روحانی پاسخگوی ملت نیست

عملکرد اقتصادی دولت  روحانی در راستای گره زدن مسائل اقتصادی به تنش‌زدایی با غرب و مذاکرات هسته‌ای را می‌توان مصداق عینی ایجاد عدم قطعیت و معطل نگه داشتن کشور دانست.

در کنار این موضوع هرگز هیچ منتقد یا کارشناسی به اصل خرید این هواپیماها انتقادی نداشته است، بلکه انتقاد عمده‌ی کارشناسان اقتصادی از حیث اولویت‌بندی نیازهای کشور، سهم ناوگان هوایی در مجموع حمل‌ونقل کشور و موضوع مرجوعی بودن این هواپیماها بوده است

وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم ضمن رها کردن مسئولیت خود در سایر حوزه‌ها، عملکرد این وزارتخانه‌ی عریض‌وطویل را در خرید چند هواپیمای مسافربری محدود کرده است.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود در حالی از سیستم بانکی کشور تشکر کرد که سال 95 را می‌توان سال سیاه نظام بانکی کشور دانست. سالی که با تجمع‌های ده‌ها نفری صاحبان سپرده در برخی از مؤسسات مالی و اعتباری، کاهش شدید سهام بانک‌ها در بورس، افزایش دارایی‌های اسمی و قفل شدن منابع بانکی و... همراه بود.

  از سوی دیگر باید از دولت محترم پرسید چنانچه توزیع تسهیلات بانکی بنا به گفته‌ی رئیس‌جمهور افزایش 43درصدی داشته و تقریباً دوبرابر سال 94 بوده است، این منابع به کدام بخش از اقتصاد ایران تزریق شده است که هیچ نشانی از آن در بخش واقعی اقتصاد ایران دیده نمی‌شود.

روحانی «باید کاری کنیم که مردم آن‌قدر توانمند شوند که به این یارانه‌ی 45 هزار تومانی احتیاجی نداشته باشند. ما کاری خواهیم کرد درآمد سرانه‌ی مردم آن‌چنان بالا رود و آن‌چنان رونقی در کشور ایجاد شود که کسی به این 45 هزار تومان نیازی نداشته باشد.»

این جملات در حالی از سوی حسن روحانی به‌عنوان وعده‌های انتخاباتی خود بیان شده که وی بعد از چهار سال از روی کار آمدن دولت متبوعش، منکر این سخنان شده و با انداختن توپ به زمین سایر قوا، تحقق آن را ملزم به همکاری قوه‌ی مقننه و قضائیه دانسته است.

درباره‌ی موضوع یارانه‌ها، میزان درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها و میزان پرداخت یارانه به مردم را شفاف و در دسترس دانسته بود. این در حالی است که با نگاهی به محل منابع آزادشده از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها و مبالغ پرداختی آن در طول سال‌های 89 تا 95، که همواره رقمی ثابت بوده است،

این سؤال پیش می‌آید که چگونه ممکن است رئیس‌جمهور درآمدها و هزینه‌های حاصل از این طرح را شفاف بداند، درحالی‌که میزان پرداختی یارانه‌ها در طول شش سال گذشته ثابت بوده، اما درآمدهای حاصل از اجرای این طرح در این سال‌ها به‌شدت افزایش داشته است  شبهاتی که رئیس‌ دولت یازدهم همچنان و به‌رغم گذشت حدود چهار سال از عمر دولت و در واپسین هفته‌های حضور در ساختمان پاستور، پاسخی به آن‌ها نداده است.