لاریجانی: برجام کف خواسته ما بود

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (16 اردیبهشت ماه 96) در افتتاحیه بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی اظهار داشت: گزارشی که آقای زنگنه در ابتدای افتتاحیه ارائه کرد گزارش خوب، منظم و امیدوارکننده‌ای برای آینده کشور در حوزه نفت و گاز بود.

وی افزود: بنده از نزدیک کارهای وزارت نفت را می‌بینم و دنبال می‌کنم، انصافاً کارهای سنجیده و به هنگامی در این حوزه انجام می‌شود و تاکنون از همه منابع استفاده شده است، علی‌رغم تمام مشکلاتی که در این حوزه وجود داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: نکته‌ای که در این میان مهم به نظر می‌رسد این است که ما تشخیص دهیم در چه متنی قرار داریم و در پروسه آینده کشور با چه مختصاتی مواجه هستیم.

وی بر همین اساس اضافه کرد: یکی از مسائلی که در این متن وجود دارد، شرایط منطقه‌ای است که اکنون در آن حضور داریم.

لاریجانی ادامه داد: منطقه ما از نظر نفت و گاز بسیار مهم است، لذا روی رفتار کشورهای مختلف منطقه تأثیر می‌گذارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین مسئله تروریسم را یک موضوع داغ موجود کنونی عنوان کرد و گفت:‌ جریان تروریسم در شرایط منطقه بسیار تأثیرگذار است و در سال‌های اخیر گسترش پیدا کرده است، هر چند در سال‌های آخر شرایط این جریان با رفتارهای ایران تغییر کرده است.

لاریجانی ادامه داد: به دلیل رفتارهای هوسرانانه برخی کشورها همچنان مسئله تروریسم یک موضوع داغی است و از برخی جهات به این جریان کمک می‌شود، لذا نمی‌توان گفت شرایط این جریان با افت مواجه شده است.

رئیس قوه مقننه در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: از طرفی دیگر، برخی مناقشاتی وجود دارد که بسیار داغ شده است و اینها روی لبه تحمل منطقه در حال حرکت است، لذا یک اشتباه کوچک می‌تواند فضا را به کلی تغییر دهد.

وی افزود: برخی بازیگران بین‌المللی رفتارشان سوءتفاهم های زیادی را به وجود آورده است لذا نمی‌توانیم بگوییم مناقشات موجود در منطقه رو به تقلیل است، این امر می‌تواند در شرایط کنونی مؤثر باشد.

لاریجانی همچنین یادآور شد: ایران از یک امنیت و ثبات خوب در منطقه برخوردار است و این یک حدس و گمان نیست. تسلط اطلاعاتی و دقت نظر در مرحله راهبردی از ویژگی‌های برخوردار ایران است که این کشور را دارای امنیت و ثبات کرده است که برای ایجاد سلامت و امنیت پایدار باید ظرافت‌هایی صورت گیرد، بنابراین این یک امر تصادفی نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این مسیر و موضوع روشنی است که ایران از یک امنیت خوب و قابل قبولی برخوردار است، عنوان کرد: در کنار آن برخی حرف‌هایی که در ایالات متحده درباره توافق هسته‌ای هم زده می‌شود باید توجه کرد.

وی بر همین اساس اضافه کرد: توافق هسته‌ای موضوعی نبود که ایران به سقف مطالبات خود برسد، همانگونه که در گفت‌وگوهای این روزهای داخل کشور مشاهده می‌شود، روی مسئله هسته‌ای مناقشات زیادی وجود داشت. آنچه طرف مقابل پذیرفت کف خواسته‌های ایران بود.

لاریجانی با تأکید بر اینکه با دستکاری در مسئله توافق هسته‌ای می‌تواند مسائل جدیدی را ایجاد کند، تصریح کرد: ایران به تعهدات خود در مسئله توافق هسته‌ای پایبند است و این پایبندی به روش کار جمهوری اسلامی بازمی‌گردد.

وی همچنین یادآور شد: در شرایط کنونی، قابلیت‌های خوبی در ایران آن هم در حوزه نفت و گاز به وجود آمده است، لذا باید اکنون از ظرفیت‌های موجود استفاده کرده و به شرکت‌های بزرگ جهانی وصل شویم که این موضوع در سرنوشت کشور نقش‌آفرین است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کسانی که امروز می‌خواهند برای اقتصاد مقاومتی نگاه عمیقی داشته باشند، بدانند صنعت نفت و گاز صنعتی مادر برای کشور بوده و از این نظر برای ما بسیار با اهمیت است.

«اگر ما در لایحه بودجه سال ۹۶ و برنامه ششم توسعه تمرکز زیادی در حوزه نفت و گاز داشتیم، به دلیل تأثیرگذاری این صنعت در کشور است، سیاست‌های کلی بر حوزه ذخیره انرژی مدون و ابلاغ شده است و این قابل تغییر نیست، بنابراین ما براساس این سیاست‌ها برنامه ششم توسعه را تدوین کردیم و بخش نفت و گاز در آن تعیین شد.»

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه رویکرد نظام جمهوری اسلامی ایران را از خلال این اسناد می‌توان مکشوف کرد، گفت: اگر به متن شرایط موجود نگاه کنیم باید به این نتیجه برسیم که شرایط موجود ایران برای سرمایه‌گذاری در مسائل مختلف از جمله حوزه‌های نفتی، گازی، امنیتی و حتی حمایتی بسیار جدی است و من تأکید می‌کنم موضوع نفت و گاز و همچنین پتروشیمی مورد توجه همه بخش‌های نظام جمهوری اسلامی است و قطعاً پایدار خواهد بود.

وی همچنین تأکید کرد: در حوزه نفت و گاز باید به عنوان اولویت مهم توجه کرد و برای آن سرمایه‌گذاری اساسی داشت، ما باید حتماً به ازدیاد بازیافت از مخازنی که موجود هستند توجه کنیم و از این ظرفیت استفاده شود.

لاریجانی اضافه کرد: این عقلایی است که از امکانات بهره‌برداری شده از تکنولوژی‌هایی استفاده کنیم که ازدیاد بازیافت صورت می‌گیرد.

رئیس قوه مقننه همچنین با اشاره به مخازن مشترک عنوان کرد: در این دولت خوشبختانه اهتمام جدی در زمینه مخازن مشترک صورت گرفته است و نتایج آن حاصل شده و می‌بینیم که جنوب و غرب کشور از توازن خوبی در این زمینه برخوردار شده است، لذا نباید در این قضیه مناقشه کرد. این مسئله را باید جدی بگیریم، مسئله مخازن مشترک را نباید دستمایه مناقشاتی قرار دهیم که ذهن ما را متوقف کند.

لاریجانی در ادامه خاطرنشان کرد: پتروشیمی یک صنعت بسیار خوب در کشور ما است که کمیسیون‌های صنایع و انرژی مجلس شورای اسلامی باید با حضور مسئولان وزارت نفت بسترهای لازم را برای پتروشیمی پیدا کرده و تسهیل کنند و این برای آینده کشور کمک می‌شود تا از ظرفیت‌ها استفاده شود.

لاریجانی با تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های درونی کشور و همچنین شرکت‌ها و پیمانکاران داخلی، عنوان کرد: این یک موضوع مهمی است که ظرفیت و نیروهای خوبی در کشور وجود دارند که باید به آنها کمک کرد که فعال شوند، در وزارت نفت هم این علاقه وجود دارد، ممکن است در ابتدای کار هم نواقصی وجود داشته باشد، اما با تکیه بر ظرفیبت های درونی می‌توانیم روی پای خودمان بایستیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد:‌ از صندوق توسعه ملی و منافع دیگر حتماً به این بخش کمک خواهیم کرد، ما بازیگر اصلی را وزارت نفت قرار دادیم که با تجهیزاتی بتواند کمک کند تا مصرف انرژی بهینه شود که متأسفانه در این زمینه دچار مشکل هستیم.

وی خاطرنشان کرد: شرایط محیط زیست کشور اگر متحول شود بسیار تأثیرگذار خواهد بود واین تأثیرگذاری همه بخش‌های کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد، مجلس شورای اسلامی هم حتماً از نگاه رو به رشد فعالیت‌های اقتصادی حمایت می‌کند و برای تسهیلات شرکت‌هایی که در این زمینه قدم بردارند، کمک می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش پایانی سخنان خود گفت: این را هم بدانیم که اراده همه بخش‌ها  کمک به امور داخلی معطوف شده است.