ترامپ زیر بار تحویل اورانیوم به ایران می‌رود؟

دولت "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور آمریکا، در رابطه با پذیرش درخواست ایران برای خرید 950 تن اورانیوم طبیعی با فشارهای زیادی از جانب کنگره مواجه شده است.

اعضای کنگره آمریکا از جمله "مارکو روبیو" سناتور جمهوری‌خواه فلوریدا معتقدند این میزان اورانیوم فراتر از نیاز تحقیقاتی ایران است.

باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا در هفته‌های پایانی دولت خود با درخواست ایران برای واردات اورانیوم موافقت کرد اما این درخواست نهایتا از سوی انگلیس رد شد.

با این حال، ایران اعلام کرده است در نشست آتی وین بار دیگر درخواست خود را مطرح خواهد کرد.

در حالیکه تحویل اورانیوم مورد نیاز به ایران یکی از موضوعات مورد توافق در برجام است، یک مقام ارشد کاخ سفید در گفتگو با "ویکلی استاندارد" ابراز امیدواری کرد دولت آمریکا مانع از خرید اورانیوم از سوی ایران شود.

این مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود در ادامه گفت او و سایر همکارانش در دولت آمریکا از تمام توان خود برای جلوگیری از فروش اورانیوم به ایران استفاده خواهند کرد.

"اولی هینونن"، دیپلمات باسابقه آمریکایی مستقر در دفتر دیدبان هسته‌ای سازمان ملل و معاون سابق ریاست این دفتر نیز مدعی شد درمورد اینکه ایران حق قانونی درخواست چنین حجمی از اورانیوم را داشته باشد، تردید دارد.

در شرایطی که ترامپ همواره از توافق هسته‌ای ایران انتقاد کرده و اخیرا دستور بازنگری آن را برای تحقق وعده انتخاباتی خود صادر کرده است، درخواست واردات کیک زرد از سوی ایران یک آزمون بزرگ برای او به شمار می‌رود.

به گفته منابع آگاه در کاخ سفید، دولت ترامپ هنوز درباره لغو یا حمایت از تصمیم اوباما در رابطه با خرید اورانیوم از سوی ایران تصمیم‌گیری نکرده است.