فساد ۳۷۰۰ میلیارد تومانی در بانک ملت

موضوع حقوق های نجومی یکی از رسوایی های بزرگ دولت راستگویان بود که اوایل سال 95 حسن روحانی را به چالش کشید و در این قضیه بیش از 397 مدیر دولت وی که حقوق های نجومی بالای 50 میلیون تومان و وام های کلان 300 میلیاردی می گرفتند، افشا شدند. اما فساد بزرگی که لابلای پرونده حقوق های نجومی پنهان شده بود، ولی از چشم دستگاه های نظارتی مخفی نماند، فساد بزرگ رستگار مدیرعامل سابق بانک ملت بود که با برخی شرکای سیاسی اش و کمک یکی از نزدیکان رئیس جمهور اتفاق افتاد.

اوایل مرداد ماه سال 95 خبر از دستگری مدیرعامل بانک ملت منتشر و اعلام شد، علی رستگار سرخه مدیرعامل معزول بانک ملت در جریان "کشف یک باند سازمان یافته فساد بانکی" دستگیر شده است.

در توضیحات این خبر دستگاه های نظارتی آمده بود: "مردم تصور می‌کنند این دستگیری در رابطه با دریافت حقوق‌های نجومی بوده است؛ قطعاً دریافت آن حقوق‌ها یکی از تخلفات بوده است، اما فرد مذکور به‌دلیل حضور در یک فساد اقتصادی بزرگ‌تر دستگیر شده است ودر این پرونده برخی سیاسیون نیز حضور داشته‌اند".

سخنگوی قوه قضائیه هم در این خصوص اعلام کرد: "در این پرونده 4 نفر بازداشت هستند و تعداد دیگری هم تحت تعقیب قرار گرفته‌اند که برخی از آنها خارج  از کشور هستند. این پرونده که در مرحله تحقیقات مقدماتی قرار دارد، در ارتباط با مسائل مالی تشکیل شده است اما صرفاً مربوط به بحث دریافت حقوق‌های نامتعارف نیست".

لازم به ذکر است که علی رستگار سرخه‌ای از دوستان نزدیک "ح ف" از نزدیکان رئیس جمهور است و با پشتیبانی او به ریاست بانک ملت رسیده بود. همچنین علی صدقی که در پی حقوق های نجومی از مدیرعاملی بانک رفاه برکنار شده بود،  از دیگر دوستان "ح ف" بود که به ریاست بانک رفاه منصوب شده بود. رئیس سازمان بازرسی کشل کشور رسماً در جمع خبرنگاران گفت که علی‌رغم مخالفت این سازمان، او با فشار فریدون رئیس بانک رفاه شده بود.

جزئیات دیگری از این "فساد بزرگ بانکی" حکایت از حضور 2 زن در این پرونده دارد که حدود 600 میلیارد تومان از پول بیت المال را با خود از کشور خارج کرده‌اند و اکنون متواری هستند.

شنیده ها حاکی است، یکی از این متهمان که هم‌اکنون متواری است، خانمی هندی می‌باشد که 250 میلیارد تومان پول را از افراد حاضر در پرونده فساد بزرگ بانکی دریافت کرده و تاکنون این پول را پس نداده است. متهم خانم دیگری هم که در این پرونده حضور دارد همسر یکی از بدهکاران بزرگ بانکی می‌باشد که وی نیز 350 میلیارد تومان از اموال بیت المال را گرفته و هم‌اکنون متواری است.

ولی این تمام ماجرای فساد بزرگ بانکی نیست؛ در این فساد سرنخ های دیگری وجود دارد که نشان میدهد یکی از افراد اصلی دخیل در این پرونده که نام وی از سوی یکی از نمایندگان سابق مجلس اعلام شده از کشور گریخته است. ظاهراً نام وی نیز در کنار رستگار قرار داشته و بنا بوده وی هم دستگیر شود.

رستگار سرخه در یکی از تخلفاتی که مرتکب شده به فرزند این فرد که هم اکنون تحت تعقیب است 3700 میلیارد تومان وام با سود 2 درصد پرداخت کرده آنهم در ازای وثیقه ملکی در میدان شوش به ارزش 400 میلیارد تومان، بماند که ارزش این ملک از دید کارشناس بانک 800 میلیارد تومان تخمین زده شده است.

*برخی حیف و میل های رستگار با کمک شریک سیاسی‌اش

با توجه به بریز و بپاش‌های مدیرعامل معزول بانک ملت در زمان ریاستش و همچنین ارتباط یکی از چهره‌های مطرح دولت با برخی بانک‌های بزرگ در یک محاسبه سرانگشتی حداقل هزار میلیارد تومان از پول بیت المال توسط این افراد حیف و میل شده است، ضمن آنکه رستگار سرخه در همان زمان فقط در یک مورد که رسانه‌ای شد کمک 50 میلیاردی به برادر رئیس جمهور داشته است.

نمونه بارز حیف و میل اموال بیت المال از سوی رستگار سرخه‌ای و شرکایش قبلاً از سوی خبرگزاری تسنیم در خبرهای جداگانه رسانه‌ای شده بود ولی در اینجا بد نیست بار دیگر به برخی از آنها اشاره کنیم.

مدیرعامل برکنارشده بانک ملت تنها از دو شرکت در خارج کشور طی سال گذشته مبلغ 125هزار دلار و 200 هزار پوند پاداش گرفته که بالغ بر یک‌میلیارد و 400میلیون تومان می‌شود.

علی رستگار سرخه‌ای در مسافرت‌های خارج از کشور و برخی مأموریت‌های بانکی به‌صورت اشرافی و با سوء استفاده از بیت‌المال در هتل‌های گران‌قیمت و لوکس اقامت داشته است و از جیب ملت هزینه‌های گزافی پرداخته است.

هزینه بیش از 944 میلیون ریالی رستگار سرخه‌ای برای اقامت در هتل‌های مجلل و خریدهای میلیونی، اقامت در اتاق 500متری در هتل مجلل Presidential Suite (هر شب 5 هزار دلار) اجاره خودروی لیموزین و بادی‌گارد شخصی از جیب مردم و بیت‌المال تنها گوشه‌ای از زندگی اشرافی این مدیر دولتی است.

البته آنچه در بالا آمد فقط مربوط به هزینه‌های صورت گرفته توسط رستگار سرخه‌ای یکی از بازداشتی‌های فساد بزرگ اقتصادی است و هنوز مشخص نیست که سایر افراد و چهره‌های سیاسی دخیل در این پرونده چه سهمی از فساد بزرگ اقتصادی دارند!

* جزئیات فساد بزرگ از قول دادستان

جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران در باره فساد بزرگ در پرونده بانک ملت با اعلام اینکه موضوع این پرونده جابه‌جایی هشتصد میلیارد تومان است، افزود: چهار نفر از متهمان پرونده بازداشت شده، اما چند متهم در خارج از کشور به سر می‌برند.

دادستان تهران ضمن اعلام اینکه در مورد نحوه اقدامات متهمان از وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی درخواست گزارش شده است، شکل‌گیری و رسیدگی به چنین پرونده‌هایی را از مشکلات موجود برای مراجع قضایی خواند و از مراجع نظارتی از جمله بانک مرکزی خواست که با اتخاذ اقدامات پیشگیرانه، مانع تشکیل این‌گونه پرونده‌ها شوند.

در نشست هفتم شهریورماه 95 سخنگوی دستگاه قضا با رسانه‌ها، اژه‌ای از دستگیری یکی دیگر از متهمان این فساد خبر داده و گفته با بازداشت این فرد، هم‌اکنون 5 نفر در ارتباط با این پرونده در بازداشت به سر می‌برند. تاکنون 420 میلیارد تومان از وجوهی که در این پرونده مورد تصرف واقع شده بود متوقف شده است.

*3700 میلیاردی که خورده شد

گفته می‌شود آقای "ش.م." یکی از متهمان اصلی پرونده فساد بزرگ بانکی است که از کشور گریخته و ظاهراً در ترکیه به‌سر می‌برد، بر اساس برخی اقوال غیررسمی، این فرد با 3هزار میلیارد تومان معوقه بانکی یکی از بزرگترین بدهکاران بانکی است که  شرکت‌های مختلفی در داخل و خارج از کشور ثبت کرده است. وی و دخترش به خارج از کشور فرار کرده‌اند اما اموال دخترش که شناسایی شده، بلوکه شده است. پسر و عروس وی به‌اتهام اخلال در نظام بانکی و کلاهبرداری بازداشت شده‌اند. این فرد هم معادل 1400 میلیارد تومان فساد مالی دارد. این افراد پولی به درهم گرفته بودند تا تبدیل به ریال کنند که این کار انجام نشده و در فرایندش فساد مالی وجود داشته است.

درباره میزان بدهی "ش.م." ارقام مختلفی بین 3 تا 5 هزار میلیارد تومان اعلام شده ولی رقم دقیق را باید بانک مرکزی اعلام کند که متأسفانه تاکنون این بانک هیچ اظهار نظری درباره فساد بزرگ بانکی نداشته است؛ وی از 3 بانک بزرگ وام گرفته است. گفته می‌شود یک بانک در یک فقره 113 میلیون درهم به آقای "ش.م." وام داده است که معادل آن حدود 330 میلیارد تومان می‌شود. این وام بدون هیچ سودی بوده است. از طرف دیگر همین فرد از شعبه دوبی بانک دیگری مبلغ 1500 میلیارد تومان می‌گیرد و در شعبه داخل همان بانک سپرده می‌گذارد که در ماه اول امسال 370 میلیارد تومان سود 24 درصد می‌گرفته است.

خبرنگار ما  البته درباره فرار آقای "ش.م." و میزان بدهی‌اش به نظام بانکی از حجت الاسلام اژه‌ای سؤال کرده است؛ وی نیز در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود فردی به‌نام "م" حدود سه‌هزار و 700 میلیارد تومان از بانک ملت تسهیلات دریافت کرده و هم‌اکنون معوقات وام وی نزدیک به سه‌هزار میلیارد تومان شده و از کشور نیز فرار کرده است، گفت: اینکه این فرد چه‌مقدار تسهیلات گرفته الآن اطلاع دقیق ندارم، اما معوقات تسهیلات وی یک‌هزار و 200 میلیارد تومان است و بعد از این معوقات نیز تسهیلات ارزی دریافت کرده بود که اگر به ریال تبدیل کنیم یک‌هزار و 200 میلیارد تومان می‌شود و در مجموع دوهزار و 400 میلیارد تومان معوقات قبلی و بعدی این فرد است.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به متواری شدن یکی دو نفر در این پرونده گفت: همان‌طور که قبلاً گفته‌ام به‌نفع خودشان است که به کشور بازگردند و این به آن معنا نیست که اگر بازگشتند به پرونده‌شان رسیدگی نمی‌شود و چنین قولی نمی‌دهیم بلکه قول می‌دهیم بازگشتشان قطعاً به‌نفعشان خواهد بود.