سفر دکتر تخت روانچی به فنلاند

 مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه که به دعوت پیتر استانلود قائم مقام وزارت امور خارجه فنلاند و در چارچوب رایزنی های  سیاسی به هلسینکی سفر کرده است روز پنج شنبه  با وی دیدار و در خصوص موضوعات دوجانبه، منطقه ای و بین المللی گفتگو کرد.

 

استانلود با اظهار رضایت از دیدار سال گذشته رئیس جمهور فنلاند از کشورمان که منجر به امضای چند سند و هموار شدن بستر برای همکاریهای همه جانبه مخصوصا اقتصادی گردیده است، اظهار داشت: طی سالهای اخیر شاهد شکل گیری روابط قوی میان دو کشور بوده ایم. هیاتهایی در سطوح و زمینه های مختلف میان دو کشور مبادله شده اند. اخیرا موافقت نامه همکاریهای گمرکی به امضاء رسید و قرار است بزودی موافقت نامه حمل و نقل هوائی نهائی و آماده امضاء شود. فعالان اقتصادی و تجاری فنلاند همکاری با ایران را وجهه همت خود قرار داده اند.  

وی افزود: برجام  یک توافق چند جانبه است و باید مورد احترام و رعایت همه طرفها قرار گیرد. مقامات اروپائی نشان داده اند که خواستار حفظ و اجرای کامل برجام هستند. فنلاند از گسترش همکاریها و تعاملات میان ایران و اتحادیه اروپا حمایت می کند.  

در ادامه تخت روانچی با تاکید بر لزوم انجام رایزنی ها و ارزیابی های مستمر و مرتب پیرامون موضوعات متحول اعم از دوجانبه، منطقه ای و بین المللی، اعلام داشت: سفر رئیس جمهور فنلاند به ایران موفقیت آمیز بود و نتایج مثبت زیادی بدنبال داشته است. برای تعاملات پارلمانی و روابط مردم _ مردم  که می توانند در تسهیل و تسریع سایر همکاریها بویژه اقتصادی بسیار موثر باشند اهمیت زیادی قائل هستیم. امیدواریم در آینده شاهد تبادل هیاتهای بیشتر اعم از سیاسی، پارلمانی و اقتصادی در سطوح بالا باشیم.  

طرفین در این ملاقات ضمن تبادل نظر در خصوص آخرین تحولات و بحرانهای منطقه ای مخصوصا سوریه، عراق، یمن و افغانستان،  بر ضرورت دستیابی به راه حلهای مشترک سیاسی و دیپلماتیک،  پرهیز از اقدامات یکجانبه و ارائه کمک های انساندوستانه تاکید کردند.

تخت روانچی در ادامه حضور در هلسینکی قرار است با مسئولان اقتصادی، تجاری، بانکی و مالی دیدار و گفتگو داشته باشد.