عربستان از رفتارش در یمن ابراز ندامت کند/ داعش دست‌ساخته نظام استکبار است

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در گفت‌وگویی تلویزیونی به سؤالات خبرنگار این شبکه پاسخ داد. 

رئیسی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر در انتخابات پیروز شوید، در عرصه داخلی و خارجی چه چیزی تغییر خواهد کرد، اظهار داشت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی بر سه اصل عزت، حکمت و مصلحت استوار است و همه مناسبات ما با کشورها بر این اساس تنظیم می‌شود، ما برای ارتباط با همسایگان خود احترام قائلیم و در ارتباط با آنها دو محور را مدنظر داریم که محور اول قرابت فکری و فرهنگی و محور دوم قرابت اقلیمی است. 

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه این دو محور ایجاب می‌‌کند که ما منافع مشترک خود را در این مناسبات دنبال کنیم، تصریح کرد: حتماً تصمیم ما در دولت کار و کرامت این است که ارتباط بسیار خوبی با همسایگان در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و منافع مشترک داشته باشیم و این مناسبات در هر نقطه‌ای که وجود داشته باشد جا دارد که به نقطه برتری ارتقا پیدا کند.

*لزوم ارتقای ارتباط با کشورهای همسایه و کشورهای منطقه

وی در ادامه این گفت‌وگو درباره تعامل با کشورهای عربی همسایه ایران و نحوه تعامل با آنها، با تأکید بر لزوم ارتقای ارتباط با کشورهای همسایه و کشورهای منطقه به عنوان اولویت بعدی، یادآور شد: ما منافع بسیاری در منطقه و با کشورهای این منطقه داریم و این ارتباطات هم دوجانبه و هم بین‌المللی است و هر چه این ارتباط عمیق‌تر باشد منافع آن هم برای مردم منطقه تضمین می‌شود و هم از وقوع بسیاری از آسیب‌ها در منطقه (غرب آسیا) جلوگیری خواهد کرد؛ از این رو این مسأله نیز در اولویت ما قرار دارد.

* ما انقلابی دارای اثرگذاری بر امت اسلامی هستیم

رئیسی در خصوص درگیری‌های سیاسی در منطقه و رفتار برخی کشورها که تلاش می‌کنند دیگر کشورها را از ایران بترسانند اظهار داشت: ما از ابتدای انقلاب و در 38 سال گذشته اثبات کردیم که نه به کسی ظلم می‌کنیم و نه زیر بار ظلم می‌رویم، ما کشوری مستقل با فرهنگ پویا و مردمی بابصیرت و انقلابی دارای اثرگذاری بر امت اسلامی هستیم.

*کشورهای سلطه در برخوردشان با ملت بزرگ ایران تجدیدنظر کنند

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: جا دارد پس از 38 سال کشورهایی که می‌خواهند به ما زور بگویند و با سلطه بر کشورهای دیگر از جمله ایران اسلامی حرف خود را پیش ببرند، بدانند امکان پیشرفت برای آنها وجود ندارد و به نظر می‌رسد باید در نوع نگاه و ادبیات خود و همچنین برخوردشان با ملت بزرگ ایران را تجدیدنظر کنند. 

وی ادامه داد: ملت ایران از فرهنگ و تمدن غنی برخوردار است و دارای یک انگیزه و روحیه بالایی است و برای انقلاب خود اهمیت قائل است، لذا هر کشوری در جهان بخواهد مناسبات خود را بر اساس عدالت و عزت برقرار کند بداند که حتماً ایران و سیاست خارجی ایران در این زمینه فعال خواهد بود.

رئیسی در ادامه این گفت‌وگو درباره ارتباط با کشورهای عربی، اظهار داشت: ما با کشورهای عربی به دلیل همین ارتباطی که از لحاظ همسایگی، اقلیمی، خاک و جغرافیا داریم و برای آن اهمیت قائل هستیم به تعامل خوب با این کشورها فکر می‌کنیم و تصور ما این است که کشورهای عربی نباید در ارتباط خود با جمهوری اسلامی به برخی از شیطنت‌های برخی کشورها نگاه کنند که درصدد آسیب هستند.

*ارتباط کشورهای اسلامی با ایران می‌تواند یک دژ مستحکم ایجاد کند

به گفته وی آنها حتماً باید بدانند که ارتباط بین کشورهای اسلامی و ارتباط ایران با سایر کشورهای اسلامی می‌تواند یک دژ مستحکمی در برابر همه بدخواهان دنیا ایجاد کرده و امنیت کشورهای منطقه را نیز رقم بزند. 

وی در ادامه با تأکید بر اینکه ما هیچ گونه فتنه‌گری و دشمنی و بر هم زدن امنیت در کشورهای مختلف را  نمی‌پسندیم، تصریح کرد: ما معتقدیم که باید با همکاری کشورهای اسلامی اجازه داده نشود که امنیت این کشورها دچار خطر شود لذا امروز این ارتباط و همکاری به نفع همه است. 

رئیسی در ادامه این گفت‌وگو درباره اینکه آیا برای حل پرونده‌های مختلف منطقه مانند یمن و سوریه از گفت‌وگو با عربستان حمایت می‌کنید، اظهار داشت: اقداماتی که عربستان سعودی در یمن انجام می‌دهد بعد از دو سال چه حاصلی جز تخریب، ویرانی و بی‌‌خانمانی مردم یمن و نیز قتل و کشتار آنها داشته است، آیا جا ندارد که سعودی از این حرکت و اقدام خود بازداشته شود و مردم یمن بتوانند برای زندگی و آینده خود تصمیم بگیرند، چرا ما مردم یمن را محدود کنیم و اجازه ندهیم که خودشان برای کشورشان تصمیم بگیرند.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، تأکید کرد: حق هر فردی در هر کجای عالم است که سرنوشت حکومت و نظام موردنظر خود را رقم بزند و این از اولیات امر دموکراسی است و اگر غیر از این روشی هست بگویند که چطور چنین چیزی ممکن است.

به گفته رئیسی مردم یمن دارای پیشینه، فرهنگ و روحیه انقلابی هستند و می‌خواهند سرنوشت کشور و آینده کشورشان را رقم بزنند، با چه منطقی سعودی می‌خواهد مانع از تحقق اراده مردم شود، جنگ بی‌ثمر و پرهزینه‌ای که امروز برای عربستان و مردم یمن ایجاد شده جز مشکلات فزاینده برای مردم، زنان و کودکان یمنی و ترس و دلهره برای آنها چیز دیگری نداشته است. 

* عربستان نسبت به عملکردش در یمن ابراز ندامت کند

وی با بیان اینکه بعد از دو سال لازم است که سعودی‌ها در جایگاهی قرار بگیرند و به عملکردشان نگاه کنند و ضمن ابراز ندامت نسبت به عملکردشان در یمن در مسائل این کشور دخالت نکنند، گفت: کشور یمن خودش تصمیم می‌گیرد و ما هم دخالتی در امور یمن نخواهیم داشت،‌ کشور سوریه نیز خودش تصمیم می‌گیرد،‌ ما از اول هم گفته‌ایم که امر سوریه را به مردم این کشور واگذار کنید و درباره عراق نیز همین اعتقاد را داریم.

*دوستی با کشورها را یک غنیمت می‌دانیم

رئیسی با تأکید بر اینکه ما امور مربوط به کشور عراق را به خود مردم عراق واگذار کرده‌ایم و دولت موردنظرشان را خودشان تعیین می‌کنند، ادامه داد: امر هر کشوری مربوط به مردم همان کشور است هر چند که ما دوستی با کشورها را یک غنیمت می‌دانیم و معتقدیم باید تداوم پیدا کند اما اگر می‌خواهیم  امنیت منطقه درست شود باید اجازه دهیم مردم هر کشور برای ‌آینده کشور خود تصمیم بگیرند و دنبال اینکه در کشور بخواهیم ایجاد دغدغه کنیم نباشیم.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص سیاست خارجی ایران، گفت: هر زمان لازم باشد ما مواضع خود را برای بار چندم می‌گوییم، مواضع ما کاملاً روشن است، هر مذاکره‌ و مسأله‌ای که بتواند تنش را در منطقه کاهش داده و برای مردم امنیت ایجاد کند ما از آن استقبال خواهیم کرد.

*آزادی قدس شریف و حمایت از مردم مظلوم فلسطین سیاست جمهوری اسلامی است

وی درباره اینکه ملت و دولت در ایران، از دیرباز در کنار ملت فلسطین بوده‌اند و اینکه آیا این سیاست را ادامه میدهید، با اشاره به پیام انقلاب اسلامی و قانون اساسی، توجه به ملت‌های مسلمان و به ویژه ملت‌های تحت ستم را از سیاست‌های مسلم خارجی جمهوری اسلامی برشمرد و گفت: امروز حمایت ما از فلسطین حمایت از ملت مظلومی است که مورد ستم قرار گرفته و آزادی قدس شریف و حمایت از مردم مظلوم فلسطین از محورهایی است که جمهوری اسلامی 38 سال بر آن تأکید کرده است.

*مقاومت فلسطین باید به حق قانونی و شرعی فلسطینیان منتهی شود

رئیسی با بیان اینکه ما حمایت خود را تا رفع ستم از مردم فلسطین ادامه خواهیم داد، تأکید کرد: ما باید از مقاومت در فلسطین حمایت کنیم و این مقاومت باید به رسیدن مردم فلسطین به حق قانونی و شرعی خودشان منتهی شود. 

*داعش دست‌ساخته نظام استکبار برای اختلاف در کشورهای اسلامی است

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص اینکه نیروهای عراقی اکنون با پشتیبانی نیروهای حشد الشعبی در حال آزادسازی کامل موصل و اطراف آن هستند و اینکه آیا فکر می‌کنید که خطر تروریسم از ایران و عراق دور شده است؟  اظهار داشت: ما حرکت گروه‌های تکفیری را یک حرکت خودجوش و بدون ارتباط با جریان‌های استکباری نمی‌دانیم و معتقدیم جریان داعش دست‌ساخته نظام استکبار برای اختلاف در کشورهای اسلامی و قتل و کشتار است تا فلش را از مسأله فلسطین به یک مسأله دیگر معطوف کند و آن هم مسأله داخلی کشورهاست.

«امروز بعد از شکل‌گیری جریان تکفیری تضعیف ارتش کشورهای عراق، یمن و سوریه قطعاً به ضرر جهان اسلام است چرا که آنها نیروهای مقتدر حاضر در جهان اسلام هستند، ما خطر جریان تکفیری را فقط برای ایران یا عراق نمی‌دانیم بلکه خطر آن را برای جهان اسلام می‌دانیم. »

وی افزود: جریان ارعابی و تکفیری جریانی است که دست‌ساخته نظام استکباری است تا کشورهای اسلامی را در کنترل خود در آورد،  از این رو لازمه برخورد با آن هوشیاری کشورهای اسلامی است تا جنایات آنها پایان یابد و جهان اسلام بتواند یک منطقه امن در داخل و سطح بین‌الملل باشد.

رئیسی در پاسخ به سوالی درخصوص مواضع رئیس جمهور آمریکا در قبال ایران تصریح کرد: مذاکرات با توافقی تحت عنوان برجام با کشورهای غربی و آمریکا انجام شده است که جمهوری اسلامی به تعهدات خود عمل کرده و این تعهدات از سوی سازمان انرژی اتمی و سازمان‌های بین‌المللی تأیید شد و بنابراین هیچ وجهی برای عمل نکردن به تعهدات از طرف آمریکایی‌ها و  غربی‌ها وجود ندارد، برای چه ‌آنها به تعهدات خود عمل نمی‌کنند؟

*در دولت کار و کرامت تأکیدمان بر اجرای تعهدات از سوی طرف مقابل خواهد بود

به گفته وی ما امروز پیمانی داریم که همگان باید به آن وفادار باشند، ما در دولت کار و کرامت تأکیدمان بر اجرای تعهدات از سوی طرف مقابل خواهد بود و در این قضیه برای اجرای تعهدات طرف مقابل، اولین گام برداشتن همه تحریم‌های ظالمانه علیه ملت بزرگ ایران است؛ این پیام را همه متوجه شده‌اند که ملت ایران از خود حسن‌نیت نشان داد و پای میز مذاکره نشست و تیم مذاکره‌کننده ما با حساسیت موضوعات را دنبال کرد و منجر به یک قرارداد شد.

* اگر طرف مقابل تعهدات برجام را نقض کند تصمیم دیگری می‌گیریم

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، تصریح کرد: بنابراین باید به این قرارداد وفادار بود،‌اگر طرف مقابل این تعهدات را نقض کند طبیعتاً راه برای ما نیز باز است که تصمیم دیگری بگیریم، تأکید من به عنوان یک کاندیدا و یک شهروند جمهوری اسلامی این است که آمریکا و غربی‌ها به تعهدات خود در قبال جمهوری اسلامی عمل کنند.

*نقض پیمان‌ها به هیچ عنوان برای جمهوری اسلامی قابل تحمل نخواهد بود

وی با بیان اینکه عمل به این تعهدات به نفع همگان است و نقض این پیمان‌ها به هیچ عنوان برای جمهوری اسلامی قابل تحمل نخواهد بود، گفت: نظامات بین‌المللی به هیچ عنوان با این نقض تعهدات موافق نیستند چرا که این امر خلاف میثاق‌های بین‌المللی است. 

رئیسی ادامه داد: بحث تعهدات یک طرف قضیه است و ما از سوی دیگر پیمان‌ها و میثاق‌های سازمان ملل را داریم که همه کشورها به آن متعهد هستند طوری که اجازه نمی‌دهد تعهدی منعقد شود و یک طرف به آن پایبند باشد و یک طرف دیگر آن را نقض کند چراکه این خلاف اصول و سازمان‌های بین‌المللی است. بنابراین تأکید من به آمریکا و کشورهای غربی آن است که حتماً پای پیمان‌های خود باشند و با ملت بزرگ ایران نقض پیمان نکنند، حال که ایران اسلامی به تعهدات خود عمل کرده و با  حسن نیت تعهدات خود را عمل کرده و قراردادی را پذیرفته، آنها هم این تعهد خود را نسبت به ملت ایران انجام دهند. 

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه این گفت‌وگو در خصوص آیا اینکه آیا فکر می‌کنید کشورهای اروپایی در روابطشان با ایران صادق هستند؟ گفت: ما با دولت‌های اروپایی از قدیم یک ارتباطی داشته‌ایم و در حال حاضر نیز این ارتباط وجود دارد، تأکید ما همواره به اروپا این بوده که خودتان باشید یعنی تحت تأثیر القائات سیاسی آمریکا قرار نگیرید.

* به صلاح اروپا نیست که در جهان دنباله‌رو آمریکا معرفی شوند

« اگر آنها تحت تأثیر القائات آمریکا نباشند ما فکر می‌کنیم که این مناسبات بهتر خواهد بود اما گاهی در اعلام مواضع احساس می‌شود کشورهای اروپایی تحت تاثیر القائات سلطه‌گرانه آمریکا هستند و این اروپا را از استقلال نظر می‌‌اندازد و به صلاح آنها نیست که در جهان دنباله‌رو آمریکا معرفی شوند و قطعاً مشکلاتی برای خود آنها نیز ایجاد خواهد شد.»

وی ادامه داد: اگر خود کشورهای اروپایی استقلال نظر داشته باشند و تحت القائات سیاسی و سلطه‌گرانه آمریکا قرار نگیرند بسیاری از این امور هموار خواهد شد. 

رئیسی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر پیروز انتخابات شدید و در آینده اسرائیل اقدامی علیه ایران انجام بدهد، واکنش شما چیست،‌ بیان داشت: موضع ما در قبال رژیم صهیونیستی از ابتدای انقلاب اسلامی مشخص بوده است و گفته‌ایم که حکومت اسرائیل را غاصب می‌دانیم و حل مشکل فلسطین در آن منطقه همان چیزی است که رهبر معظم انقلاب و مردم ایران بارها اعلام کرده‌اند، راه‌حل مشکل اسرائیل یک کار دموکراسی و کاملاً دموکراتیک است، یعنی همه فلسطینی‌ها در هر کجای عالم باید خودشان تعیین‌کننده سرنوشت خودشان باشند و این اولین گام دموکراسی است یعنی مردم فلسطین اعم از مسلمان، یهودی و مسیحی و همه گرایش‌های مختلف رأی دهند و بنا بر یک اصول دموکراتیک نظام و حکومت خود را برپا کنند و این به نفع همه و جریان مظلوم مردم فلسطین خواهد بود.

*باید امر فلسطین را به مردم فلسطین واگذار کرد

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، تأکید کرد: در غیر این صورت در شرایطی که بیش از 70 سال است که مردم در فلسطین و منطقه دچار مشکل شده‌اند پایانش تنها حرکت دموکراتیک و مبتنی بر دموکراسی است که در تمام دنیا پذیرفته شده است لذا باید امر فلسطین را به مردم فلسطین واگذار کرد و یک دموکراسی تصمیم‌گیرنده را رقم بزنند. 

وی در خصوص اینکه چه کسانی در انتخابات به شما رأی خواهند داد، گفت: ما در انتخابات ایران یک سازوکار اطمینان‌بخشی داریم که هم بخش اجرای انتخابات و نظارت بر آن و هم نوع رقابتی که بین کاندیداها وجود دارد، همه نامزدها می‌توانند برنامه‌های خود را مطرح کند و انتخاب با مردم است و همان‌طور که امام امت فرمودند میزان رأی ملت است، هر چه اراده و تصمیم ملت باشد برای همه ما پذیرفته است و نظام انتخابات ایران برای مردم بسیار آزاد است و ما از ابتدای انقلاب نشان داده‌‌ایم که به طور متوسط هر سال یک انتخابات برگزار کرده‌ایم و مردم ما با نظام انتخاباتی آشنا هستند و در این انتخابات نیز ان‌شاءالله حداکثر مشارکت مردم را خواهیم داشت. 

* انتخابات به هر نتیجه‌ای که برسد ما معتقدیم نباید خود را خسارت‌دیده بدانیم

این نامزد انتخابات افزود: انتخابات به هر نتیجه‌ای که برسد ما معتقدیم نباید خود را خسارت‌دیده بدانیم، در واقع هیچ یک از کاندیداها نباید خود را خسارت‌دیده بدانند چرا که حضور در انتخابات و گرم کردن فضای انتخابات و رأی و مشارکت بالای مردم برای نظام ما پیروزی است لذا هر کدام از کاندیداها که با رأی مردم انتخاب شوند مورد احترام خواهند بود. 

*هر پیشرفتی در بلاد اسلامی را پیشرفت خود می‌دانیم

رئیسی در پاسخ به این سوال که پیام شما برای مردم جهان عرب و مردم کشورهای اسلامی چیست، به قرابت با مردم کشورهای عربی و اسلامی به دلیل قرابت و نزدیکی فکری و فرهنگی درباره اعتقادات به خدا، پیغمبر، قرآن، قبله اشاره و یادآور شد:‌ این برای ما قطعی است که هر پیشرفتی در بلاد اسلامی را پیشرفت خود می‌دانیم و هر مشکلی در هر گوشه‌ای از جهان اسلام مشکل همه ما است، ما ملتی هستیم که با یکدیگر پیوند عقیدتی و فرهنگی داریم، از این رو امنیت همه کشورهای اسلامی و ناامنی در هر کجای جهان اسلام را متعلق به خود می‌دانیم و این پیوند عمیق ما میان ملت‌ها برقرار است و این پیوند را نیز خداوند متعال برقرار کرده است.

*ما طرفدار صلح برای همه عالم هستیم

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه پیشرفت‌های هر فرد از مسلمانان و کشورهای اسلامی را پیشرفت همه جهان اسلام برشمرد و افزود: اندیشه ما این است که روابط بین کشورهای اسلامی کاملاً تعریف‌شده است و رنج می‌بریم از اینکه ببینیم امروز کشور یمن و آفریقا در مشکلات و رنج به سر می‌برد چه مشکلات مادی و معیشتی و چه مشکلات سیاسی و امنیتی، لذا امید است که در عالم روزی را داشته باشیم که هیچ کس رنجی نداشته باشد، ما طرفدار صلح برای همه عالم هستیم و معتقدیم به هیچ فردی از بشر نباید ستم شود نه فقط به یک مسلمان.

وی با تأکید بر اینکه در هیچ کجای عالم نباید به یک فرد با هر عقیده‌ای و دارای هر مشربی ستم و ظلم شود و ما ظلم به هیچ کس را نمی‌پسندیم، گفت: ما امروز در پیش‌رویمان سخنی از امیرالمؤمنین (ع) است که به مالک اشتر فرمود مردم  هم‌کیش، هم‌دین و هم‌عقیده تو و مسلمان هستند یا هم خلقت تو هستند، ما نمی‌پسندیم به هیچ فردی در عالم ظلم شود، عدالت، صلح، آرامش و امنیت را برای همه مردم جهان در کشورها می‌خواهیم، چه آنانی که با ما هم‌عقیده و چه کسانی که با ما عقیده نیستند، چراکه انسان‌هایی هستند که در آفرینش با ما یکسانند و ما مطلقا نمی‌پسندیم که مضیقه‌ای برای هیچ کس در گوشه‌ای از عالم وجود داشته باشد.