کاهش احترام و اعتبار پاسپورت ایرانی

گروه سیاسی - قول می‌دهم که اعتبار و احترام را به پاسپورت ایرانی برگردانم" این جمله مشهوری است که شیخ حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم وعده آن را داد  اما بر اساس آمارها نه تنها اعتبار پاسپورت ایرانی افزایش نیافت بلکه کاهش یافته است.

به گزارش افکارنیوز، در تیرماه سال 1392در زمانی که هنوز روحانی ردای ریاست جمهوری را بر تن نکرده بود مؤسسه هنلی و همکاران که هرساله رتبه گذرنامه‌های کشورهای جهان را اعلام می‌کند، ایران را در رده 86 قرار داد و بر اساس وعده ای که حسن روحانی داده بود انتظارات این بود این رتبه تغییر کند و بهبود یابد اما بر اساس آمارها در سال 93 یعنی یکسال بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید رتبه گذرنامه ایرانی یک پله نیز سقوط کرد.

جالب است بدانید امروز پس از گذشتن 4 سال از دولت آقای روحانی و به رغم ادعای دولت بر تعامل با جهان اعتبار پاسپورت ایرانی با قرار گرفتن در مکان 98 فقط از کشورهای لیبی، سوریه، سومالی، عراق، پاکستان و افغانستان بالاتر است!

دولت سیاست خارجی خود را بر تعامل با کشورهای دیگر قرار داد اما در طول عمر این دولت ایران شاهد غیر رفتار دیپلماتیک بسیاری از کشور ها مواجه شد در حالی که قرار بود رویکرد کشورها تغییر کند اما همین سیاست باعث کاهش عزت پاسپورت ایرانی ها د رجهان شد.

مردم فراموش نکرده اند زمانی که روحانی مشغول رایزنی و مذاکره با کشورهای دنیا بود، حمید ابوطالبی به عنوان نماینده ایران به سازمان ملل معرفی شد اما در اقدامی مضحک از سوی دولت باراک اوباما برای وی روادید صادر نشد اما واکنش دولت جالب تر بود، به جای اینکه دولتی ها با ای اقدام خلاف حقوق بین الملل آمریکایی ها مقابله کنند به جای آن یک نفر دیگر را جایگزین ابوطالبی ردند تا عزت ایرانی در مقابل زورگویی آمریکایی ها زیر سوال رود.

photo_2017-04-27_14-18-38

در مساله حج و رفتار احمقانه سعودی ها نیز مردم فراموش نکرده اند که عربستان سعودی پیشنهاد دستبند الکترونیکی برای حجاج ایرانی را صادر کرد و حتی در سال 94 و در حادثه منا برای وزیر ارشاد وقت روادید صادر نشد تا بار دیگر مشخص شود سیاست خارجی دولت یازدهم باعث به وجود آمدن چنین مشکلاتی شود.

سوال اینجاست وعده بازگشت اعتبار به پاسپورت ایرانی چه شد؟ آقای روحانی پاسخ دهد کدام اقدام دولت اعتبار را برگردانده است، آیا غیر از این است که بر اساس آمارها حتی رتبه پاسپورت ایرانی کاهش یافته است؟

آخرین اقدام برای کاهش ارزش پاسپورت ایرانی ها را نیز ترامپ رقم زد، در جایی که فرمان داد از حضور ایرانی ها در آمریکا جلوگیری شود و مشخص شد نگاه امیدوارانه به آمرکایی های بد عهد و دروغگو که دشمنی شان ثابت شده است نه تنها باعث اعتبار به پاسپورت ایرانی نشد که که بر اساس اعلام موسسه نوماد به عنوان یک موسسه معتبر در سنجش اعتبار گذرنامه های کشور های مختلف، ایران درمیان 10 کشوری که پاسپورتشان کمترین اعتبار را دارد.

 ایران در رتبه 191 رده بندی جهانی قرار دارد و پس از ایران کشورهای سودان، یمن، سوریه، لیبی، پاکستان، اریتره، عراق و افغانستان قرار دارند. بر این اساس پاسپورت افغانستان کمترین اعتبار را در جهان دارد . این در حالی است که پاسپورت کشور تازه تاسیس سودان جنوبی دارای اعتباری بیشتر از ایران شناخته شده و رتبه این کشور بعد از ایران ذکر شده است.