وزیری که 8 روز قبل از انتخابات پیشگویی کرد

 محمود واعظی وزیر ارتباطات در حاشیه جلسه دولت که بیشتر رنگ و بوی تبلیغاتی برای حجت الاسلام روحانی داشت، در اظهاراتی اعلام کرد "قطعاً فردای انتخابات آقای روحانی بالای 50 درصد رای خواهد داشت".

این اظهارات در حالی است که هیچیک از نظر سنجی‌های علمی انجام شده حتی نظرسنجی‌های دولتی، صحت ادعای وزیر کابینه را تایید نمی‌کند. همچنین آرای مثبت روحانی در تمام نظرسنجی‌ها بشدت روبه کاهش رفته و میزان آرای منفی وی در صدر لیست نامزدهای انتخابات قرار دارد. این سخن،  اظهارات برخی از نزدیکان مرحوم هاشمی را در انتخابات 88 تداعی می‌کند که از پیروزی تخیلی آن مرحوم در آن سال خبر داده بودند!

قطعیت پیروزی روحانی با ذکر درصد آرا از سوی وزیر کابینه، آنهم 8 روز مانده به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری گرچه نوعی بدعت و در عین حال خلاف قانون است اما نشان از چه واقعیتی‌هایی دارد؟

کنار این نظرسازی وزیر دولت مستقر، در روزهای گذشته لحن حجت الاسلام روحانی هم در حمله به رقبای اصلی خود به شدت تند و سیاسی شده اما چرا این اتفاقات با یکدیگر همزمان شده است؛ آیا همزمانی این بدعت با رادیکال‌شدن اظهارات روحانی اتفاقی است یا تصادفی؟

برای پاسخ به این سئوالات باید به پایش‌‌های انتخاباتی مراکز معتبر نظر سنجی رجوع کرد؛ مخرج مشترک همه پایش‌های چند روز گذشته نشان از  بالار فتن آرای منفی روحانی و در مقابل سیر صعودی رقبای اصلی او حکایت دارد که نتیجه آن دست‌کم دو مرحله شدن انتخابات است.

اما به نظر می‌رسد نظرسازی‌ها و وارونه‌نمایی واقعیات مقامات ارشد دولتی برای روحانی یک خطر دیگر دارد و آن اینکه ذهن او از واقعیت به سمت ذهنیات تصنعی می‌برد؛ تجربه‌ای که پیشتر برای برخی کنشگران سیاسی هزینه گزافی به جای گذاشته بود؛ باید دید آیا روحانی مراقبت می‌کند؟