سازمان سیا برجام را بررسی می کند

مجری در جلسه سخنرانی و پرسش و پاسخ در مرکز مطالعات بین المللی و راهبردی(CSIS) برگزار شد از پمپئو سؤال کرد: شما به ایران اشاره کردید. ایران آشکارا در سوریه یکی از بازیگران است، ولی این مسئله بیشتر باعث نگرانی آمریکا شده است. زمانی که شما عضو کنگره بودید از برنامه جامع اقدام مشترک، برجام،‌انتقاد کردید. شما در طول جلسه استماع خود برای تأیید برجام، از جایگاه انتقادی خود کمی دور شدید و خود را بیشتر به عنوان یک ارزیاب مطرح کردید که باید مراقب بود ایران به مفاد توافق هسته‌ای پایبند باشد. نظر شما در مورد این دو موضع چیست؟ آیا ایران به مفاد توافق هسته‌ای پایبند است؟ شما تهدید ایران در سطح منطقه یا حتی جهان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

رئیس سیا در پاسخ به این سؤال گفت: من نمی‌خواهم خیلی در مورد میزان پایبندی ایران به توافق هسته‌ای صحبت کنم. من ترجیح می‌دهم در این مورد به رئیس جمهور گزارش دهم. من به او اجازه می‌دهم که در مورد این موضوع صحبت کند و بگوید ایران تا چه اندازه به توافق هسته‌ای پایبند است.

شما باید بدانید که ما فعالانه تلاش داریم به رئیس جمهور کمک کنیم و اطمینان یابیم که او درک درستی از این مسئله داشته باشد که ایرانی‌ها در چه حوزه‌هایی به توافق هسته‌ای پایبند هستند و در چه حوزه‌هایی پایبند نیستند. با توجه به آنچه در سوریه اتفاق افتاد، همه ما باید مراقب باشیم که بازگردیم و برجام را بخوانیم و ببینیم در مورد تأسیسات اعلام شده و تأسیسات اعلام نشده چه می‌گوید و آژانس بین المللی انرژی اتمی چه اندازه به این دو دسته تأسیسات دسترسی دارد. این می‌تواند به شما بگوید که با چه قطعیتی ما باید امیدوار باشیم که بتوانیم به فرمانده کل قوا گزارش دهیم.

وی افزود: در مورد ایرانی‌ها باید بگویم که آنها در حال پیشرفت هستند؛ صرفنظر از اینکه آنها به میزان زیادی قابلیت شلیک موشک به داخل اسرائیل (سرزمین‌های اشغالی فلسطینی) را به حزب الله داده‌اند، صرفنظر از اینکه آنها به شبه نظامیان شیعه داخل و اطراف موصل قدرت داده‌اند، آنها از حوثی‌ها علیه عربستان سعودی حمایت می‌کنند - فهرست تعرضات ایران از زمان امضای برجام به بعد به میزان زیادی افزایش یافته است.

در ادامه مجری از پمپئو سؤال کرد: آیا شما فکر می‌کنید که ایرانی‌ها تلاش دارند از گروه‌های نیابتی غیردولتی به عنوان یک عامل نفوذ استفاده کنند؟

رئیس سیا در پاسخ به این سؤال گفت: قطعاً، در همه این کشورها. بله، درسته، هلال شیعی نزدیک است که کامل شود. این به نفع آمریکا نیست که اجازه بدهد این اتفاق بیفتد.

در ادامه مجری از پمپئو سؤال کرد: ما برای مقابله با این مسئله چه کار باید بکنیم؟

رئیس سیا در پاسخ به این سؤال گفت: خب،‌ من همیشه می‌گویم که ما باید درک کنیم که شرکای ما برای کمک به ما در این زمینه «سرمایه هنگفتی» محسوب می‌شوند؛ امارات عربی متحده در برخی جاها، اسرائیل در برخی جاهای دیگر می‌تواند به ما کمک کند؛ جاهایی هم وجود دارد که سایر کشورهای حوزه خلیج (فارس) می‌توانند به ما کمک کنند. ما همیشه صرفاً به کمک نظامی تکیه نمی‌کنیم. زمانی که کشورها در مورد کمک فکر می‌کنند، بیشتر نظرشان بر این است که آیا می‌توانند یکی، دو گردان به میدان نبرد اعزام کنند. اینها کشورهایی هستند که گنجینه‌ها، ثروت و ظرفیت زیادی دارند و می‌توانند به مکان هایی دست یابند که آمریکا نمی‌تواند به آنها دسترسی داشته باشد. ما متحدان دیگری هم داریم؛ اروپائی‌ها که تهدید ایران برای آنها تهدیدی جدی است. من مطمئن هستم که آنها نیز می‌توانند به ما کمک کنند. من همچنین نظرم بر این است که ایرانی‌ها از چیزی شبیه آنچه هفته گذشته در سوریه اتفاق افتاد خبردار شده بودند.