حملات تند لاریجانی به شورای نگهبان در 2 ماه اخیر

گروه سیاسی- اولین حمله و انتقاد تند علی لاریجانی از شورای نگهبان در جلسه روز شنبه 14 اسفند اتفاق افتاد.

به گزارش افکارنیوز، جلسه ای که لاریجانی با اشاره به ماده 38 قانون برنامه ششم توسه، به انتقادهای منتقدین در باره مصوبه مجلس در خصوص حقوق 24 میلیونی مدیران واکنش نشان داد.

 

ماجرا از این قرار بود که نمایندگان مجلس در بررسی ماده 38 این قانون مصوب کرد که حداکثر حقوق مقامات و مسئولین 14 برابر حقوق پایه باشد و برای متخصصین در مناطق محروم، مرزی و عملیاتی 30 درصد اضافه می شود.

 این مصوبه با ایراد شورای نگهبان مواجه شد و مجلس در جلسه روز چهارشنبه 11 اسفند مدیران را به این گروه اضافه کرد و همچنین ضریب 30 درصد را به 60 درصد رساند. با این مصوبه حقوق مدیران و متخصصین در مناطق محروم، مرزی و عملیاتی به 24 میلیون تومان می رسید.

اما پس از انتقادات تند به این مصوبه مجلس و بیان این نظر که مجلس حقوق نجومی تصویب و سقف حقوق مدیران را 24 میلیون تعیین کرد، علی لاریجانی در صحن مجلس مرتب می گفت که این مصوبه بنا درخواست شورای نگهبان اصلاح شد و ضریب 60 درصدی و اضافه شدن مدیران به جمع این عده از حقوق بگیران، با درخواست شورای نگهبان بود.

لاریجانی که با عصبانیت به منتقدان پاسخ می داد، در آن جلسه گفت: بعضی از تشکلهایی که به تازگی بوجود آمده با یک بیان بی ادبانه نسبت به مجلس حرفهای نادرست زدند. آقای حمیدرضا حاجی بابایی رئیس تلفیق جزو موسسین این تشکل است  ایشان به من گفت شورای نگهبان گفته که کلمه «مدیران» را اضافه کنید.

وی خطاب به منتقدام گفت: چرا به شورای نگهبان چیزی نمی گویید؟ چرا به شورای نگهبان نمی گویید. چون  لابد می ترسید صلاحیت آقایان را رد کند. به مجلس چرا توهین می کنید؟. آقای حاجی بابایی اینجا هستند گفتند شورای نگهبان گفته کلمه مدیران را به مصوبه قبلی اضافه کنید.

این اظهارات لاریجانی در همان زمان با واکنش عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان مواجه شد.

وی در آخرین نشست خبری سال 95 که در شنبه 21 اسفند ماه در محل شورای نگهبان برگزار شد، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رئیس مجلس اظهار کرده است که عده‌ای جرأت ناسزا گرفتن به شورای نگهبان را ندارند و از ترس شورا تمامی انتقاداتشان را روانه مجلس می‌کنند، گفت:‌ شورای نگهبان هیچ ترسی ندارد، حتی صحبت‌های رئیس مجلس دلیل بر این است که کسی از شورای نگهبان نمی‌ترسد. آیا شما که اینجا هستید از ما می‌ترسید؟ پس هر چه دل تنگشان می‌خواهد بگویند.

حمله دوم لاریجانی به شورای نگهبان در اولین 27 فروردین ماه

همچنین لاریجانی در ابتدای جلسه علنی روز یکشنبه 27 فروردین با اشاره به ثبت نام بیش از ۱۶۰۰ نفر در انتخابات ریاست جمهوری، تقصیر را به گردن شورای نگهبان انداخت و طوری صحبت کرد که مسئولیت اصلی در این زمینه شورای نگهبان است و این شورا باید پاسخگو باشد.

وی در همین راستا با اشاره به بحث رسانه ها مبنی بر اینکه چرا قانون در این زمینه شفاف نیست، گفت: آیت الله مکارم شیرازی نیز بیاناتی داشتند در این زمینه که چرا طوری شده است گاهی افراد برای ثبت نام می آیند و وقتی از آنها سوال می شود آیا شما شرایط را دارید می گویند ما می دانیم شرایط را نداریم اما برای اینکه هیجان را حس کنیم، آمده ایم.

لاریجانی گفت: این وهن انتخابات ریاست جمهوری است اما باید این نکته را متذکر شوم که مشکل به مجلس وارد نیست و ما در این زمینه قانون مفصلی را تصویب کردیم که شرایط مدیر و مدبر بودن و رجال سیاسی تعیین شد.

وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی در دوره قبل قانون مفصلی در این زمینه نوشت و به شورای نگهبان داد اما شورای نگهبان آن را رد کرد و استدلال شان این بود که این تشخیص بر عهده شورای نگهبان است و حتی آیت الله جنتی به من گفتند که من همه این را قبول دارم اما ما این قانون را به صورت آیین نامه در شورای نگهبان تصویب می کنیم چون شورای نگهبان طبق قانون اساسی مسئول این کار است اما متاسفانه این کار را هم انجام نداده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اصحاب رسانه و صاحب نظران بدانند ما این مشکل را کاملا حس کردیم برای آن چاره اندیشی کردیم و چارچوب قرار دادیم و قانون تصویب کردیم و این قانون به شورای نگهبان رفت و تشخیص شورای نگهبان این بود لذا ما نباید پاسخگو باشیم.

اینکه لاریجانی در فاصله زمانی کوتاه یک ماه و نیمه 2 بار در صحن مجلس از شورای نگهبان انتقاد می کند و تقصیر و مسئولیت کم کاریها را به گرن این نهاد می اندازد، جای تعجب دارد. هر چند که برخی از نمایندگان معتقدند که اظهارات لاریجانی در خصوص شورای نگهبان اهانت آمیز است.