سپاه برای تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیازی به پول دولت ندارد

« خودکفایی در تولید بنزین کشور و بهره برداری از فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس» موضوع گفتگوی ویژه خبری  شبکه دو سیما بود که سردار عبادالله عبداللهی فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء به تبیین آن پرداخت.

وی در ابتدای اظهاراتش با اعلام اینکه پالایشگاه ستاره خلیج فارس بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان و اولین پالایشگاه میعانات گازی کشور است، گفت: ظرفیت این پالایشگاه ۳۶۰ هزار بشکه در روز است و فاز اول این پالایشگاه، که امروز به بهره برداری رسید شامل همه نیازهای پالایشگاه اعم از آب، برق و گاز است و اساس و اصول کار در همین فاز بنا شده است.

سردار عبداللهی اعلام کرد: با به بهره برداری رسیدن فاز اول این پالایشگاه، ۱۲ میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو ۴ و اکتان بالای ۹۰ درصد تولید خواهد شد.

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء افزود: همچنین ابعاد این پالایشگاه ۷۰۰ هکتار است اما طراحی آن به گونه ای انجام شده که ابعاد آن قابل توسعه تا مرز دو برابر خواهد بود.

وی با بیان اینکه حدود ۴ میلیارد یورو هزینه اید پالایشگاه خواهد شد تصریح کرد: با توجه به بهره برداری رسیدن فاز اول این پروژه دیگر ارقام زیادی برای اتمام این پروژه نیاز نیست چرا که تمام ابعاد و اجزای این پالایشگاه نصب شده است.

۵۵ درصد کل بنزین کشور را پالایشگاه ستاره خلیج فارس تامین خواهد کرد

سردار عبداللهی در ادامه سخنانش گفت: مصرف بنزین در کشور ، بالغ بر ۶۰ میلیون لیتر بنزین در روز است که این پالایشگاه به تنهایی ۳۷ میلیون لیتر بنزین کشور را تولید خواهد کرد و بر این اساس بالغ بر ۵۵ درصد کل بنزین کشور را پالایشگاه ستاره خلیج فارس تامین خواهد کرد.

پالایشگاه ستاره خلیج فارس ، ۸۳ درصد ایرانی است

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء همچنین با اعلام اینکه پالایشگاه ستاره خلیج فارس ، ۸۳ درصد ایرانی‌ است گفت:ساخت پالایشگاه صد درصد ایرانی است و بحث تامین کالا نیز ۷۰ درصد داخلی بوده است  البته یک سری تجهیزات خاص از خارج از کشور تامین شده که این موضوع نیز تنها مختص به کشور ما نیست.

وی خاطر نشان کرد: وقتی امروز پالایشگاهی را صد در صد ایرانی می سازیم و نیازی به خارج از کشور نداریم این بن معنی خودکفایی در دانش فنی ساخت پالایشگاه است و ارزش این دانش بالاتر از آن است که خارجی ها ارزان تر آن را برای ما بسازند.

در ادامه این بحث عباس کاظمی مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران نیز طی تماس تلفنی با این برنامه اظهار داشت: در فاز اول این پالایشگاه ۱۲ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ با اکتان ۹۱ درصد به بازار عرضه می شود و خوشبختانه همزمان با این فاز، طرح تکمیلی پالایشگاه نفت بندر عباس با سه میلیون لیتر بنزین و طرح تکمیلی پالایشگاه لاوان با یک میلیون لیتر بنزین وارد مدار شدند که به این ترتیب در اردیبهشت ماه امسال ۱۶ میلیون لیتر به ظرفیت بنزید سازی ما اضافه شد.

وی ادامه داد: در سال گذشته ۷۳ میلیون لیتر  مصرف روزانه بنزین در کشور را داشتیم که پیش بینی می شود این رقم در سال ۹۶ به ۷۸ میلیون لیتر. در روز برسد .

کاظمی اعلام کرد: الان می توانیم بگوییم که بع نیمی از شهرهای کشور، بنزین یورو ۴ توزیع می کنیم.

مدیر عامل شرکت  ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با بیان اینکه ما هیچ زمانی عنوان نکرده ایم که صنعت پالایش سود آور نیست در خصوص وضعیت پالایشگاه سیراف گفت: با توجه به اصل ۴۴ قانون اساسی دولت دیگر مالک پالایشگاه ها نیست و در این پالایشگاه ۸ سرمایه گذار سرمایه گذاری کرده اند و کارهای مهندسی آن نیز به اتمام رسیده است و با سرمایه‌گذاران خارجی نیز مذاکراتی انجام شده و مشکلی در روند کارها وجود ندارد.

 

سردار عباد الله عبداللهی فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا  در ادامه برنامه با اشاره به اینکه، شستا، پالایش مالی، صندوق توسعه، صندوق بازنشستگان و شرکت پخش سهامداران این طرح بودند که نتوانستند تامین مالی کنند گفت: برای انجام پروژه ها از صندوق توسعه ملی کمک گرفتیم به طوری که به کمک مقام معظم رهبری 700-800 میلیون یورو  از این صندوق برداشت کردیم.

وی با اشاره به اینکه، در زمان اجرا بین 15 تا 16 هزار نفر مشغول به کار به صورت مستقیم  بودند اظهار داشت:  در این پروژه 15 هزار کیلومتر کابل کشی شده است و بالغ بر 40-50 هزار نفر به طور غیر مستقیم کار می کردند و در زمانی که بهره برداری شود 4 هزار نفر مشغول به کار بودند و در حین بهره برداری کامل به طور  غیر مستقیم10-12 هزار  نفر کار می  کردند.

فاز15 و 16 پارس جنوبی به اتمام رسیده است

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا با اشاره به اینکه، فاز 15 و 16 پارس جنوبی به اتمام رسیده  و بالغ بر45 میلیارد متر مکعب از میادین مشترک استحصال شده است تصریح کرد: در حوزه پتروشیمی مشکلی از جهت  طراحی، ساخت، اجرا و راه اندازی  وجود ندارد و کار با مهندسان ایرانی به سرانجام می رسد.

سردار عبداللهی با بیان اینکه، در بحث نفت حدود25 درصد از نفتی که استحصال می‌شود به بنزین تبدیل می شود گفت: در بحث میعانات گازی 25 درصد به گازوئیل و 60 درصد به بنزین تبدیل می شود.

در شرایط تحریم8 تا 12 میلیون لیتر واردات بنزین داشتیم

وی با اشاره به اینکه،  در شرایط تحریم 8 تا 12 میلیون لیتر واردات بنزین داشتیم ادامه داد: در سال 95 ، 65 پروژه را به عنوان هدف و اولویت قرار دادیم که 45 پروژه آن افتتاح شده و 10 پروژه دیگر تا شهریور ماه به نتیجه می رسد و 6-7 پروژه بزرگ می ماند که جزء ابر پروژه ها هستند.

در ستاره خلیج فارس باید به60 میلیون لیتر بنزین برسیم

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا با اشاره به اینکه، در پروژه ها83 درصد پیشرفت فیزیکی داشتیم افزود: در ستاره خلیج فارس باید به 60 میلیون لیتر بنزین برسیم.

وی با بیان اینکه،  در سال95 ، 67 کیلومتر تونل در حوزه آب، مترو و راه حفاری شده است خاطرنشان کرد: در سال 95 به لطف خدا اقدام  و عمل را عملیاتی کردیم.

 

این نیست که قرار خاتم الانبیا خود را بزرگ کند بلکه بستر ساز است

وی تصریح کرد:  این نیست که قرارگاه خاتم الانبیا پروژه بگیر باشد و خود را بزرگ کند به طوری که، قرارگاه یک بستر ایمنی را ایجاد کرده است تا از همه پتانسیل های کشور استفاده کند.

برای اتمام ستاره خلیج فارس پول از دولت نمی خواهیم

 سردار عبداللهی با بیان اینکه، برای سال96 ، 47 پروژه هدفگذاری شده است گفت: برای اتمام ستاره خلیج فارس پول از دولت نمی خواهیم لذا، اگر 4 ماه  پول خوراک را به تاخیر بیندازند پروژه ها را به اتمام می رسانیم.

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا با بیان اینکه، در مباحث مربوط به اهواز و خوزستان اعلام آمادگی کردیم گفت: 5 هزار پیمانکار داریم  به طوری که2/5 درصد نیروی رسمی داریم و 200 هزار نفر مانند لشگر بسیجی  نیازمندی های کشور را برطرف می کنند.

وی با اشاره به اینکه، بنا گذاشته ایم تا ظرف یک سال یا 14 ماه دو ترین دیگر را به اتمام برسانیم افزود: تولد بنزین به معنای بی اعتنایی به دشمنان است.