مرز تبلیغ و تخلف در رقابت های انتخاباتی

سلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور درباره تدابیر وزارت کشور برای رسیدگی به تبلیغات زود هنگام داوطلبان شورای شهر اظهار داشت: تبلیغات در فضای انتخابات یکی از مهمترین و چالشی‌ترین مباحث حوزه انتخابات است.

وی افزود: کاندیداها می‌کوشند با استفاده از فرصت تبلیغات، برنامه‌های خود را به اطلاع عموم برسانند بر این اساس در قانون انتخابات شوراها و آیین نامه اجرایی آن 10 اصل مهم حاکم بر فعالیت تبلیغاتی نامزدها در نظر گرفته شده به طوری‌ که التزام تمامی نامزدهای انتخابات و طرفداران آنها به این اصل کمک قابل توجهی به رعایت مُر قانون خواهد کرد.

سامانی تصریح کرد: یکی از مهمترین اصول حاکم بر تبلیغات نامزدها زمان‌بندی مشخص و دوره زمانی تعیین شده در قانون است به طوری‌ که یک هفته در این دوره از انتخابات از 21 تا 27 اردیبهشت در نظر گرفته شده است.

سخنگوی وزارت کشور ادامه داد: هر گونه فعالیت تبلیغاتی نامزدها یا طرفداران آنها در خارج از دوره زمانی تعیین شده، مصداق بارز تخلف از قانون است و امیدواریم تمامی نامزدها نسبت به رعایت بازه زمانی دقت لازم را به خرج دهند.

وی اضافه کرد: نوشتن و اظهار مطالب خلاف واقع و هرگونه تقلب و تزویر در انتخابات جرم‌انگاری شده و داوطلبان ادعاهای خود خصوصا در رابطه با سوابق تحصیلی و کاری که ارائه می‌دهند در صورتی که هیاتهای اجرایی نیازمند آن باشند بایستی ارائه دهند.

سامانی گفت: قوانین تبلیغات، ایجابی و برای معرفی توانمندی‌ها و برنامه‌های افراد تعیین شده لذا هرگونه هتک حرمت و حیثیت، تبلیغ علیه سایر نامزدها منع شده و افراد باید برنامه‌‌های خود را در قالب مواردی که در آیین‌نامه اجرایی دیده شده به اطلاع عموم برسانند.

سخنگوی وزارت کشور متذکر شد: استفاده از صدا و سیما،‌ میز خطابه نماز جمعه و سایر امکاناتی که جنبه رسمی دولتی دارند و استفاده از امکانات دولتی نهادها و بودجه عمومی به هر شکل ممنوع است همچنین اعلام نظر شخصیتها و تایید نامزدها توسط آنها با ذکر عنوان مسئولیت نیز ممنوع می‌باشد.

وی ادامه داد: رعایت اصل بی‌طرفی توسط مجریان و ناظران جزء اصول مهم در انتخابات به شمار می‌آید لذا دخالت آنها در تبلیغات نامزدها و اینکه له یا علیه نامزدی تبلیغات انتخاباتی انجام دهند در این قانون ممنوع است.

سامانی اظهار داشت: فعالیت تبلیغاتی کارمندان دولت در ساعات اداری اصلی است که در قانون ممنوع اعلام شده بر این اساس کارمندان دولت به هیچ عنوان نمی‌توانند در ساعات اداری فعالیت تبلیغاتی برای نامزدها انجام دهند.

سخنگوی وزارت کشور تصریح کرد: بر اساس قانون، اماکن مشخص توسط شهرداری‌ها و نهادهایی که در این حوزه ذی‌مدخل هستند در اختیار نامزدها قرار می‌گیرد تا آنها بتوانند تبلیغات خود را با استفاده از این اماکن در اختیار افکار عمومی قرار دهند. معدوم یا پاره کردن اقلام تبلیغاتی از سوی قانون‌گذار منع و برای آن مجازات پیش‌بینی شده است.

وی تاکید کرد: الصاق تبلیغات نامزدها در معابر عمومی و اماکنی که امکانات عمومی و دولتی باشد حتی املاک اشخاص مگر با توافق آنها ممنوع است، دیوارنویسی و راه‌اندازی کارناوالهای تبلیغاتی همچنین استفاده از بلندگوهای سیار خارج از ستاد انتخابات هم به جهت رعایت آرامش عمومی در آیین‌نامه برای نامزدها ممنوع است.

سامانی با اشاره به تشکیل کمیته تخلفات انتخابات در وزارت کشور گفت: تا پیش از شروع زمان تبلیغات قانونی وظیفه تمام کسانی که در قالب ستاد انتخابات یا ناظران امر انتخابات نظارت دارند باید از هرگونه تبلیغات انتخاباتی زود هنگام پیشگیری کنند.  

سخنگوی وزارت کشور اضافه کرد: فضای کشور از طریق فرمانداری‌ها،‌ بخشداری‌ها و سایر دستگاههایی که با وزارت کشور در ارتباط هستند رصد می‌شود از این رو تمامی فعالیت نامزدهای انتخابات شورای شهر و روستا و طرفداران آنها نیز بررسی می‌شود لذا با مواردی که مصداق تبلیغات زود هنگام انتخاباتی داشته باشد، برخورد می‌شود.

وی ادامه داد: در مرحله نخست به کاندیدایی که اقدام به تبلیغات زود هنگام کند تذکر لازم داده می‌شود و این موضوع در مراحل بعدی انتخابات و در بررسی صلاحیت‌ها و تایید صحت انتخابات قطعا ملاک عمل قرار خواهد گرفت در مواردی هم که صراحتا قانون‌گذار آن را جرم‌انگاری کرده با هماهنگی ستاد پیشگیری از وقوع جرائم و تخلفات انتخاباتی در قوه قضاییه مصادیق احصا شده به دستگاه قضایی اعلام می‌شود و با قید فوریت خارج از نوبت در شعبات مشخص این امر در هر یک از شهرستانها به موارد رسیدگی و با متخلفان برخورد می‌شود.

سامانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تاکنون تخلف تبلیغاتی از سوی داوطلبان گزارش شده یا خیر افزود: تاکنون مواردی گزارش شده که تذکرات لازم در این زمینه به داوطلبان ابلاغ شده و بعضا در سطح کشور نیز مواردی وجود داشت که در تعامل با ستاد پیشگیری از جرائم این موارد به آنها اعلام شده است.