آیا رئیس جمهور جدید فرانسه به توافق برجام پایبند می ماند؟

سیدعلی علوی مدیر سابق دفتر خبری صدا و سیما در پاریس با اشاره به نتایج اولیه شمارش آرای دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه اظهار داشت: نتایج انتخابات ریاست جمهوری فرانسه براساس آنچه که نظرسنجی‌ها پیش از این اعلام کردند، حاصل شد و "امانوئل مکرون" از حزب سوسیالیست که به صورت کاندیدای مستقل در این دوره از انتخابات شرکت کرد با بدست آوردن 24 درصد آرا به عنوان نفر اول و "مارین لوپن" از حزب ملی با اختصاص 22 درصد آرا به عنوان نفر دوم انتخاب شدند.

این کارشناس مسائل فرانسه افزود: اگرچه اکثر نظرسنجی‌های پیش از انتخابات این نتیجه را متصور بودند، اما برخی نظرسنجی‌ها نیز می‌گفتند ممکن است همانطور که در آمریکا روندی خلاف نظرسنجی‌ها پیش رفت، در فرانسه نیز اشتباهاتی صورت پذیرد.

وی اضافه کرد: دو رقیب سرسخت یعنی "امانوئل مکرون" و "مارین لوپن"  با توجه به اینکه تفکرات کاملا متضادی نسبت به برنامه‌ها و آینده کشور فرانسه و اتحادیه اروپا دارند نشان دادند مرزبندی وسیعی بین مردم فرانسه در حمایت از اتحادیه اروپا و یا منفک شدن از این اتحادیه وجود دارد و  این رای را به دست آوردند. یعنی همان کاری که انگلیس در قالب برگزیت (رای گیری برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) کرد.

علوی با بیان اینکه مردم فرانسه در مرحله دوم انتخابات که دو هفته دیگر برگزار خواهد شد، این مرزبندی را به‌طور کامل مشخص خواهند کرد که آیا علاقه‌مند به خروج از اتحادیه اروپا هستند یا اینکه تمایل دارند در اتجادیه اروپا و در قالب ناحیه شینگن و بدون مرز باقی بمانند، تاکید کرد: امانوئل مکرون کاملا طرفدار اتجاد اروپا و معتقدست هر چقدر اتحادیه اروپا را قوی‌تر کنیم، فرانسه را قوی‌ خواهیم داشت. او توانسته با چنین شعارهایی در کنار شعارهای اجتماعی طرفداران زیادی را دور خود جمع کند.

این کارشناس فرانسه تصریح کرد: برخلاف مکرون، خانم "لوپن" دختر "ژان مارین لوپن" معتقد است باید برای نجات فرانسه از اتحادیه اروپا، یک همه پرسی برگزار شود،‌ او باز بودن مرزها را عامل بدبختی و فلاکت فرانسه می‌داند و می‌گوید که در صورت خروج فرانسه از اتحادیه اروپا پول واحد "یورو" را نیز تغییر خواهد داد.

مدیر دفتر خبری سابق صدا و سیما در پاریس با اشاره به مشارکت 70 درصدی مردم در انتخابات فرانسه عنوان کرد: این نتایج نشان داد که دو تفکر کاملا غالب در فرانسه مقابل هم صف کشیدند و علی‌رغم اینکه نتایج هنوز به صورت رسمی از سوی وزارت کشور فرانسه اعلام نشده، ولی زمزمه‌ها و صداهایی از بخشهای مختلف جمهوری‌خواهان و سوسیالیست‌ها شنیده می‌شود که از هم اکنون حمایت خود را از "امانوئل مکرون" به عنوان یک نامزد مستقل و میانه‌رو اعلام می‌کنند.

 وی اضافه کرد: علاوه بر بدنه سیاسی فرانسه، مقامات مختلف اتحادیه اروپا بلااستثنا از رای اکثریت "مکرون" استقبال کردند و سیاسیون فرانسه به صراحت اعلام کردند در دوم انتخابات از مکرون حمایت خواهیم کرد.

خبرنگار سابق صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در پاریس با بیان اینکه انتخابات گذشته فرانسه نشان داده هر زمانی جبهه ملی به ریاست "ژان مارین لوپن" به نقطه حساسی از انتخابات برسد سوسیالیست‌ها با جمهوری خواهان متحد می‌شوند، یادآور شد: به نظر می‌رسد خانم "لوپن" یا جبهه ملی نتواند برنده اصلی انتخابات شود.

علوی با بیان اینکه "مکرون" زمانی که  وزیر اقتصاد "اولاند" بود در نیمه‌های راه به یکباره از سمت خود استعفا داد و زمزمه‌های نامزد شدنش به رسانه ها کشید، بیان داشت: "مکرون" با توجه به انتقاداتی که مردم فرانسه از جمهوری‌خواهان و سوسیالیست‌ها دارند هوشیاری به خرج داد و به عنوان یک نامزد مستقل وارد عرصه انتخابات شد و توانست "فیون" که با تابلوی سوسیالیست‌ها در وسط کارزار انتخابات بود و همچنین لوپن از جبهه ملی را پشت سر بگذارد و خود را به عنوان نفر اول انتخابات 2017 فرانسه مطرح کند و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد باید او را  به عنوان مستاجر جدید کاخ الیزه بدانیم.

مدیر دفتر خبری سابق صدا و سیما در پاریس با اشاره به رویکرد رئیس جمهور آینده فرانسه در قبال ایران اظهار داشت: در بسیاری از کشورهای غربی این فرد نیست که بتواند سیاست‌های خویش را نسبت به کشورهای دیگر تعیین کند. بنابراین زمانی که فردی به عنوان رئیس جمهور انتخاب می‌شود نمی‌تواند خارج از سیستم  نظام سیاسی فرانسه تصمیم گیرد و خودش رابه کشوری نزدیک کند.

وی افزود: هنگامی که  "فرانسوا اولاند" پس از "سارکوزی"  به ریاست جمهوری فرانسه رسید بسیاری اینطور پنداشتند که وی به دلیل تفکرات و دیدگاههای سوسیالیستی به ایران نزدیک‌ خواهد شد، اما این نظریه با مصادیق مختلف سیاسی و اقتصادی قبل از برجام منتفی شد. چرا که او به تنهایی نمی‌تواند خط مشی دیپلماسی کشورش را تعیین کند.

علوی تصریح کرد: همانطور که "آیپک" از قدرت بسیار بالایی برای نفوذ در بدنه سیاسی آمریکا برخوردار است، موسسه وابسته به یهودیان صهیونیست در فرانسه نیز در بدنه سیاسی این کشور بویژه در کاخ الیزه نفوذ دارد؛ لذا این نظام سیاسی فرانسه است که درصد ارتباط دولتش با کشورهای جهان را تعیین می‌کند و می‌توان پیش بینی کرد که دست دولت آینده فرانسه نیز درباره جنایتهایی که عربستان در یمن انجام می‌دهد بسته خواهد بود.

خبرنگار سابق صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران در پاریس با تاکید بر اینکه به نظر می‌رسد در آینده نیز نفوذ یهودیان نزدیک به اسرائیل بر سیستم حاکم در فرانسه  تاثیر گذارد، یادآور شد: "مکرون" پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور نظرات خاصی در خصوص جمهوری اسلامی ایران مطرح نکرد. اما باتوجه به روابطی که "ژان مارین لوپن" با ما داشته اینطور به نظر می‌رسد که وی تمایل بیشتری برای همکاری با ایران داشته باشد.

علوی اضافه کرد: باید این نکته را متذکر شوم که "لوپن" نیز با راهیابی به الیزه نمی‌تواند خارج از نظام سیاسی فرانسه تصمیم بگیرد و عمل کند، چرا که آنها علی‌رغم نظام سیاسی فرانسه  با سیاست‌های آمریکا در مورد ارتباطاتشان با ایران تصمیم گیری می کنند.

وی در پاسخ به این سوال که انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه چه تأثیری بر روند اجرای برجام خواهد گذاشت، نیز گفت: در توافق هسته‌ای بین ایران و 1+5 دیدیم که فرانسه یک مقدار سنگ اندازی کرد و آن هم قطعا به دنبال چراغ سبز پشت پرده آمریکا بود و جرات کردند بالاتر از حرف آمریکایی‌ها درباره توافق سخن بگوید. به هرحال در بحث برجام دولت آینده فرانسه هیچ ‌موقع جلوتر از آمریکا حرکت نخواهد کرد و آنها منتظر خواهند بود تا ببینند آمریکایی‌ها چه تصمیمی در خصوص برجام خواهند گرفت.

خبرنگار سابق جمهوری اسلامی ایران در پاریس با اشاره به اینکه بخش خصوصی فرانسه منافع اقتصادی خودش را در ارتباط بیشتر با ایران ‌می‌بیند، اظهار داشت: بدنه سنتی اقتصاد فرانسه از قبل با ایران همکاری‌های بسیار عمیقی داشت و هنگامی که ایران به صورت ظالمانه تحریم شد، منافع اقتصادی شرکتهای فرانسوی مخصوصا شرکتهای تحت مدیریت مدف (MEDEF) کاملا متضرر شدند و این موضوع را بارها به زبان آوردند.

وی تاکید کرد: بدنه اقتصادی و مردمی فرانسه قطعا علاقمند نیستند که روابطشان با جمهوری اسلامی ایران به ویژه در بخش اقتصادی محدود شود و از این فضا و شرایطی که ایجاد شده دوباره به شرایط قبل بازگردند. به هر حال باید گفت که هر حزبی که وارد کاخ الیزه  می‌شود باید درباره برجام منتظر عملکرد ایالات متحده باشد.

سردبیر گروه اجتماعی اخبار داخلی خبرگزاری صدا و سیما  با اشاره به رویکرد دولت آینده فرانسه در قبال پذیرش مهاجران نیز خاطرنشان کرد: "مارین لوپن" اعلام کرده در صورتی که برنده دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه باشد، مرزهای کشورش را از اتحادیه اروپا به طور کامل جدا خواهد کرد و فرانسه را به زمان قبل از  ناحیه شینگن باز می‌گرداند.

علوی با بیان اینکه  "لوپن" تفکرات ضد مهاجرتی دارد و به همین دلیل توانست از فضای حملات تروریستی بهترین بهره‌برداری را کند، یادآور شد: "لوپن" بارها اعلام کرده اگر از ورود مهاجران به کشورمان جلوگیری می‌کردیم، فرانسه امروز با این شرایط مواجه نبود. به هر حال "لوپن" کاملا مخالف مهاجران است و به صراحت اعلام کرد اگر برنده شوم تعداد بسیار زیادی از مهاجران را از فرانسه اخراج خواهم کرد و دیوار بلندی برای فرانسه خواهم کشید.

وی عنوان کرد: به نظر می‌رسد "مارین لوپن" با توجه به حس بسیار قوی ناسیونالیستی که دارد توانست در انتخابات روز گذشته بخش قابل توجهی از آرای چپ و راست به خودش اختصاص دهد. به هرحال برنامه‌های "امانوئل مکرون" هم تقویت فرانسه در دل جهانی شدن و دل اتحادیه  بیان شده و باید ببینیم در دور دوم کدام یک از تفکرات برنده میدان خواهد شد.

مدیر دفتر خبری سابق صدا و سیما در پاریس تصریح کرد: هر چند "مکرون" در خصوص مسائل مربوط به مهاجران اظهار نظر خاصی نکرده و تنها برنامه خودش را درباره برخی مسائل اجتماعی داخلی و تقویت اتحادیه اروپا بویژه نقش آفرینی فرانسه کنار آلمان در اتحادیه اروپا مطرح کرد و صدر اعظم آلمان نیز با صدور بیانیه‌ای از راهیابی او به دور دوم انتخابات استقبال کرد. به هرحال به نظر می‌رسد که یک  اتحاد نانوشته‌ای برای دور دوم انتخابات هم در دل اتحادیه اروپا و هم در ناحیه شینگن و خود فرانسه به‌وجود بیاید واجازه ندهند "لوپن" به دور دوم انتخابات راه پیدا کند.

علوی خاطرنشان کرد: راهیابی "لوپن" به دور دوم انتخابات و گرفتن رای مردم برای خروج از این اتحادیه هزینه بسیار زیادی را به اتحادیه اروپا تحمیل می‌کند و در صورت پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه ممکن است شاهد فروپاشی کامل اتحادیه اروپا باشیم.