آلوده ترین شهر دنیا کجای ایران قرار دارد

«سیاست های بهبود وضعیت حاشیه نشینی» در برنامه امشب ۲۹ فروردین مناظره شبکه اول سیما با حضور ده مرده نماینده مجلس شورای اسلامی و روستا هیات مدیره شرکت عمران وزارت راه و شهرسازی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این بحث ده مرده با اعلام اینکه قریب به ۲۰ تا ۲۵ درصد جمعیت کشور( حدود ۱۸ میلیون نفر از جمعیت کشور) حاشیه نشین هستند و یا در سکونتگاه های غیررسمی و بافت های فرسوده زندگی می کنند، گفت: معضل حاشیه نشینی باید به عنوان یک مسئله اصلی در کشور تبدیل شود اما متاسفانه تا کنون ورود به این بحث مقطعی و گذرا بوده است و برنامه مستمری در این رابطه نداشتیم.

روستا، هیات مدیره شرکت عمران وزارت راه و شهرسازی نیز با بیان اینکه معضل حاشیه نشینی به عنوان یک دغدغه کلی نظام مورد توجه قرار گرفتن است ، اظهار داشت: برای حل این معضل باید سیاست گذاری ها در قالب برنامه های بلند مدت باشد و این موضوع به عنوان یکی از اولویت های نظام برنامه ریزی کشور و نظام حاکمیت درآید.

ده مرده نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید در سه مرحله کوتاه مدت میان مدت و بلند مدت به حل این مشکل پرداخت یادآور شد: در اوایل انقلاب حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد جمعیت کشور را روستاییان تشکیل می دادند که این رقم امروز ۲۰ تا ۲۵ درصد شده است.

وی تصریح کرد: بر این اساس جمعیت تولید کننده ما در روستاها به حاشیه نشینان تبدیل شده اند و علت اصلی این مسئله نیز عدم توجه به اقتصاد روستا بوده است.

نزدیک به ۱۱ میلیون نفر از جمعیت کشور در سکونتگاه های غیررسمی شهرها زندگی می کنند

روستا نیز در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه ۱۸ میلیون نفر  جمعیتی که آقای ده مرده به آن اشاره کردند با احتساب جمعیتی است که در بافت های تاریخی و فرسوده زندگی می کنند، گفت: در حال حاضر نزدیک به ۱۱ میلیون نفر از جمعیت کشور در سکونتگاه های غیر رسمی شهرهای کشور زندگی می کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر دیگر خیلی با بحث مهاجرت مواجه نیستیم اظهار داشت: طی بررسی های انجام شده مساله حاشیه نشینی و اسکان غیر رسمی در شهرهای ایران صرفا دیگر به بحث مهاجرت روستایی بر نمی گردد و این باور متعلق به دهه ۷۰ است.

هیات مدیره شرکت عمران وزارت راه و شهر سازی

وی خاطر نشان ساخت: در حال حاضر مسئله  اسکان غیر رسمی در ایران ناشی از تغییر الگوی معیشت و سبک زندگی مردم است و در بررسی های صورت گرفته در سال ۲۰۵۰ بیش از ۸۰ درصد جمعیت کشور در شهرها زندگی خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه این آمار ناشی از رشد طبیعی خود شهرهای ایران نخواهد بود تصریح کرد: این موضوع بیشتر مربوط به بحث گرایش های جمعیتی است که در ایران به وجود خواهد آمد ضمن آن که  آنجایی مهاجرت به یک مسئله تبدیل می شود که ما مدیریت مهاجرت را در ایران به درستی انجام ندادیم.

ده مرده نیز با بیان اینکه تا کنون یک وفاق ملی برای حل این مشکل وجود نداشته تا دستگاه های مربوطه هم اندیشی کرده و تقسیم کاری صورت دهند گفت: کار به جایی رسیده که رهبر معظم انقلاب در چندین جلسه این موضوع را مورد توجه مسئولان قرار داده اند .

وی به وضعیت استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و یادآور شد: سیستانی که روزی انبار غذایی آسیا بود و از ۸۰ درصد مرز این استان به افغانستان و پاکستان صادرات داشتیم و از نظر گردشگری سرآمد بود زندگی شان به اینجا رسیده که الان یک منبع درآمدی ندارند، اینها چه کار کنند؟ وقتی کاری برای آن ها انجام نمی شود مجبور به مهاجرت می  شوند.

روستا در بخش دیگری از اظهاراتش با تاکید بر اینکه دولت با درک همین ضرورت و پرداختن به مسئله اسکان غیر رسمی و حاشیه نشینی در کشور که نیازمند یک وفاق ملی و هماهنگی بین بخشی است در اوایل کارش سندی را به تصویب رساند گفت: این سند تحت عنوان سند ملی احیا ، بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهرهای کشور است که خوشبختانه توسط دولت مصوب شد و یکسال بعد از تصویب آن نیز، در سال ۹۳ یک مصوبه تکمیلی و الحاقی به همان سند دولت مجددا به تصویب رسید.

وی افزود: در قالب تیم مسئله ستاد ملی بازآفرینی که به عنوان یک ستاد سیاست گذار و هماهنگ کننده بین تمامی دستگاه های ملی و محلی است تشکیل شده که این ستاد در حال حاضر بالا بر ۲۸ جلسه داشته و ۲۰ استاندارد کشور به همراه مدیران شهری خود در این نشست ها به طرح مسئله و ارایه گزارش و چالش های خود پرداختند و مصوبات خوبی نیز در رفع معضل آنان انجام شده است.

روستا افزود: همچنین بیش از ۳۲ دستگاه دولت در این ستاد ارایه گزارش کرده و چالش ها را مورد بحث قرار داده اند و وزارت راه و شهرسازی نیز به عنوان متولی این ستاد نقش سیاست گذار و هماهنگ کننده کلیه دستگاه ها را بر عهده دارد.

 

تمام کشور باید به پای کار بیایند تا وفاق ایجاد شود

ده مرده با بیان اینکه همه برنامه ها باید متوازن باشد و یک طرفه نباشد گفت: تمام کشور باید به پای کار بیایند تا وفاق ایجاد شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه مردم از من خروجی می خواهند، مردم از من آسفالت، شغل، خانه، مبلمان می خواهند و آنها حتی از ابتدایی ترین امکانات محروم هستند اظهار داشت: وقتی شهرک پدر در کرمان آب، برق و آسفالت ندارد ، چه وعده ای می خواهم به آنها بدهم.

ده مرده با بیان اینکه، برای توسعه کیفی باید در کلان برنامه ها، حداقل ها را فراهم کرد افزود: قبل از اینکه استاندار لرستان شوم دوستی داشتم که به آن گفتم سه کار را انجام بده، فردی به نام مختاری مورد وثوق من بود و گفتم بدون اینکه کسی اطلاع پیدا کند، شما تملک کن اما با دو سه برابر قیمت و این کار انجام شد و برای مردم سه محله امکانات برقرار شد و آیا دعا گوی نظام نیستند؟

وی با اشاره به اینکه، در علی آباد منازل مسکونی از جنس مسکن مهر دادم ادامه داد:  مردم خرم آباد شاهد هستند توانمند سازی از جنس بهداشت در همان زمان انجام شده است.

وعده سر خرمن جواب نمی دهد

 

ده مرده تصریح کرد : در قسمت زاهدان کوچه ای نبود ، نه اینکه محله ای را تخریب کنیم، ما محله تخریب نکردیم بلکه برای مردم گذر خیابان و مدرسه ایجاد کردیم و نگذاشتیم که مردم به محله دیگر  فرار کنند،  اگر اراده ای باشد و همه دست به دست هم دهند باید برنامه ای طراحی کرد لذا،  وعده سر خرمن جواب نمی دهد.

وی خطاب به روستا گفت : برای مردم سیستان چه کردید؟ اگر اراده ای باشد می توان کار کرد و خیلی مسائل مالی مطرح نیست.

روستا، عضو هیأت مدیره شرکت عمران وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه یکی از خطاهای استراتژیک در مورد مسئله اسکان غیر رسمی در مناطق شهری این است که فکر می کنیم مشکل آنها را باید با پول حل کنیم عنوان کرد: در قالب ستاد ملی، سیاستی تدوین کردیم که دولت تغییر نقش دهد البته نه به معنای تغییر سهم دولت.

 روستا با اشاره به اینکه در سیستان و بلوچستان 5 شهر ایرانشهر، چابهار، زابل ، کنارک و زاهدان برنامه ای تحت عنوان مدیریت یکپارچه فضا  را مصوب کردیم افزود : این برنامه مدیریت اقدام بین بخشی است، در حال حاضر در سازمان مدیریت یک بودجه و اعتباری برای این برنامه تصویب شد تحت عنوان اعتبارات موضوع قانون استفاده متوازن از امکانات کشور، توزیع عادلانه و رفع تبعیض است ،  برای این ردیف و برای این 5 شهر فقط 22 میلیارد منابع دولتی در نظر گرفته شد.

در رابطه با اسکان های غیر رسمی فقط کمبود منابع مالی مطرح نیست

روستا با اشاره به اینکه، مسئله ما در رابطه با اسکان های غیر رسمی فقط کمبود منابع مالی نیست، مسئله ما ابزار سازی است گفت:

ما در کشور نمی توانیم خدمات یک سویه ای را به  11 میلیون جمعیت شهری در کشور بدهیم که بیش از5 دهه  در نظام شهری کشور حضور داشتند.

هیات مدیره شرکت عمران وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ما باید نگاهمان مشارکت مردم باشد افزود: یکی از سیاست های مربوط به شهرهای زابل و زاهدان تامین و تضمین امنیت سکونت و اعطای حق مالکیت است بیان کرد : خانه های آنها سند مالکیت ندارند که بتوانند از یارانه های بانکی استفاده کنند لذا، سیاست ما فقط سیاست توزیع پول در این مناطق نیست.

روستا با اشاره به اینکه، در محله گل سفید ساخت بهزیستی، احداث خانه محله ، سالن ورزشی صورت گرفت گفت:  نگاه ما بر روی بحث های فرهنگی است، برخوردی که  بامحله گل سفید خرم آباد  انجام شد با محله چمن کرمانشاه انجام شود که پاک کردن تجربه و ادامه تجربه غلطی بود که در محله خاک سفید تهران صورت گرفت.

مسئله اسکان غیر رسمی را از طریق خرید املاک حل نکردیم

وی افزود : مسئله اسکان غیر رسمی را از طریق خریداملاک حل نکردیم ما مردم را صاحب پولی کردیم که رفتند در یک روستایی به اسم ناسور در محدوده خرم آباد مجددا به همان سبک زندگی خود ادامه دادند.

وی با اشاره به اینکه در شهر زاهدان از سال 82 پروژه بانک جهانی را به عنوان پایلوت آغاز کردیم و در خیابان ها و معابر زاهدان فقط فنی حرفه ای، درمانگاه و مدرسه نساختیم بلکه هزار خانم در شیرآباد زاهدان آموزش فنی و حرفه ای دیدند  گفت: 270 خانم به عنوان رابطین بهداشت آموزش دیدند لذا از ظرفیت های محلی استفاده کردیم.