خواب‌های آمریکایی

اسکات مودل مشاور ارشد فرماندهی عملیات ویژه آمریکاست. این افسر سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در آخرین نشست کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا یک طرح هشت ماده ای برای تشدید فشار به ایران را ارائه داده است تا در طول زمان رفتار جمهوری اسلامی ایران تعدیل و کنترل شود. او معتقد است رسانه های ضد ایرانی، کارآیی خود را از دست داده اند و باید تغییرات اساسی در این رسانه ها پدید آید و شبکه رسانه ای غرب سکویی برای تشریح سیاست های آمریکا باشد. او می گوید؛ باید از اختلافات و مناقشات درون ایران بهره برداری شده، اصلاح طلبان تقویت شوند و حمایت های بین المللی از جمهوری اسلامی متوقف شود. او با تأسف می گوید که جنبش سبز یا مرده است یا در حال مرگ است.او در طرح خود آورده است؛ باید خوشه های نارضایتی از هم گسیخته به هم پیوند بخورند و منجر به تغییر رفتار تهران شوند. مودل پیشنهاد داده است هر سال به 100 نفر از افرادی که کمک فوق العاده به جمع آوری اطلاعات از ایران کرده اند گرین کارت داده شود، به کسانی که باعث تحریک فرار دانشمندان و تکنوکرات های ارشد شوند پاداش داده و تشویق شوند. او پیشنهاد داده که روی فساد و نقض حقوق بشر انگشت گذاشته شود و گزارش های فصلی در این باره تهیه گردد، بر اساس این گزارش ها خوراک رسانه های فارسی زبان و انگلیسی زبان تهیه شود. او صریحاً گفته است؛ تلاش های ما برای بدنامی جمهوری اسلام جواب می دهد. او در پیشنهاد بعدی خود گفته است؛ علمای نجف را باید به عنوان رقیب اصلی ایران در رهبری جهان تشیع تقویت کرد و به رقابت «قم» و «نجف» دامن زد. مودل همچنین گفته است؛ آمریکا برای پاسخ به تهدیدات سپاه پاسداران باید برخورد نظامی داشته باشد، لفاظی کافی نیست. آمریکا باید عربستان را ترغیب کند که به تهاجم علیه ایران ادامه دهد.

آنچه که مطرح شد بخش هایی از پیشنهادهای یک افسر اطلاعاتی آمریکاست که به راحتی در عالی ترین نهادهای تصمیم گیری و تصمیم سازی در واشنگتن مطرح می شود. از این دست خواب ها برای ایران زیاد است. اما اینکه قوه عاقله در رأس حاکمیت آمریکا (اگر وجود داشته باشد) چقدر این پیشنهادها را جدی بگیرد، جای تأمل دارد. آمریکایی ها ترسوتر از آن هستند که حتی یک گلوله به سمت ما شلیک کنند. آنها می دانند اگر پاسخ ایران علنی و اعلامی هم نباشد، آن را به صورت «تیر غیب» به ویژه در دریا، دریافت خواهند کرد.

طرح مودل نشان می دهد آنها روی تقویت اتاق فکر رسانه با تشدید تدابیر امنیتی اصرار دارند، از کارکرد رسانه های خود علیه ایران راضی نیستند. آنها روی سپاه پاسداران به دلیل کارکردهای موفقش در برخورد با ضد انقلاب، متمرکز هستند و به اختلافات بین نخبگان سیاسی در درون جمهوری اسلامی امید بسته اند.

آمریکایی ها روی تحریم ها برای مقابله با ایران حساب کرده اند و به هیچ قیمتی حاضر نیستند از فشار از این طریق منصرف شوند، کاری هم به برجام ندارند، چون معتقدند به نارضایتی مردم از این طریق دامن می زنند. آنها اکنون به فکر پیوند زدن «نارضایتی های از هم گسیخته» هستند. تنها ابزار آنها احیای جنبش سبز و بازتولید فتنه سال 88 است. آمریکایی ها بارها صریحاً از جریان اصلاح طلبی حمایت کرده اند. آنها معتقدند این حمایت برای تعدیل قدرت در ایران لازم است. متأسفانه برخی اصلاح طلبان، بی پروا در این زمینه «سربازی» می کنند و این ننگ حمایت از اجنبی را در کارنامه خود پذیرفته اند و حاضر نیستند از آن تبری بجویند. آمریکایی ها بستر انتخابات را برای همگامی با اصلاح طلبان مفید می دانند.

آمریکایی ها با پررویی تحریم ها را دنبال می کنند و گفته اند تصویب آن را به بعد از انتخابات موکول می کنیم تا روی نتایج انتخابات اثر نگذارد. مفهوم این حرف آن است که آنها در هر صورت فشار تحریم ها را رها نخواهند کرد، چه دولت فعلی تداوم یابد یا نیابد!میزان خصوت ورزی آمریکایی ها روز به روز علیه ملت ایران افزایش می یابد. 

اتاق های فکر آنها فعال است و هر شب خوابی برای ملت ایران می بینند.سؤال این است که آیا دستگاه امنیتی دولت و وزارت خارجه نیز برای مقابله با خصومت آمریکایی ها فکری کرده اند؟ آیا در مجلس شورای اسلامی نمایندگان هم برای استماع طرح های ضد آمریکایی فرصت مهیا کرده اند که استراتژیست های سیاسی و نظامی بیایند حرف های خود را بزنند تا تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها بر اساس تدبر و تأمل و تعقل صورت بگیرد؟

آمریکایی ها با آمدن ترامپ، بیشتر بر طبل ماجراجویی می کوبند و می خواهند بگویند ما «غیر قابل پیش بینی» هستیم، ممکن است «دیوانگی» کنیم. پاسخ این پدیده جدید در آمریکا، قاطعیت و ضربه پیشدستانه است، چون فقط این رویکرد، آمریکایی ها را سر عقل می آورد. مردم باید با رأی قاطع خود به رئیس جمهوری شجاع، انقلابی و قاطع که رویکردی جهادی دارد، هر خطری را از انقلاب و نظام اسلامی دفع کنند.

سید مسعود علوی