هواپیمایی که توان نظامی را در دریا افزایش داد

جمهوری اسلامی ایران بیش از 2 هزار و 560 کیلومتر مرز دریایی دارد که چنین جغرافیایی برای انجام عملیات های مختلف مانند مرزبانی، گشت دریایی، تصویربرداری از مرزها و ... نیازمند تجهیزات نظامی مختلف و مدرنی است که یکی از آن ها پرنده های دارای قابلیت نشست و برخاست از سطح آب است.

در دی ماه سال 94 با ساخت و الحاق پرنده دریایی دوزیست شش نفره بومی ایران به نیروی دریایی سپاه، ایران به جمع اندک کشورهای دارای فناوری ساخت هواپیماهایی در این رده پیوست؛ آمریکا، روسیه و آلمان تا کنون از جمله کشورهای دارای این نوع پرنده بوده اند.

پرنده دو زیست ایرانی 257 کیلومتر بر ساعت سرعت و 250 اسب بخار توان دارد.  

طول این پرنده دو زیست بیش از هشت متر و ارتفاع آن 3 متر و 17 سانتی متر است.

گفتنی است، این پرنده دو زیست درحمل ادوات و تجهیزات مورد نیاز برای ماموریت هایی مانند شناسایی، عکسبرداری و غیره در محیط های آبی و خاکی، گشت های دریایی برای مبارزه با قاچاق کالا و توقیف شناورهای متخلف، نظارت، بازرسی و دسترسی به سکوها و خطوط لوله های نفت در دریاها و دریاچه ها و نیز جا به جایی غواصان به محل های ماموریت آنان، عملیات های امداد و نجات در محیط های آبی و خاکی و انجام تحقیقات زیست محیطی برای نمونه برداری از آب ها، کنترل حرکت جانداران، حمل بار، اطفا حریق و استفاده های شخصی و تفریحی و نیز تاکسی هوایی قابل استفاده است.