نمایندگان نیامده به تعطیلات رفتند/36 ساعت حضور در صحن مجلس در 50 روز اول سال

به گزارش افکار نیوز، در سال جاری تا روز دوشنبه چهارم اردیبهشت، نمایندگان مجلس تنها 9 روز در صحن مجلس حضور یافتند و از آنجا که 2 هفته آینده هم جلسه ندارند، در واقع نمایندگان در 50 روز اول سال جاری تنها 9 جلسه داشتند که با احتساب هر جلسه چهار ساعت، در مجموع نمایندگان 36 ساعت در صحن مجلس حضور داشتند. 

طبق آئین نامه داخلی مجلس، هر جلسه مجلس 4 ساعت کاری است.

ضمن اینکه به طور متوسط 70 تا 80 نماینده مجلس در آغاز نمایندگان هر جلسه ؛ غایب بودند.

نمایندگان اولین جلسه مجلس در سال جدید را 2 روز بعد از پایان 13 روز تعطیلات نوروز یعنی در روز سه شنبه 15 فروردین تشکیل دادند.

این جلسه در حالی در صحن مجلس آغاز شد که از 286 نماینده، 51 نفر در آغاز جلسه حضور نداشتند. 

دومین جلسه مجلس در روز چهارشنبه 16 فروردین برگزار شد که بخشی از این جلسه بصورت غیر علنی برگزار شد.

نمایندگان در دومین هفته کاری سال جدید، 2 جلسه برگزار کردند. در واقع سومین جلسه مجلس در روز یکشنبه 20 فروردین و چهارمین جلسه هم در روز دوشنبه 21 فروردین برگزار شد.

80 نماینده در آغاز سومین جلسه مجلس و 74 نماینده در آغاز چهارمین جلسه در صحن غایب بودند.

روز یکشنبه 27 فروردین پنجمین جلسه مجلس با عدم حضور 75 نماینده برگزار شد.

سه شنبه 29 فروردین ششمین جلسه و چهارشنبه 30 فروردین هفتمین جلسه مجلس با 81 صندلی خالی برگزار شد.

هشتیمین و نهمین جلسه مجلس هم در سوم و چهارم اردیبهشت برگزار شد.

در آغاز جلسه هشتم مجلس 71 نماینده و در جلسه نهم 74 نماینده حضور نداشتند.

جلسه بعدی مجلس روز سه شنبه 19 اردیبهشت برگزار می شود. تا آن زمان یعنی 50 روز از سال جاری سپری شد. یعنی یک هفتم سال. تا روز 19 اردیبهشت نمایندگان 36 ساعت در صحن حضور خواهند داشت. یعنی به اندازه چهار روز و نصف حضور یک کارمند در سر کار.

البته نمایندگان در بعضی از روزها در کمیسیونهای تخصصی هم حضور داشتند. 

اما جلسات غیر علنی مجلس؛

البته ساعاتی از چهار جلسه از این 9 جلسه غیر علنی و غیر رسمی بود.

روز چهارشنبه 16 فروردین اولین جلسه غیر علنی مجلس برگزار شد.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در اولین جلسه غیرعلنی مجلس در سال جدید در خصوص تغییر رویه‌ای در برگزاری جلسات علنی، نوع جلسات و برگزاری جلسات مجلس با برخی مسئولین دولتی صحبت کردند.

چهارشنبه 30 فروردین مجلس مجددا جلسه غیر علنی داشت.

صالحی‌امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت‌الاسلام قاضی‌عسگر نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی در این جلسه توضیحاتی درباره حج و اقدامات این سازمان به نمایندگان ارائه کردند.

یکشنبه سوم اردیبهشت هم مجلس با حضور علی ربیعی وزیر تعاون جلسه غیر علنی داشت.وزیر در این جلسه در خصوص وضعیت اشغال در کشور گزارشی به نمایندگان داد.

همچنین نمایندگان در روز دوشنبه چهارم اردیبهشت نشست غیرعلنی داشتند. در این جلسه عملکرد اقتصادی و درآمدهای دولت در سال 1395 توسط کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس تشریح شد.

در هر حال نمایندگان از روز سه شنبه 24 اسفند سال گذشته صحن مجلس را تعطیل کردند و به تعطیلات نوروز رفتند و تا روز سه شنبه 15 فروردین 20 روز تعطیل بودند، اما بعد از 20 روز تعطیلی با برگزاری 9 جلسه در طول چهار هفته کاری، مجددا به تعطیلات رفتند. تعطیلات 15 روزه.

به این تعطیلات مجلس باید تعطیلات یک ماهه مجلس در ایام تابستان را اضافه کرد. چرا که نمایندگان هر سال یک ماه در فصل تابستان تعطیل هستند.