گزینه های متنوع ایران برای پاسخ به عربستان

رضا سراج درباره چرایی ورود عربستان به خاک بحرین اظهار کرد: این ورود در نگاه اول برای ایجاد ترس و وحشت در بین مردم این کشور برای جلوگیری از اعتراضات مردمی در برابر صدور حکم برای شیخ عیسی قاسم است.

وی ادامه داد: در نگاه این معنا را می دهد که ورود ماندگاری خواهد شد و شاید به نوعی عربستان سعی دارد که با حضور در بحرین، ناکامی اش در یمن را جبران کند و موازنه قدرت رادر منطقه خلیج فارس تغییر دهد.

این کارشناس مسائل استراتژیک در پاسخ به این سوال که آیا عربستان می تواند در بحرین ماندگار شود و ماندگاریش چه تبعاتی دارد؟ افزود: قطعا ارتش و نیروهای امنیتی متجاوز عربستان نمی توانند در این کشور بمانند، زیرا ماندگاری شان باعث تغییر فاز قیام مسالمت آمیز به فازهای بعدی خواهد شد که عربستان هیچگاه نمی تواند آثار و صدمات آن را تحمل کند و در آن زمان ناچار می شود با سرافکندگی و خفت بحرین را ترک کند.

سراج خاطرنشان کرد: ورود عربستان به خاک بحرین اقدام اشتباهی است و همانطوری که در یمن اشتباه کرد در بحرین هم اشتباه خواهد کرد و این مقدمه ای در فاز نهایی به خاک مالیده شدن پوزه آل سعود ملعون به زمین می شود.

وی درپاسخ به این سوال که مقامات عربستانی ایران را تهدید به حمله کرده اند  آیا امکان چنین اقدامی وجود دارد، اظهار کرد: عربستان به هیچ عنوان نمی تواند جنگی علیه ایران را آغاز کند.

این کارشناس مسائل استراتژیک افزود: اساسا در محاسبات آنها شروع جنگ نسبت به ایران وجود ندارد دلیلش هم کاملا روشن است، عربستان در جنگ با انصارالله و ارتش یمن درمانده شده است و بعد از دو سالی که از جنگ می گذرد و با وجود اینکه برتری تجهیزاتی و تسلیحاتی دارد و از یک ائتلاف استیجاری عربی سود می برد اما هیچگاه نتوانسته برتری محسوسی در زمین نسبت به انصارالله و ارتش یمن داشته باشد.

سراج به آسیب پذیری های گسترده عربستان اشاره کرد و گفت: این کشور در زمینه اقتصادی با مشکلاتی از جمله وابستگی شدید به نفت مواجه است و نکته دیگر آسیب پذیری اجتماعی این کشور است زیرا که چهار میلیون جمعیت شیعه در این کشور که جمعیت قابل توجهی هم هست در مناطق نفت خیز حضور دارند که این‌ها در آینده نزدیک تبدیل به گسلی علیه عربستان خواهند شد.

وی تصریح کرد: ایران به نوعی گزینه های متنوعی را برای پاسخ به عربستان دارد بنابراین اساسا در محاسبات مقامات عربستانی جنگ علیه ایران جایی ندارد و این بیشتر یک فضا سازی روانی است.

این کارشناس مسائل استراتژیک درپاسخ به این سوال که آیا در صورت حمله عربستان به ایران، کشورهای عربی او را همراهی می کنند، تصریح کرد: در صورت بروز چنین اتفاقی هیچ کشور عربی نمی تواند از عربستان حمایت کند و اساسا جنگ ها تبدیل به جنگ های نیابتی شده اند و کشورها سعی می کنند خودشان را از جنگ های مستقیم دور کنند و آمریکا، رژیم صهیونیستی، آل سعود و نیز اروپاییها به سمت جنگ نیابتی آمده اند.

سراج در پایان یادآورشد: جنگ نیابنی در واقع نسل جدیدی از جنگهاست که فعلا در منطقه در جریان است و آل سعود اگر هم بخواهد تهدید علیه ما داشته باشد از طریق اینگونه جنگها وارد عمل می شوند.

براساس این گزارش محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان، چند روز پیش گفته بود: «ما منتظر نمی‌مانیم تا آنان جنگ را به داخل خاک سعودی بکشانند؛ بلکه تلاش ما این است که این نبرد در طرف آنان، داخل ایران روی دهد نه در عربستان سعودی».