اظهارات گستاخانه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا علیه ایران

مارک تونر  سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد: فشار ناشی از تحریم ها سبب حضور ایران بر سر میز مذاکره شد.

تونر گفت: ما می توانیم فشارها را بر کره شمالی افزایش دهیم. در حال حاضر این موضوع به اقدامی جهانی نیازمند است. در گذشته اینگونه نبوده است اما حالا وضعیت فرق کرده است. یکی از مسائلی که وزیر خارجه قصد دارد در جلسه آتی شورای امنیت مطرح کند این است که جامعه جهانی باید در برابر کره شمالی بایستد و لازم است که بر این کشور فشار آورد. ما مطمئنا درباره این موضوع مذاکرات زیادی را انجام خواهیم داد. ما مطالب زیادی درباره نقش قابل توجه چین گفته ایم. یکی از بخش های راهبرد ما افزایش فشار بر چین و متقاعد کردن این کشور برای انجام اقدامات بیشتر است اما با وجود این لازم است تلاشهای جهانی برای این موضوع انجام شود.

وی در ادامه سخنان واهی خود افزود: ما به صراحت شاهد افزایش فشارها بر ایران بودیم تا بتوانیم برنامه اتمی آنها را بر سر میز مذاکره حل و فصل کنیم. همه درباره تحریم ها صحبت می کردند و در حقیقت تحریم ها اجرایی شدند. همیشه صحبت درباره تحریم ها می تواند مشکلات را حل و فصل کند. زمانی که تحریم ها اجرایی می شوند، فشارها به طور مناسب افزایش پیدا می کنند. مقایسه من با ایران به خاطر این بود که ما شاهد اقدامات متحد و یکپارچه برای وارد آوردن فشار ضروری بودیم. من حالا در رابطه با کره شمالی صحبت می کنم. دولت ترامپ می خواهد اقدامات و تلاشهای جهانی برای وارد آوردن فشارهایی واقعی بر کره شمالی انجام شود. ما درباره روش ها صحبت خواهیم کرد. این کار می تواند انجام شود. این فشارها می تواند در بخش اقتصادی، دیپلماتیک و نظامی هم باشد. ما همه این موارد را بررسی می کنیم. ما تلاش می کنیم تحریم های موجود به طور کامل اجرا شوند و احتمالا تحریم هایی جدید وضع شوند. آنچه که ما خواهان مشاهده آن در رابطه با کره شمالی هستیم این است که می خواهیم شاهد نتیجه ای صلح آمیز در این رابطه باشیم. ما خواهان خلع سلاح اتمی صلح آمیز شبه جزیره کره هستیم. این هدف ما است. ما درباره تغییر رژیم سخن نمی گوییم این گزینه هم اکنون بر روی میز وجود ندارد. هدف ما فشار آوردن جامع بر کره شمالی است.

باید نفوذ ایران در منطقه را محدود کنیم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید:در حالیکه سه هفته و نیم به انتخابات ریاست جمهوری ایران باقی مانده است و مبارزات انتخاباتی در حال  انجام است آیا دولت آمریکا برای اینکه در این انتخابات اثرگذار نباشد،راهبرد کلی خود را تغییر داده است،گفت:بدیهی است که این فرآیند یک فرآیند سیاسی داخلی در ایران است. من بایستی بگویم که ما در حال بازنگری جامع هستیم و این موضوع هم اکنون در دست انجام است. مادامی که این بازنگری کامل نشود و تا زمانی که ما یک جهت گیری شفاف درباره ایران نداشته باشیم قصد داریم به راهبردی که داشته ایم همچنان ادامه دهیم.این راهبرد آن است که ایران به  تعهداتی که در رابطه با توافق اتمی وعده داده است، پایبند باشد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: اما معتقدم که با حرکت به جلو و زمانی که این بازنگری کامل شود آنگاه شما می توانید شاهد تغییر در جهت گیری ما باشید.

وی در ادامه مدعی شد: دولت این نگرانی را دارد که رفتار منفی ایران در منطقه با وجود آنکه ما توافق اتمی را داریم، تغییر پیدا نکرده است. بنابراین ما نیاز داریم راههایی که بتوانیم از طریق آنها نفوذ ایران و اثر گذاری رفتار منفی آن را در منطقه محدود کنیم، بررسی کنیم.