دولت تدبیر از دستان کارگران معدن آزادشهر خجالت بکشد!

گروه سیاسی- حسن‎روحانی رئیس جمهور دولت تدبیر و امید و نامزد انتخابات ریاست  جمهوری به گلستان رفت تا با معدنکاران آزادشهر و خانواده های داغ دیده آنان ملاقات کند با اعتراض شدید معدن کاران روبرو شد، معدن کاران و خانواده های داغدار آنها که این روزها غمگین ترین افراد در ایران هستند.

به گزارش افکارنیوز، خستگی و ناراحتی معدنچیان نه تنها به خاطر از دست دادن عزیزانشان بلکه به خاطر وعده هایی بود که در دولت تدبیر و امید شنیدند و این وعده ها هیچگاه عملی نشد.

کارگران معدن‎یورت آزادشهر در اعتراض به روحانی و سیاست هایی که درباره کارگران و وعده و وعیدهایی که عملی نکرده بود شعار" عزا عزاست امروز، روز عزاست امروز" را سر دادند تا پس از اعتراض کارگران در روز کارگر باز هم حسن روحانی با چنین شعاری مواجه شود و خود را به سرعت از محل وقوع حادثه دور کند.

این در حالی است که روحانی 11 اردیبهشت و در زمان سخنرانی روز کارگر با اعتراض شدید کارگران مواجه شده بود و شعار " روز عزاست امروز " را از زبان کارگران شنیده بود.

کارگران و معدنکاران آزادشهر نیز روز گذشته مقصر حادثه اخیر را دولت می دانستند و معتقد بودند بارها نسبت به ایمنی این معدن اعتراض کرده اند اما هیچگاه جواب قانع کننده ای دریافت نکرده و مطالبات آنها همچنان نادیده گرفته شده است.

غلامحسین میردار پدر دو جان‌باخته فاجعه معدن آزادشهر که دامادش نیز جزو محبوس شدگان در معدن است، در گفت و گویی اظهار داشت:  چرا کارفرمایان قصور و تقصیرات خود را به‌عهده نمی‌گیرند؟ و در هر کوتاهی خود، مقصر اصلی را کارگران می‌دانند.

وی افزود: این کارگاه مداربسته بوده و همه این موضوع را می‌دانند و هیچ راهی برای تهویه نداشته، اما اینان نمی‌خواهند قبول کنند که ضعف در تهویه و ایمنی این کارگاه بوده و ایجاد جرقه توسط کارگر را، عامل ایجاد انفجار می‌دانند.

پدر 2 جان باخته فاجعه معدن آزادشهر تصریح کرد: در صورتی که اگر دستگاه تهویه یا دستگاه میزان گاز موجود را در داخل تونل کار گذاشته بودند این اتفاق نمی‌افتاد که من 3 عزیز خود را از دست بدهم.

میردار اظهار کرد: من 70 سال سن دارم و توانایی کار کردن ندارم حالا چطور خرج 2 عروس و دختر و نوه‌های خود را بدهم؟  هر چقدر هم دولت به ما پول دهد آیا پدر نوه‌های من برمی‌گردد؟ آیا عصای دستم که پسرهای من بودند برمی‌گردد؟

مادر حسن علیخانی یکی از مصدومان معدن زمستانه یورت شهرستان آزادشهر که در بیمارستان شهید مطهری شهرستان گنبدکاووس بستری است نیز گفت: جوان 36 ساله من در این حادثه کتفش شکستگی شدیدی دارد، عصب چشمش آسیب دیده، پشت سرش شکسته، سر زانوش پارگی ایجاد شده و امروز پس از 4 روز تحت عمل چند جراحی قرار گرفته، چه کسی پاسخگو است؟

وی افزود: آیا دیگر می‎تواند برای امرار معاش زندگیش در آینده کار کند؟  به قدری حقوقشان عقب می‎افتاد که برای هزینه نان نیز پول نداشت و بارها از من پول می‎گرفت تا شرمنده زن و فرزندش نباشد.

مادر یکی از مصدومان حادثه معدن تصریح کرد: در گذشته بارها و بارها شکایت کردند اما همین مسئولان با ضرب و شتم آنها را متفرق کردند.

وی اظهار کرد: پسرم 10 روز قبل از این حادثه، نشت بیش از اندازه گاز را گوشزد کرد اما یک هفته از کار اخراج شد و تازه دوباره به سرکار رفت که پس از یکی، 2 روز این حادثه اتفاق افتاد.

به نظر می رسد دولت تدبیر و امید کارنامه ضعیفی در موضوع رسیدگی به وضعیت کارگران ایرانی داشته و این در حالی است که این قشر زحمتکش جزو عناصر اصلی اقتصاد و تولید در کشور محسوب می شوند و با نگاهی به دستان کارگران باید این سوال را پرسید چرا دولت چنین به موضوع کارگران بی توجه بوده است؟