آژانس ۵ بار تأیید کرده که ایران به برجام پایبند بوده است

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در روز سه شنبه بار دیگر بر حمایت این اتحادیه از توافق هسته ای ایران- برجام- تأکید کرد.

موگرینی در این نشست خطاب به اعضای شورای امنیت خاطرنشان کرد که «آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون پنج بار تأیید کرده است که تهران به مفاد برجام پایبند بوده و آن را اجرا کرده است».

وی همچنین اظهار داشت که توافق هسته ای ایران «یک نقطه عطف در روند منع گسترش [سلاح های هسته ای] به شمار می رود و باعث شده است که همگان هم در منطقه [خاورمیانه]، هم در اروپا و هم در سراسر جهان امنیت بیشتری احساس کنند».

این درحالی است که «نیکی هیلی» سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد در تقابل با اظهارات فدریکا موگرینی، از کشورهای اروپایی خواست تا برای مقابله با آنچه که به ادعای واهی او «فعالیتهای بی ثبات کننده» تهران در خاورمیانه خوانده می شود، وارد عمل شوند.

گفتنی است که این اظهارات مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بالاترین رکن سازمان ملل در حالی ایراد شد که دو روز پیش از آن، «امانوئل ماکرون» نامزد جوان و مستقل در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه به پیروزی دست یافت؛ پیروزی که نویدبخش روزهایی بهتر برای اتحادیه اروپاست.

موگرینی پس از نشست شورای امنیت خطاب به خبرنگاران در این باره گفت: «اتحادیه اروپا همچنان شریک و متحدی قابل اعتماد، قابل پیش بینی، یاری دهنده و حیاتی برای سازمان ملل و سراسر دنیا باقی خواهد ماند».