برخوردهای سیاسی وزارت ارشاد با منتقدین، حق‌الناس است

علی الفت پور پژوهشگر و نویسنده جوان در نامه ای به وزیر ارشاد از برخوردهای سلیقه‌ای وزارت ارشاد با منتقدین گله کرد و آن را مصداق حق الناس نامید. این نامه را در ادامه می خوانید: 

 

بسمه‌تعالی

جناب آقای دکتر سید رضا صالحی امیری

وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی

با سلام و احترام

با صلوات بر محمد و آل محمد، اینجانب محمدعلی الفت پور مؤلف کتب متعدد در حوزه تاریخ معاصر هستم که آخرین کتاب منتشر شده ام با عنوان «بازگشت از نیمه راه» با کارشکنی‌های غیرقانونی متعدد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مواجه شده است. بعد از گذشت ۹ ماه وقفه بی‌مورد و اشکال تراشی‌های نابجا در نهایت کتاب «بازگشت از نیمه راه» در سال ۹۴ منتشر شد، و مورد استقبال بسیاری از جوانان و مردم غیور و انقلابیون اصیل و صاحب نظران این حوزه قرار گرفت.

اما به تازگی همکاران شما در وزارت ارشاد اتفاق عجیب دیگری را برای این کتاب رقم زده‌اند که شنیدنش خالی از لطف نیست. در اقدامی نادر وزارت تحت امر حضرت عالی در حالی که کتاب اینجانب مراحل کسب مجوز را طی کرده و بارها در سال گذشته منتشر شده است از چاپ مجدد کتاب جلوگیری کردند تا در نهایت تن‌ها فرصت عمومی جدی برای عرضه کتاب حاضر در نمایشگاه کتاب امسال از دست رفت. فشار اینچنینی بر یک کتاب که با مرارت‌های زیاد از پیچ و خم ممیزی سیاسی ارشاد گذشته است فقط تداعی کننده نگاه خاص وزارتخانه مطبوع شما به جریان مومن و انقلابی است.

لازم به ذکر است کتاب حاضر بیش از ۱۷۰۰ سند روایی تاریخی از تاریخ قبل و بعد از انقلاب دارد که همگی قبلا در یکی از منشورات مورد نظارت وزارت ارشاد از قبیل: کتاب، مطبوعات و وبسایت‌ها خبری تحلیلی پربازدید منتشر شده است و هیچ کشف و شهود جدید در آن اتفاق نیافتاده است. این رویه شما در ممیزی کتاب «بازگشت از نیمه راه» این نکته را به ذهن متبادر می‌کند که چگونه مطلبی که خود وزارت ارشاد اجازه انتشار آن را در اداره توسعه کتاب، معاونت مطبوعاتی و دیگر دستگاههای زیر مجموعه اش داده است و هیچ شکایت حقیقی و حقوقی نیز تاکنون از آن نشده است اگر در یک کتاب مستند شود اینچنین مورد بی مهری قرار می‌گیرد.

لازم به یادآوری نیست که موضوع جریان آزاد اطلاعات و حق مردم برای دانستن همه واقعیت‌ها از شعارهای دولت تدبیر و شخص رئیس جمهور بوده و هست، که البته با چنین وضع پیش آمده در روزهای پایانی این دولت نگرانی‌ها را درباره تداوم این مشی دوگانه و امنیتی در فرهنگ بیشتر می‌کند. از یک سو آزادی کامل و بی حد و حصر بیان برای اشاعه تفکرات لیبرالیستی و مارکسیستی نخ نما و مستهجن نگاری گسترده در برخی کتب و مطبوعات با چاشنی تلخ تهمت و افترا و تحقیر به ارکان اساسی جمهوری اسلامی ایران به خصوص ولایت فقیه و از سوی دیگر ایجاد محدودیت غیرقانونی برای مخالفین دولت و سلف سیاسی آن به گونه‌ای در افکار عمومی جلوه کرده که دولت تدبیر و امید قصد رای آوری و ماندن به هر طریقی حتی با خفه کردن منتقدین را دارد.

جناب صالحی این سختگیری و تنبیه افراطی‌گونه که گویا تن مخالفان دولت را مکرر در وزارتخانه شما آزرده است نمونه بارز حق الناسی است که گویا اصلاً برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اهمیتی ندارد.

اینجانب من باب آخرین ملجأ و پناهگاهی که فکر می‌کردم می‌توانست در حل و فصل شدن این اتفاق کمک کند با حضرتعالی مکاتبه کردم و امید دارم به مثابه ادعای وزارتخانه مذکور در کمک و مساعدت به جریان مؤمن و انقلابی با این حقیر رفتار شود؛ و من الله توفیق.

محمد علی الفت پور

۱۳ اردیبهشت ۹۶