پاسخ آمریکا به هشدار روسیه و ایران

پایگاه آمریکایی "بریت بارت" (Breitbart) با انتشار گزارشی تحت عنوان "ترامپ تنش ها را آرام کرد: ما به سوریه نمی رویم" به انعکاس مصاحبه روز گذشته دونالد ترامپ در این رابطه پرداخته است.

در این گزارش آمده است:

«در میان گسترش نگرانی ها در رابطه با تنش های موجود با روسیه و ایران پس از حمله موشکی آمریکا علیه بشار اسد، دونالد ترامپ عنوان کرد که ایالات متحده حمله ای همه جانبه به سوریه نخواهد داشت.

پرزیدنت ترامپ تاکید کرد که "سیاست ما مانند گذشته است و تغییری نکرده است. ما به دنبال ورود به سوریه نیستیم."

پس از آن که روسیه و ایران بیانیه ای مشترک را منتشر کرده و به آمریکا هشدار دادند در صورتی که خطوط قرمز آن ها در سوریه زیر پا گذاشته شود با قدرت به این موضوع پاسخ خواهند دارد، به نظر می رسد این اظهارات پرزیدنت ترامپ به احتمال زیاد موجب آرام شدن تنش ها در جامعه بین المللی خواهد شد.

نظرسنجی جدید گالوپ که روز سه شنبه منتشر شده است نیز نشان می دهد که حمایت عمومی در آمریکا از حملات موشکی به سوریه در مقایسه با حمایت عمومی از جنگ های گذشته مانند حمله آمریکا به عراق، پایین تر است؛ البته آمریکایی ها از اقدام نظامی علیه داعش در عراق و سوریه حمایت می کنند.

با وجود آنکه پوتین در سال 2013 جایزه ویژه "دوستی" جمهوری فدراتیو روسیه را به تیلرسون اعطا کرده بود، در این هفته مقامات روس اعلام کردند که ولادیمیر پوتین با رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا در سفرش به مسکو ملاقات نخواهد کرد.»

این در حالی است که ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه روز سه‌شنبه گفت این کشور اطلاعاتی در دست دارد که نشان می‌دهد آمریکا در حال برنامه‌ریزی برای یک حمله موشکی دیگری به سوریه است و طرح‌هایی هم برای حملات شیمیایی «ساختگی» در سوریه وجود دارد. پوتین این اظهارات را چند ساعت قبل از ورود رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا به مسکو برای گفت‌وگو با سرگئی لاورف همتای روس خود و چند روز پس از اولین حمله موشکی آمریکا به یک پایگاه هوایی سوریه بیان کرد.

رییس‌جمهوری روسیه در یک کنفرانس خبری مشترک با سرجیو ماتارلا، همتای ایتالیایی‌اش که از مسکو دیدار می‌کند، در پاسخ به خبرنگاری که سئوال کرد آیا انتظار حملات بیشتری از سوی آمریکا به خاک سوریه را دارد، گفت: «ما اطلاعاتی داریم که نشان می‌دهد اقدامات تحریک‌آمیز مشابهی در حال طراحی و برنامه‌ریزی است. در سایر نقاط سوریه از جمله حومه‌های جنوبی دمشق آنها در حال برنامه‌ریزی برای جاسازی موادی هستند تا به آن وسیله حکومت سوریه را به استفاده از سلاح شیمیایی متهم کنند».