روحانی احتمالاً شانس پیروزی دوم در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران را ندارد

 «علیرضا نادر» تحلیلگر ارشد سیاست بین‌الملل در اندیشکده «رند» در گزارشی که در پایگاه اینترنتی «Real clear world» به چاپ رسید نوشت که تصور اینکه «حسن روحانی» در انتخابات ریاست‌جمهوری اواخر اردیبهشت‌ ماه پیروز شود و برای دومین بار به عنوان رئیس‌جمهور ایران برگزیده شود، آسان است زیرا در دوران ریاست‌جمهوری وی برجام به وجود آمد که شانس جنگ با آمریکا را کاهش داد و اکثر تحریم‌های اقتصادی ایران لغو شد اما با اینحال تضمینی وجود ندارد که روحانی برای بار دوم بعنوان رئیس‌جمهور ایران برگزیده شود.

این تحلیل ادامه داد که روحانی در این رقابت‌ها می‌بایست با «ابراهیم رئیسی» رویارویی کند زیرا گرچه رئیسی  چهره معروفی در ایران نیست اما توانایی‌های وی در راستای منافعش کار می‌کند و مردم ایران همچنان تحت سختی و دشواری زندگی می‌کنند و احتمالاً پذیرای نامزدهای جدید انتخاباتی باشند.

این تحلیلگر توضیح داد که برجام آنطور که روحانی وعده داده بود و بسیاری از مردم ایران انتظار داشتند، سود اقتصادی بزرگی به همراه نداشت.

این گزارش می‌افزاید، تولید بیشتر نفت احتمالاً به مفهوم افزایش درآمد دولت باشد اما این امر به بهتر شدن اوضاع یک فرد از طبقه متوسط جامعه منجر نشد. وضعیت اشتغال در ایران چندان مناسب نیست و بسیاری از مردم این کشور از پس قیمت‌های بالا و کاهش یارانه‌های دولتی برآیند.

تحلیلگر اندیشکده رند توضیح داد، میزان سرمایه‌گذاری‌های خارجی در ایران اندک بود و این امر طبقه تکنوکرات‌های جامعه ایران را که میزان قابل توجهی هستند، ناامید کرد.

این گزارش سپس با اشاره به تمامی این موارد، ابراز داشت که بسیاری از مردم ایران که با این اوضاع ناامیدکننده مواجه هستند، احتمال می‌رود یا روز انتخابات در خانه‌هایشان بمانند یا اینکه به یک کاندید جدید و ناشناس رأی دهند.

این گزارش در پایان نوشت، از سال 1981 تاکنون، هیچ رئیس‌جمهور وقت ایران در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری شکست نخورده است اما روحانی احتمالاً خیلی خوش‌شانس نخواهد بود.