز دارد چراکه باید سالی 800 هزار ازدواج صورت گیرد، اما در سال گذشته ازدواج 200 هزار کاهش داشته است.

 

وی با اشاره به ادعای دولتی ها برای کاهش تورم یادآور شد: دولت ماشین را در پارکینگ گذشته و می گوید بنزین مصرف نمی کند و در واقع اینگونه و با تعطیل کردن کشور مدعی است که توانسته تورم را پایین بیاورد.

*بحران بی‌اعتمادی و بی‌انگیزگی داریم

 

قاسمی گفت: ما باید باور کنیم بحران بی اعتمادی و بی انگیزگی داریم و کشور را روی ریل خودباوری قرار دهیم، تجربه نشان داده است کارهای نشدنی با روحیه انقلابی انجام شده و دیگر تدبیر دولتی کارساز نیست و مردم باید تدبیر خود را انجام دهند.