بررسی گزارش حادثه معدن یورت در مجلس

داریوش اسماعیلی، نماینده سروستان در مجلس درباره گزارش کمیسیون متبوعش از حادثه معدن یورت آزادشهر بیان کرد: تعدادی از همکاران ما در روز اول این حادثه راهی این معدن شدند و گزارش جامعی را از این حادثه و حواشی آن تهیه کرده اند که آن را در مجلس ارائه خواهیم کرد.

وی ادامه داد: گزارش کمیسیون صنایع و معادن از حادثه معدن یورت آماده شده است و (۱۹ اردیبهشت) در جلسه عصر کمیسیون به نقد و بررسی آن با سایر همکاران خواهیم پرداخت و بعد از بررسی‌های لازم در صحن علنی قرائت می‌شود.

اسماعیلی درخصوص تاخیر در پرداخت دستمزدهای کارگران معدن یورت اظهار کرد: چنین موضوعاتی به مسئولان اجرایی مربوطه در این حوزه برمی گردد، اما براساس قانون و آنچه که در قانون معادن وجود دارد، سازمان نظام مهندسی معدن بایستی یک ناظر مقیم در معادن داشته باشد تا به نوع برداشت ازمعدن، ایمنی کارگران و محیط کار نظارت کنند.

 نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس یادآور شد: ناظر فنی معدن که توسط سازمان نظام مهندسی معدن در این محیط‌ها بکار گرفته می‌شود تا در جاهایی که مانند معدن موجود خطرناکند و اگر مسئولان معدن نخواستند به هشدارهایی که این ناظر می‌دهد، توجه کنند، موظف است به مسئولان بالاتر مانند رئیس اداره کل صنعت استان، معاون وزیر، رئیس نظام مهندسی معدن استان و کل کشور گزارش دهند.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: از دید قانونی ما چنین نگاهی را داریم و فکر می‌کنیم نظام مهندسی معدن در این قسمت باید بهتر از آنچه که انجام داده اند، عمل می‌کردند. به هر حال کل محموعه صنعت و معدن استان هم باید نظارت و دقت بیشتری می‌کردند که متاسفانه‌ای گونه نبوده است.