مبنای سیاست خارجی ما تعامل با همه کشورهاست

سید ابراهیم رئیسی کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در حاشیه حضورش در شبکه خبر برای ضبط برنامه در مورد محورهای صحبت‌هایش در این شبکه گفت: ما امروز در مورد مسائل سیاست داخلی و خارجی صحبت خواهیم کرد، در عرصه سیاست خارجی ما اصل تعامل با همه کشورها را اعلام کردیم.

وی افزود: البته این تعامل به این معنا نیست که منتظر بمانیم خارجی‌ها گره‌های کشور را باز کنند اصل نگاه به توانایی داخل کشور از اصول اساسی ما است و ما جوانان توانمند و فرهیخته در کشور داریم و با مدیریت صحیح می‌توان ظرفیت‌ها را در جهت پیشرفت کشور به کار گرفت.

رئیسی با بیان اینکه مسئله اول توجه به توانایی درون کشور است، گفت: توجه به امکانات داخلی کشور و همچنین عدم نگاه به خارج برای حل مشکلاتمان از مسائل مورد تأکید ماست، مسئله بعدی توجه به عزت ملی است و ما نباید اقدامی که با عزت ملت ایران در تضاد است انجام دهیم و حتما باید همه اقدامات با نگاه عزت و کرامت صورت گیرد.

رئیسی در پاسخ به این سوال که برنامه‌تان در جهت گسترش روابط خارجی با کشورهایی مانند برزیل و چین چگونه است، گفت: ما اولویت ارتباطمان با کشورهای همسایه است و در این ارتباط باید تجدید نظر کرد و می‌توان ارتباطات گسترده تری با این کشورها ایجاد کرد.

این کاندیدای ریاست جمهوری افزود: در بحث مناسبات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی می‌توان گسترش روابط داد و اولویت دوم ما کشورهای منطقه است و تنها کشورهای جهان در چند کشور خاص دیده نمی‌شود و ما کشورهای زیادی در آفریقا و آمریکا و اروپای شرقی داریم و بنا داریم با این کشورها بر اساس اصل عزت ارتباط برقرار کنیم و معتقدیم بازاریابی یکی از اقدامات سیاست خارجی است و در تعامل‌مان با کشورهای خارجی به دنبال بازارهای هدف برای کالاهای داخلی هستیم.

وی با بیان اینکه ما نباید سیاست خارجی را جدای از اولویت‌های کشور تعریف کنیم، اظهار داشت: وزارت خارجه مسئول تنظیم روابط کشورهای دیگر با جمهوری اسلامی است و باید به دنبال بازار برای کالاهای داخلی باشیم و صادرات کشور افزایش پیدا کند و متاسفانه امروز شاهد کاهش ده درصدی در صادرات غیرنفتی هستیم و واردات در کشور متاسفانه رشد پیدا کرده است.

رئیسی با اشاره به واردات کالاهایی که مشابه آن در کشور تولید می‌شود، تصریح کرد: در بحث واردات زمانی ما مواد واسطه‌ای و مواد مورد نیاز را وارد می‌کنیم که این ایرادی ندارد و باعث راه افتادن تولید در کشور می‌شود اما اگر واردات ما در مورد کالاهایی باشد که در داخل تولید می‌شود، قطعا یک خطر است.

این کاندیدای ریاست جمهوری در ادامه افزود: در انتخابات ریاست جمهوری قبلی آقای رئیس جمهور اعلام کردند چرا کشور باید بستر کالاهای چینی شود اما امروز متاسفانه متوسط ورود کالاهای چینی در هشت سال قبل از این دولت متوسط آن سالی 5 میلیارد دلار بوده اما امروز سالی ده میلیارد دلار است و مشخص است که یک زنگ خطر به صدا درآمده و صادرات غیرنفتی کاهش پیدا کرده است و بین ده تا 11 درصد کاهش صادرات غیرنفتی را داریم.