سوریه اجازه استفاده از تسلیحات شمیایی را به تروریست ها ندهد

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه در تماس تلفنی با «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه، با اظهار تاسف از کشته شدن شماری از مردم بیگناه سوریه در حمله هوایی آمریکا، با خانواده شهیدان این حملات ابراز همدردی و  برای مجروحان آرزوی سلامتی کرد.

رئیس‌جمهور با اشاره به همکاری سوریه با سازمان ملل برای از بین بردن تسلیحات شیمیایی،  ادعاهای مطروحه را واهی و بدون سندیت خواند و تاکید کرد: این گونه حملات تنها باعث روحیه دادن به تروریست هایی می شود که در ماههای اخیر با شکست های سنگینی در سوریه و عراق مواجه شده اند.

روحانی همچنین با پشتیبانی مجدد از ایستادگی مردم سوریه در برابر تروریستهای تکفیری ، گفت: حمله موشکی آمریکا  حرکتی علیه منافع کشور سوریه بود و ما امیدواریم همه کشورهای آزاده جهان اینگونه حملات و تجاوزات را با بیان صریح محکوم کنند.

رئیس‌جمهور اظهارداشت: ما در عین حال مطمئن هستیم که این حملات که تلاشی برای اختلال در روند مذاکرات صلح سوری – سوری انجام گرفت ، در سرنوشت مبارزه با تروریسم و آینده سوریه تاثیری نخواهد داشت.

روحانی با تاکید بر اینکه در نهایت راه حل سوریه ، راه حل سیاسی خواهد بود، افزود:استفاده از سلاح شیمیایی که یک جرم نابخشودنی است برای این بود که صحنه افکار عمومی دنیا را از واقعیت ها منحرف کنند و نباید اجازه داد تروریست ها با بهره گیری از این تسلیحات ، دیگران را متهم و بهانه اقدامات خلاف مقررات بین‌المللی را فراهم کنند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه "هماهنگی بیشتر میان ایران ،سوریه و روسیه می تواند برای تحقق مبارزه علیه تروریسم بسیار موثر باشد"، اظهارداشت : آنهایی که فکر می کنند باحمایت از تروریست‌ها، می‌توانند آینده سوریه را به نفع خودشان تغییر دهند، کاملا در اشتباه هستند. روحانی همچنین بر تداوم حمایت از مردم سوریه تاکید کرد.

بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه نیز در این تماس تلفنی با قدردانی از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از سوریه، گفت: این حملات موشکی آمریکا که در پی شکست‌های سنگین اخیر تروریست‌ها و فروپاشی آنان انجام شد، تلاشی برای دادن روحیه به این گروه‌ها و تضعیف مردم و ارتش سوریه بود.

رئیس‌جمهور سوریه در عین حال تاکید کرد: این حملات آمریکا نه تنها تاثیری بر روحیه  مردم سوریه در دفاع از حفظ تمامیت ارضی خود و بیرون راندن تروریست ها ندارد بلکه همه ما را برای شکست کامل تروریست ها مصمم تر کرد.