400 هزار ایرانی مقیم کانادا چگونه رای می دهند؟

ایران و کانادا روابط دیپلماتیک ندارند؛ در شهریور ۱۳۹۱ دولت کانادا در اقدامی یکجانبه سفارت خود را در تهران تعطیل کرد و روابط دیپلماتیکش با ایران را به حالت تعلیق درآورد.

پس از انتخاب «جاستین ترودو» به سمت نخست‌وزیر کانادا در سال ۲۰۱۵، نخست وزیر جدید کانادا برای برقراری رابطه دیپلماتیک با ایران ابراز تمایل کرد و مذاکرات میان تهران و اتاوا برای از سرگیری روابط آغاز شد؛ اما اکنون که حدود دو سال از روی کار آمدن دولت میانه رو «ترودو» در کانادا می‌گذرد کماکان روابط دیپلماتیک میان تهران و اتاوا از سر گرفته نشده است.

عدم روابط دیپلماتیک میان ایران و کانادا بی‌تردید محدودیت‌هایی را برای حدود ۴۰۰ هزار ایرانی ساکن کانادا فراهم می‌آورد؛ یکی از این محدودیت‌ها منع مشارکت آن‌ها در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم است.

سرنوشت مشارکت سیاسی ۴۰۰ هزار ایرانی

حسن قشقاوی معاون کنسولی، پارلمانی و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه که ریاست هیئت نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور را نیز بر عهده دارد، در اوایل اردیبهشت ماه در جریان یک نشست خبری با اشاره به اینکه ایران و کانادا در حال حاضر با یکدیگر ارتباط دیپلماتیکی ندارند، گفت: حداقل ۴۰۰ هزار ایرانی در این کشور زندگی می‌کنند و با توجه به عدم این روابط تاکنون نتوانسته ایم زمینه را برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور فراهم کنیم.

وی در همین راستا ادامه داد: در چارچوب تلاش هایمان برای فراهم کردن این امکان که شهروندان ایرانی در کانادا بتوانند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند یک یادداشت رسمی به سفارت کانادا در نیویورک داده ایم و همکاران ما در نمایندگی ایران در سازمان ملل در تلاش هستند تا رایزنی‌ها و گفت‌وگوهایشان با سفارت کانادا در نیویورک در این ارتباط را به نتیجه برسانند.

قشقاوی در همان نشست خبری افزود: در این یادداشت رسمی از دولت کانادا درخواست کرده ایم که به احترام دموکراسی و حقوق شهروندی این امکان را فراهم کند که شهروندان ایرانی در کانادا بتوانند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند و رای خود را به کاندیدای مورد نظرشان بدهند.

 شاید شهروندان ایرانی مقیم کانادا برای رای دادن مجبور شوند به آمریکا عزیمت کنند!

 قشقاوی همچنین با تاکید بر اینکه رایزنی‌ها و گفت‌وگوهای ما با دولت کانادا در این ارتباط ادامه دارد، اعلام کرد: ۳۰ صندوق رای در شهرهای مختلف آمریکا خواهیم داشت تا شهروندان ایران در کانادا بتوانند در انتخابات شرکت کنند.

چند روز پس از اظهارات قشقاوی معاون کنسولی و امور ایرانیان وزارت امور خارجه، قاسمی سخنگوی این وزارتخانه نیز در جریان نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به سوالی در ارتباط با تعیین تکلیف ایرانیان مقیم کانادا برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری با توجه به عدم روابط دیپلماتیک تهران و اتاوا، گفت: از طریق کانال‌های دیپلماتیک گفت‌وگو‌ها و پیگیری‌ها میان ایران و کانادا جهت مشارکت ایرانیان ساکن این کشور در انتخابات ریاست جمهوری ادامه دارد به نحوی که بتوانیم به شکلی در نقاط مختلف این کشور صندوق‌های رأی داشته باشیم تا ایرانیان بتوانند شرکت کنند.

سال ۹۲ ایرانیان مقیم کانادا رای ندادند!

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این‌که اگر تفاهمی حاصل نشود راهکار دیگری وجود نخواهد داشت و ایرانیان مقیم کانادا به مانند سال ۹۲ از رأی دادن محروم می‌شوند، در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این ارتباط گفت: تا آنجا که من اطلاع دارم از مدت‌ها پیش دولت کانادا رأی‌گیری کشورهای خارجی برای انتخابات در این کشور را منحصر به قرار دادن صندوق در اماکن دیپلماتیک آن کشور‌ها کرده است و هر کشوری فقط می‌تواند در سفارت خود یا کنسولگری‌های و یا دفاتر تجاری و فرهنگی خود، صندوق رأی قرار دهد. در انتخابات ریاست جمهوری دهم با وجود استقبال بالایی که وجود داشت ما تن‌ها توانستیم یک صندوق رأی آن هم در سفارت ایران در اوتاوا داشته باشیم و امکان استقرار صندوق در دیگر نقاط فراهم نشد و متأسفانه تعدادی از ایرانیان که علاقه‌مند بودند در انتخابات شرکت کنند با مشکلاتی جهت رفت و آمد روبرو شدند.

 ایران به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در کانادا امیدوار است

هفته گذشته مصاحبه دیگری از قاسمی منتشر شد که در آن اقدامات وزارت امور خارجه در تدارک برگزاری انتخابات در خارج از کشور تشریح شده بود؛ وی در مصاحبه مزبور در خصوص آخرین اقدامات وزارت امور خارجه برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور گفت: وزارت امور خارجه تمام مقدمات لازم را برای برگزاری پر شور انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور مهیا کرده و اقدامات ضروری را انجام داده است.

وی با بیان اینکه دستگاه دیپلماسی آماده برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور است، اظهار کرد: تمام نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور از آمادگی همه‌جانبه برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و حضور ایرانیان خارج از کشور برای مشارکت در انتخابات، برخودار هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با آخرین اقدامات صورت گرفته برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا هم تصریح کرد: با توجه به جمعیت نسبتا بالای ایرانیان مقیم در امریکا، تمامی اقدامات لازم از سوی وزارت امور خارجه برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و داشتن صندوق‌های آرا در امریکا انجام شده و این روند در حال انجام است.

قاسمی درخصوص برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در کانادا هم خاطرنشان کرد: نکته‌ای که لازم به یادآوری است، آن است که تهران و اوتاوا از روابط سیاسی با یکدیگر برخودار نیستند، اما با وجود این مسئله، ایران به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در کانادا امیدوار است.

وی ادامه داد: وزارت امور خارجه تلاش‌های لازم و بایسته‌ای را از طریق مجاری دیپلماتیک در دست پیگیری دارد تا بتواند مجوزهای لازم را برای استقرار صندوق‌های اخذ رای و انجام انتخابات ریاست جمهوری در آن کشور اخذ شود و ایرانیان مقیم در کانادا نیز بتوانند با حضور در پای صندوق‌های رای در این اقدام ملی و خطیر انتخابات مشارکت داشته باشند.

قاسمی با تاکید مجدد بر اینکه وزارت امور خارجه به صورت جدی پیگیر برگزاری انتخابات در کانادا و امریکا است، اظهار کرد: دستگاه دیپلماسی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در کانادا و امریکا تلاش می‌کند. خوشبختانه مقدمات لازم در امریکا مهیا شده و ما در زمان مقتضی محل‌های اخذ آرا و استقرار صندوق‌های رای را اعلام می‌کنیم.

 مکالمه ظریف و همتای کانادایی‌اش برای مشارکت ایرانیان مقیم کانادا در انتخابات

دوشنبه هفته جاری محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با خانم فریلند وزیر امور خارجه کانادا در خصوص برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در کانادا مکالمه تلفنی انجام داد.

ظریف در این گفتگوی تلفنی با اشاره به درخواست‌های مکرر ایرانیان مقیم آن کشور برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در کانادا و ضرورت پذیرش خواسته آنان گفت: ایرانیان مقیم خارج همانند مردم داخل کشور به شدت علاقمندند با شرکت در انتخابات ریاست جمهوری در تعیین آینده کشورشان مشارکت داشته باشند.

خانم فریلند وزیر امور خارجه کانادا نیز با اشاره به حضور مثبت جامعه فرهیخته ایرانی در کانادا، اظهار کرد: دولت کانادا به اهمیت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در کانادا برای ایرانیان مقیم واقف است؛ اما در شرایط فعلی و نبود روابط سیاسی و عدم فعالیت اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در کانادا و مقررات داخلی پیرامون برگزاری انتخابات شهروندان دیگر کشور‌ها لازم است چند مورد فنی بررسی و برطرف شود.

حضور هیئت کانادایی در ایران

پس از مکالمه تلفنی ظریف و همتای کانادایی اش پیرامون فراهم آوردن شرایط برای ایرانیان مقیم کانادا جهت مشارکت در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، خبر رسید که یک هیات سیاسی وزارت خارجه کانادا برای انجام مذاکراتی پیرامون روابط دو کشور با مقامات وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در تهران به سر می‌برند.

پیش از آن نیز برخی منابع خبری غربی گزارش داده بودند که یکی از مقامات وزارت خارجه کانادا در هفته جاری به ایران سفر می‌کند.

شهروندان ایرانی در کانادا نمی‌توانند در انتخابات ریاست‌ جمهوری شرکت کنند

در شرایطی که مقامات وزارت خارجه کشورمان از طریق مبادی دیپلماتیک در تلاش برای جلب نظر مقامات کانادایی جهت موافقت با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران در این کشور هستند و در همین رابطه دوشنبه شب وزیر امور خارجه کشورمان با همتای کانادایی اش مذاکراتی را انجام داد اما برخی منابع خبری به نقل از مسئولان دولت کانادا اعلام کردند که این کشور به ایران اجازه نخواهد داد که در روز انتخابات ریاست‌ جمهوری این کشور حوزه‌های رأی‌گیری در کانادا داشته باشد.

البته هنوز مقامات رسمی دولت کانادا نسبت به خبر فوق الذکر واکنش رسمی نشان ندادند ؛ به همین ترتیب باید منتظر ماند و دید که آیا حدود ۴۰۰ هزار ایرانی ساکن کانادا می‌توانند در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران شرکت کنند یا اینکه مقامات و دولت لیبرال مسلک کانادا در رابطه با امر دموکراسی و مشارکت انتخاباتی مانند سایر دولتمردان غربی صرفا شعارهای پرهیاهو سر می‌دهند.