بومرنگ وعده‌های انتخاباتی روحانی به سوی خود وی بازگشته است

فارن افرز نوشت: در حالی که حسن روحانی دوران سختی را می‌گذراند، در حالی که کمتر از 2 ماه تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران زمان باقی مانده است، مانع‌های بزرگی در برابر روحانی رئیس‌جمهور کنونی ظاهر شده است. چند هفته اخیر با افزایش انتقادات از روحانی و دولت همراه بود. این گزارش در ادامه با اشاره به برجام نوشت: حسن روحانی در کمپین تبلیغاتی موفق خود برای انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال 2013، به شدت روی این موضوع سرمایه‌گذاری کرد که توافق هسته‌ای میان ایران و غرب که در آن زمان استارت گفت و گوهای آن میان ایران و دولت اوباما زده شده بود، می‌تواند موفقیت و توسعه را به کشور بازگرداند. رأی دهندگان ایرانی با اظهارات حسن روحانی موافقت کرده و از وی در صندوق‌های رأی حمایت کردند. اما وعده‌های حسن روحانی حداقل برای شهروندان عادی در ایران محقق نشد. چرا که تأثیر اتفاقات ایجاد شده پس از برجام چیزی جز تغییر و تحولات اندکی در زندگی مردم نبوده است.


فارن افرز در ادامه به انتشار نظرسنجی‌هایی درباره نظرات مردم ایران درباره برجام پرداخته و می‌نویسد: یک سال پس از امضای برجام و برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی علیه ایران بسیاری از مردم ایران معتقدند که این کشور بسیاری از مزایای وعده داده شده مربوط به برداشته شدن تحریم‌ها را دریافت نکرده و وضعیت زندگی مردم در نتیجه توافق هسته‌ای بهبود پیدا نکرده است. این نتایج به عنوان افزایش مخالفت‌ها با روحانی برداشت شده است، برداشتی که در اظهارات مقامات ارشد ایران نیز دیده می‌شود.


این روزنامه‌ هشدار داد: روحانی که همه اعتبار سیاسی خود را در توافق هسته‌ای با غرب سرمایه‌گذاری کرده، احتمالاً خود قربانی برجام خواهد شد.


در همین حال روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی خاطرنشان کرد: هنوز هم حتی سرمایه‌گذارانی مثل شرکت فرانسوی توتال درباره همکاری با ایران با نگرانی و احتیاط کامل عمل می‌کنند. آنها باید مراقب مجازات‌های تحریمی آمریکا باشند.