اقدامات ریاض برای ایجاد تنش میان تهران و اسلام آباد

حادثه تروریستی روز ۶ اردیبهشت در نقطه صفر مرزی ایران و پاکستان در منطقه میرجاوه که قدر مسلم در نتیجه قصور و اهمال مسئولان پاکستانی صورت گرفت و منجر به شهادت ۱۰ مرزبان عزیز و غیور ایرانی شد، به لحاظ دیپلماتیک مسائلی را میان تهران و اسلام آباد ایجاد کرده است.

 واکنش‌های اولیه به یک حادثه تروریستی

در پی حادثه تروریستی در نقطه مرزی میرجاوه، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به احضار سفیر پاکستان به وزارت امور خارجه، افزود: در این احضار، مدیر کل آسیای غربی وزارت امور خارجه مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران را به سفیر پاکستان ابلاغ کرد و گفت: ما قویا انتظار داریم طرف پاکستانی اقدامات جدی و اساسی برای بازداشت تروریست‌ها و مجازات آنان انجام دهد.

وی ادامه داد: متاسفانه مرزهای پاکستان با ما ناامن‌ترین مرزهاست در حالی که ما سعی کردیم امن‌ترین مرز‌ها را با پاکستان فراهم کنیم. ما انتظار داریم، طرف پاکستانی با عمل به وعده‌های سابق خود به مقامات کشورمان، اجازه ندهد در آینده این حوادث از مرز‌ها و خاک پاکستان تکرار شود.

سفیر پاکستان نیز ضمن ابراز تسلیت و اظهار همدردی نسبت به حادثه اخیر، اطمینان داد که مراتب را در اسرع وقت به دولت متبوع خود انتقال خواهد داد.

البته واکنش وزارت خارجه به حادثه تروریستی میرجاوه که در نتیجه اهمال مسئولان پاکستانی رخ داد تن‌ها به احضار سفیر پاکستان منحصر نماند؛ بهرام قاسمی سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان پس از این حادثه تروریستی اعلام کرد: انجام عملیات ایذائی و تروریستی از سوی اشرار مسلح و گروهک‌های ابزار دست مروّجان شناخته شده خشونت و افراط و تکفیر از مرزهای ایران و پاکستان محکوم و غیرقابل پذیرش است و دولت پاکستان باید درباره نحوه حضور و عملیات این گروهک‌های شریر در خاک خود پاسخگو باشد.

در بیانیه سخنگویی وزارت امور خارجه نیز به این موضوع اشاره شده بود که: جا دارد کشورهایی که در ائتلاف‌های ضد تروریستی مشارکت می‌جویند پاسخ دهند چگونه از مقابله با گروهک‌ها و اشرار مسلح تروریستی در خاک خود عاجزاند؟ به نظر می‌رسد این بخش از بیانیه وزارت خارجه تعریضی بود به عضویت پاکستان در ائتلاف به اصطلاح ضدتروریستی سعودی‌های علیه مردم مظلوم یمن.

 اعزام هیئت عالی‌رتبه ایرانی به پاکستان

اما موضوع حادثه تروریستی میرجاوه و احتمال قصور و اهمال پاکستانی‌ها در این حادثه به اندازه‌ای حاد بود که موجب شود یک هیئت عالی رتبه سیاسی نظامی و امنیتی از جانب جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد عزیمت کند؛ از اینرو یک هفته پس از وقوع حادثه تروریستی میرجاوه و شهادت ۱۰ مرزبان غیور کشورمان و مفقودشدن یکی دیگر از این عزیزان، در روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به همراه آقایان محرابی معاون ستاد کل نیروهای مسلح، ذوالفقاری معاون امنیتی وزارت کشور، رضایی فرماندهی مرزبانی کشور و هاشمی استاندرا سیستان عازم اسلام آباد پاکستان شدند و مذاکراتی جدی با مقامات پاکستانی برای مراقبت بیشتر مرزی از جانب آن‌ها صورت دادند و همچنین در خصوص راههای تامین امنیت مرزهای دو کشور و بستن راههای نفوذ گروهکهای ترویستی و تضمین امنیت مرزهای مشترک، با مقامات بلند پایه پاکستان گفتگو و تبادل نظر کردند.

 طرف پاکستانی در جریان این ملاقات‌ها با طرف ایرانی قول تجدید نظر در آرایش نیروهای خود را در مناطق مرزی داد؛ همچنین آن‌ها بر نظارت مداوم و همکاری لحظه‌ای با ایران پیرامون اتفاقات مرزی تاکید کردند؛ علاوه بر این‌ها مقرر شد طرف پاکستانی در دستگیری عوامل اقدام تروریستی اخیر در مرز میرجاوه همکاری‌های لازم را انجام دهد.

 یک موضع‌گیری قاطعانه

اما قاطعانه‌ترین موضع‌گیری در قبال حادثه تروریستی میرجاوه را سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان انجام داد؛ وی اوایل هفته جاری در آیین جشن دانش آموختگی دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی با اشاره به جنایت تروریست‌ها از داخل خاک پاکستان علیه نیروهای مرزبانی ایران در میرجاوه، گفت: در صورت ادامه تعرضات، مامن و مخفیگاه تروریست‌ها در هر کجا که باشد مورد ضربات کوبنده قرار خواهند گرفت.

 واکنش اسلام آباد!

به فاصله یک روز از این اظهار نظر قاطع رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، وزارت خارجه پاکستان، «مهدی هنردوست» سفیر ایران در اسلام آباد را احضار کرد؛ «سرتاج عزیز» مشاور نخست وزیر پاکستان در امور خارجی نیز طی مصاحبه‌ای با شبکه خبری «دنیا» پاکستان، اعلام کرد: "اگر تهران اطلاعات لازم در زمینه تروریست هایی که علیه مرزبانان این کشور اقدام کرده اند را در اختیار ما قرار دهد، اسلام آباد علیه آنان وراد عمل خواهد شد. "

 ایران از محل استقرار تروریست‌ها قطعا اطلاعات دارد

در واکنش به اظهارات مشاور نخست وزیر پاکستان؛ سردار اسماعیل کوثری رئیس پیشین اداره امنیت ستاد کل نیروهای مسلح و رئیس کمیته دفاعی مجلس نهم می‌گوید: از محل استقرار تروریست ها، ایران قطعا اطلاعات دارد، اما نمی‌تواند این اطلاعات را به صورت علنی مطرح کند چرا که در این صورت تروریست‌ها نقل مکان می‌کنند.

رئیس سابق کمیته دفاعی مجلس علاوه بر این اضافه می‌کند: به همین خاطر سردار باقری خطاب به پاکستانی‌ها می‌گوید اگر شما جلوی تروریست‌ها نایستید ما خودمان اقدام می‌کنیم، ما توانمندی برخورد مناسب با تروریست‌ها را داریم، اما نمی‌خواهیم با کشور برادری مانند پاکستان اختلافی بوجود بیاید.

رئیس اسبق اداره امنیت ستاد کل نیروهای مسلح معتقد است که در صورتی پاکستان طعم امنیت را در مرزهایش می‌چشد که نیروهای اطلاعاتی و امنیتی‌اش احساس مسئولیت داشته باشند.

وی خاطر نشان می‌کند: اگر پاکستان بر مرزهایش مسلط نیست ما می‌توانیم در کوتاه‌ترین زمان با جدید‌ترین امکانات تسلیحاتی با این مساله برخورد کنیم و این تروریست‌ها را درمرزهای خودمان تا عمق کشور پاکستان سرکوب کنیم و آنچنان با این تروریست‌ها برخورد کنیم که دیگر کنار مرزهای ایران پیدایشان نشود.

کوثری علاوه بر این می‌افزاید: اگر حکومت پاکستان بر تمامی مرز‌هایش حاکمیت دارد باید جواب دهد این تروریست‌ها بر چه اساسی آمده اند این اقدام تروریستی را انجام داده اند؛ باید کاری کنیم که امنیت در مرزهای هر دو کشور برقرار شود و اجازه انجام چنین اقدامات تروریستی در آینده به هیچ وجه داده نشود.

روایت مشاور لاریجانی از مقر تروریست‌ها در پاکستان؛ به موقع اطلاعات‌مان را افشا خواهیم کرد

منصور حقیقت پور درخصوص احضار سفیر ایران برای اظهارات سردار باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در ارتباط با حادثه میرجاوه بیان کرد: اگر پاکستان اطلاعاتی از تروریست‌ها در خاک خود ندارد و انتظار دارد تا از ایران این اطلاعات را دریافت کند اگر لازم باشد، اطلاعاتی در این باره می‌دهیم، اما این نشان‌دهنده بی کفایتی سیاسی و امنیتی مدیران پاکستان است.

 وی ادامه داد: براساس اطلاعاتی که ما قبل از این داشتیم آن‌ها (پاکستانیها) گروه‌های تروریستی را در کشور خود جای می‌دهند و از وضعیت شان خبر دارند، افرادی که در داخل مرزهای ما کارهای تروریستی انجام داده اند، اما در پناه پلیس پاکستان و دستگاه اطلاعات پاکستان قرار گرفته اند، اگر لازم باشد به موقع این اطلاعات مان را افشا خواهیم کرد.

مشاور رئیس مجلس در عین حال یادآور شد: ما می‌خواهیم که پاکستان خودش جلوی این قضیه را بگیرد و نگذارد تا در کشورش علیه جمهوری اسلامی ایران اقدامات تروریستی صورت بگیرد.

حقیقت پور افزود: ما از این جهت هم به آن‌ها مشکوکیم که اخیرا در برخی طرح‌های خائنانه عربستان در منطقه در حال مشارکت نظامی هستند. آقای شریف هم اکنون فرمانده جریان ائتلاف منطقه‌ای عربستان برعلیه نیروهای یمن شده است و سایر نیروهایی که داخل عربستان هستند.

وی با بیان اینکه متاسفانه هم اکنون ارتش پاکستان کار مزدوری برای عربستان انجام می‌دهد، گفت: این برای ما بسیار نگران کننده است و این موارد ما را به آن سمت می‌برد که شاید نوعی ارتباط ساختاری میان این اقدامات و نیز همکاریهای عربستان و پاکستان وجود داشته باشد.

مشاور رئیس مجلس اذعان کرد: ما مردم و دولت پاکستان را دوست داریم و به آن‌ها احترام می‌گذاریم، ولی اگر بخواهند در زمین عربستان سعودی بازی و خوش رقصی کنند آن زمان است که برای ما قابل تحمل نخواهد بود و ما منافع ملی خودمان را تعقیب خواهیم کرد و اگر لازم باشد تروریست‌ها را تعقیب و تنبیه خواهیم کرد.

حقیقت پور در پاسخ به این سوال که ایران از تروریستهای میرجاوه اطلاعاتی دارد، افزود: حتما داریم و مسئولان ذیربط در این زمینه بایستی پاسخگو باشند و ما بی اطلاع در این زمینه‌ها نیستیم.

 مزدوران سعودی وارد گود شدند

همچنین در روزهای اخیر برخی از علمای افراطی پاکستان نظیر «اورنگزیب فاروقی» نیز با بزرگنمایی بیانات سردار باقری سعی کردند از آن در راستای ایجاد تنش میان تهران و اسلام آباد بهره بگیرند و از این طریق مطامع و اغراض رژیم سعودی را پیش ببرند.

این تلاش مذبوحانه مزدوران تکفیری رژیم سعودی در پاکستان برای ایجاد تنش میان روابط تهران و اسلام آباد در شرایطی بود که مسئولان عالی کشورمان از همان ابتدای وقوع حادثه تروریستی میرجاوه (که اهمال پاکستانی‌ها در آن محرز بود) نسبت به رفع این موضوع از طریق مجاری دیپلماتیک تاکید داشتند.

به نظر می‌رسد سعودی‌ها قصد دارند از حادثه تروریستی اخیر میرجاوه که توسط شاگردان مدارس تکفیری خودشان رخ داده، برای اهداف شوم و توسعه طلبانه شان در منطقه بهره گیرند؛ از همین رو به دست نشانده‌های تکفیری خود در این کشور ماموریت داده اند تا ایران هراسی را شدت ببخشند؛ نکته دیگری که ذکر آن لازم است آن است که سعودی‌ها در باتلاق خودساخته یمن به شدت به ارتش پاکستان نیاز دارد و به هر میزان که دولت پاکستان از همسایه قدرتمند غربی اش یعنی جمهوری اسلامی ایران دورتر باشد، برای حکام سعودی مطلوب‌تر است.

سعودی‌ها در ابتدای تجاوز به یمن، نام ۳۴ کشور را برای پیوستن به ائتلافشان رزرو کردند که پاکستان هم در زمره آن‌ها بود؛ اما مجلس پاکستان در وهله نخست به پیوستن ارتش این کشور به ائتلاف سعودی علیه یمن رای منفی داد؛ این امر باعث خشم سعودی‌ها شد و موجب شد آن‌ها با یک سری اقدامات از جمله اخراج کارگران پاکستانی از ریاض و همچنین دعوت از نارندا مودی نخست وزیر هند به ریاض، مقامات پاکستانی را تحت فشار قرار دهند.

در نتیجه، مقامات پاکستانی ابتدا با حضور ارتش این کشور در مانوری به عنوان «رعد شمال» با محوریت عربستان موافقت کردند و سپس «راحیل شریف» فرمانده سابق ارتش خود را به ریاض گسیل داشتند تا با «محمد بن سلمان» شاهزاده جنگ سالار سعودی دیدار کند و در صورت لزوم فرماندهی عملیات ضدمردم یمن را برعهده گیرد.