تحلیل رسانه‌های غربی از وضعیت انتخابات ایران

طی چند روز اخیر رسانه‌های غربی در گزارش‌ها و یادداشت‌های خود به دنبال تحلیل شرایط انتخابات ریاست جمهوری ایران بودند. در این گزارش نگاهی به گزاره‌های اصلی این گزارش‌ها و تحلیل‌ها می‌اندازیم.

یورونیوز در گزارشی که روز سه‌شنبه منتشر کرد آورده است که نارضایتی در بین مردم به خاطر افزایش قیمت مواد مصرفی و بالا بودن نرخ بیکاری روبه‌فزونی است. به نوشته این رسانه، علیرغم رفع تحریم‌های بین‌المللی که به گفته روحانی منجر به احیای اقتصادی شود، بسیاری از ایرانی در دستیابی به اهداف خود دچار مشقت هستند. با این حال، به نوشته این رسانه اروپایی، رفع تحریم‌ها منجر به تقویت (رشد) کوتاه‌مدت اقتصادی و کاهش تورم و رشد واقعی تولید ناخالص داخلی شده است.

 

وبگاه تحلیلی استراتفور نیز در مطلب روز سه‌شنبه خود از انتخابات آتی ریاست جمهوری ایران نوشت که مسیر پیش‌روی رئیس جمهوری کنونی احتمالا آسان نیست. هفته پیش بود که پس از دو ماه گمانه‌زنی، ابراهیم رئیسی یک فرد معمم که مورد احترام اکثر گروه‌ها است، نامزدی خود را اعلام کرد. 

وبگاه تحلیلی المانیتور نیز در مطلبی که روز سه‌شنبه به قلم یکی از یادداشت‌نویسانِ ساکنِ ایرانِ آن منتشر شد بر «خطر شکست ائتلاف محافظه‌کاران ایرانی» مانور داد. در این مطلب نوشته شده است که نامزدهای این ائتلاف حاضر به کنار رفتن به نفع دیگری نیستند. 

 

بلومبرگ نیز روز سه‌شنبه در گزارشی نوشت روحانی هم‌اکنون با ناکامی روبه‌افزونی در زمینه سیاست‌های اقتصادی مواجه شده است، و منتقدان می‌گویند که (این سیاست‌ها) منفعتی برای فقرا نداشته است. به نوشته این رسانه آمریکایی، این انتخابات مشخص خواهد کردند که آیا ایران به سیاست‌های روحانی در عرصه بین‌المللی ادامه خواهد یا نه.

 

نشریه نیوزویک نیز در گزارشی که روز سه‌شنبه منتشر کرد به نقل از آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نوشت که ترور «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری ایران در جریان انتخابات آتی در این کشور هرگز غافلگیر کننده نخواهد بود, ادعایی که به نظر می‌رسد با هدف القای حس ناامنی به مردم کشورمان بیان شده است.

 

وبگاه تحلیلی فارن‌پالیسی نیز با اشاره به مطرح شدن نام برخی رقبای جدی در مقابل حسن روحانی نوشت، رئیس جمهوری کنونی که در سال 2014 با حمایت اقشار جوان و زنان پیروز شد، علیرغم رفع برخی تحریم‌های غرب پس از برجام، با ناتوانی در بهبود وضعیت اقتصادی ایرانی‌ها بسیاری از هوادارن خود را ناامید کرده است. 

خبرگزاری فرانسه در گزارشی که روز دوشنبه از کنفرانس خبری حسن روحانی مخابره کرد، به دفاع وی از عملکرد اقتصادی‌ وی در مقابل منتقدانش و استناد روحانی به برخی آمارها در زمینه بهبود معیشت اشاره کرد. این رسانه فرانسوی همچنین به انتقاد شخص روحانی از منتقدانش که آن‌ها را «ماشین‌دودی» توصیف کرد نیز اشاره کرد.

 

نشریه ایندیپندنت انگلیس نیز روز یکشنبه در گزارشی درباره انتخابات ریاست جمهوری آتی ایران، به زعم خود ادعا کرد برای دولت انگلیس مهم نیست چه کسی رئیس جمهوری آتی ایران شود، زیرا از دید آن‌ها تمامی سیاستمداران ایرانی «تندرو» هستند. با این حال این نشریه در ابتدای گزارش خود طی چندین خط بدون نام بردن از حجت الاسلام رئیسی، تهمت‌ها و ادعاهای بدون استنادی را علیه وی مطرح کرده و نوشته است که ورود وی به رقابت‌ها، تهدیدی برای روحانی خواهد بود «اما واقعیت دردناک این است که در واقع هیچ اهمیتی ندارد، زیرا تاریخ ایران نشان می‌دهد که رقابت‌ها در ایران بین تندورها و اصلاح‌طلبان نیست ... . بلکه بین تندروها و منفعلان است». 

 

نشریه انگلیسی گاردین نیز در گزارش روز یکشنبه خود درباره انتخابات ریاست جمهوری ایران نوشت که با ورود رقیبی قدرتمند به عرصه رقابت‌ها، ایران انتخاباتی «داغ و تفرقه‌انداز» در پیش خواهد داشت. این نشریه در بخش دیگری از گزارش خود نوشت که اعلام نامزدی رئیسی برای ریاست جمهوری، تحلیلگران سیاسی ایرانی را درباره نیات وی و اینکه این نامزدی چه معنا و پیامدهایی برای روحانی که به دنبال انتخاب دوباره خود است، سردرگم کرده است. «در حالی که چهار سَلَفِ روحانی دو دوره رئیس جمهوری بودند ... اما نامزدی رئیسی نشانه این است که رئیس جمهوری کنونی مسیر راحتی در پیش نخواهد داشت».

 

رویترز نیز در گزارش روز یکشنبه خود با اشاره به مطرح شدن نام نامزدهای جدیدی برای انتخابات ریاست جمهوری ایران نوشت که علیرغم پیروزی روحانی در انتخابات 4 سال پیش و وعده وی برای خارج کردن ایران از انزوای بین‌المللی و ایجاد یک جامعه باز، «اما بسیاری از مردم عادی ایران باورشان به او را از دست داده‌اند، زیر وی علیرغم رفع تحریم‌ها براساس برجام، نتوانسته است که اقتصاد را بهبود بخشد». 

 

رادیو فردا هم در گزارشی که پنجشنبه گذشته منتشر کرد، نوشت که نامزدی رئیسی می‌تواند محافظه‌کاران را متحد کرده و چالشی جدی برای رئیس جمهوری حسن روحانی ایجاد کند.