ضربه مهلک ترامپ به روحانی در انتخابات

مالک ابراهیم، تحلیل‌گر و نویسنده میدل ایست مانیتور با بیان اینکه روحانی نمی‌تواند در خصوص چشم‌انداز انتخابات ریاست جمهوری پیش روی ایران هیجان‌زده باشد، با اشاره به گذشت نزدیک به دو سال از برجام نوشت: کمتر از دو سال از زمانی که مردم ایران به خیابان آمدند تا توافق هسته‌ای را جشن بگیرند، می‌گذرد؛ اما آمریکا با اقدام ترامپ در منع سفر ایرانیان به ایالات‌متحده، خود را به سیبل خشم عمومی تبدیل کرد. این موضوع به قلب تلاش‌های روحانی در بهبود روابط با غرب، ضربه وارد ساخته است.

او با اشاره به این موضوع که روحانی و تیم سیاست خارجی‌اش دلایل واقعی برای نگرانی دارند، ادامه داد: از آغاز ریاست جمهوری روحانی در سال 2013، توافق هسته‌ای است تنها دستاورد سیاسی عملی و واقعی روحانی به حساب می‌آید. شکست در روابط با ایالات‌متحده که باعث شد به توافق و همچنین توانایی ایران برای پیوستن دوباره به اقتصاد جهانی آسیب برسد، می‌تواند ضربه مهلکی را در انتخابات ریاست جمهوری به روحانی وارد سازد.

او همچنین مشکلات اقتصادی را حل‌نشده باقی دانسته و نوشت: پس از یک دهه تحریم، مشکلات اقتصادی که روحانی برای حل آن‌ها انتخاب شده بود، هنوز هم در میان طبقات متوسط و کارگر قابل‌درک است. اقتصاددانان محافظه‌کار حتی معتقدند که پایین آوردن تورم که از آن به عنوان یکی از موفقیت‌های اصلی روحانی در جبهه اقتصادی یاد می‌شود، تنها باعث عمیق‌تر شدن رکود اقتصادی شده است.

مالک ابراهیم در بخش دیگری از مقاله این‌چنین می‌نویسد: جای تعجب نیست، روحانی و وزیر خارجی‌اش، زمان سختی را تجربه کرده‌اند که خشمشان را در برابر رئیس‌جمهور آمریکا شامل می‌شود؛ چراکه که «منع سفر مسلمانان» تنها می‌تواند به عنوان هدیه‌ای به جناح مقابلی که در مقابل برجام ایستادند، باشد. در حالی روحانی ترامپ را یک «تازه‌کار سیاسی» نامید که ظریف پای خود را فراتر گذاشت و در اظهارنظری نادر گفت که این ممنوعیت «بی‌اساس بودن ادعای آمریکا از دوستی با مردم ایران» را نشان می‌دهد.

به نظر می‌رسد که با گذشت نزدیک به دو سال از توافق با غرب، خوش‌بینی‌ها به ضربه‌های مهلکی تبدیل شده است که حتی اندیشکده‌های مختلف نیز آن را چالش بزرگی برای بقا دولت تدبیر و امید می‌دانند. اگرچه برجام و پایین آوردن تورم دو دستاورد عمده دولت یازدهم عنوان می‌شود؛ اما این چنین به نظر می‌رسد که هزینه‌های بسیار سنگین‌تری در قبال این دستاوردها پرداخت شده است؛ هزینه‌هایی که ادامه کار دولت یازدهم را در انتخابات پیش رو بسیار سخت می‌کند.