ایران در سوریه سفیر ندارد

سید حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نماینده ورامین در مجلس شورای اسلامی درباره چرایی عدم حضور سفیر برای دو کشور عراق و سوریه اظهار کرد: یکی از انتقادات جدی به سیاست خارجی دولت یازدهم نحوه انتخاب و تعیین سفیر برای کشورهاست که مدتها سفارت خانه ای بدون سفیر باقی می ماند، برمی گردد.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی در سوریه زحمات زیادی کشیده است، گفت: ایران در این مدت با اعزام مستشار و کمک و حمایت های زیادی که  انجام داده موجب شده تا دولت سوریه بتواند با گروهک های تروریستی مبارزه کند و موفقیت هایی را بدست بیاورد.

نماینده مردم ورامین در مجلس تصریح کرد: از زمانی که ما در سوریه موفق شدیم تروریستها را سرجای خود بنشانیم و با این همه شهیدی که تقدیم کردیم، حالا وقت بهره برداری و بازسازی است و بنگاه های اقتصادی بایستی در آنجا سرمایه گذاری کنند.

نقوی حسینی با بیان اینکه در چنین شرایطی سفارت ایران در سوریه 7-8 ماه بدون سفیر است عنوان کرد: زحمات زیادی را در آنجا کشیدیم حالا که باید از طرف ایران افرادی حاضر باشند، کارسازی کنند، روابط را عمق ببخشند و نوع مراودات را تعریف کنند، ماههاست که در این کشور سفیری نداریم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرد: چند هفته است که سفیر انتخاب شده و منتظر ملاقات با رئیس جمهور است  تا پس از دریافت حکم به سوریه برود که  این رویه درستی نیست.

وی با اشاره به روابط سیاسی و دیپلماتیک ایران با کشور عراق نیز گفت: ما با عراق مراودات سنگینی از لحاظ اقتصادی، فرهنگی، مذهبی و گردشگری داریم لذا لازمست تا سفارت ما در کشور عراق فعال ترین سفارتخانه ها باشد و قویترین سفیران ما در کشورهای سوریه و عراق باشند.

نقوی حسینی افزود: در عراق هم ماههاست که در این شرایط سخت سفیر نداریم، نمی دانم چرا دولت اینگونه برخورد می کند و مشخص نیست دولت چه پاسخی برای این کوتاهی هایی که انجام می دهد، دارد که فقط به جهت ضعف مدیریتی اتفاق می افتد؛ عدم حضور سفیر در عراق و سوریه غیر از ضعف مدیریت چه دلیلی می تواند داشته باشد؟

وی خطاب به وزارت خارجه تصریح کرد: برای سفارت های عراق و سوریه  افراد کارآمد، متخصص و با تجربه نداریم؟ چه مشکلی داریم که دو کشور مهم که ما نیاز داریم در آنجا حضور فعال داشته باشیم را بدون سفیر گذاشته اند و چه توضیحی برای این موضوع دارند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی با اشاره به سفارت خانه هایی که با سرپرست اداره می شوند، گفت: با وجود داشتن افراد با تجربه ، نخبه و با تجربه و خوش سابقه در وزارت خارجه، چرا نباید این کشورها سفیر داشته باشند و این مشکلاتی است که اصلا در سیاست خارجه ما نیاید وجود داشته باشد.