مقام اطلاعاتی آمریکا: برجام شفافیت فعالیت‌های هسته‌ای ایران را افزایش داده است

کمیته اطلاعاتی مجلس سنا روز پنجشنبه نشستی با موضوع «تهدیدهای جهانی» برگزار کرد.

در این نشست مقام‌های مهمی از جامعه اطلاعاتی آمریکا حضور داشتند. «دانیل کوتس»، مدیر اطلاعات ملی، «مایکل پامپئو»، رئیس سیا، «مایکل راجرز»، مدیر آژانس امنیت ملی، «اندرو مک‌کیب»، رئیس موقت اف‌بی‌آی و «وینست استوارت»، مدیر آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا حاضران در این جلسه استماع بودند. 

«کوتس» در آغاز این نشست مدعی شد که سوریه هم آمادگی و هم تمایل برای استفاده از سلاح‌های شیمیایی را در این کشور دارد.

وی در بخش دیگری از خطابه‌اش ایران را یکی از تهدیدهای پیش روی آمریکا خواند و گفت که «ایران در خلیج فارس در حال استفاده از مین‌های دریایی پیشرفته، قایق‌های انفجاری بدون سرنشین، اژدرهای پیشرفته و موشک‌های ضد کشتی است.»

«کوتس» درباره توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 موسوم به برجام گفت: «تهران قصد دارد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را حفظ کند، زیرا این توافق تحریم‌ها علیه ایران را نگاه می‌دارد.»

وی همچنین گفت: «برجام شفافیت فعالیت‌های هسته‌ای ایران را از طریق بهبود دسترسی‌های آژانس افزایش داده است.»

 مقام آمریکایی در بخش دیگری از اظهاراتش ایران را به انجام اقدامات مخرب در منطقه متهم کرد و گفت که ایران برای حمایت از سوریه به این کشور مشاور نظامی ارسال می‌کند. 

«کوتس» همچنین مدعی شد که ایران چند هزار جنگجو به یمن، سوریه و عراق اعزام کرده است. 

مدیر اطلاعات ملی آمریکا در بخشی از اظهاراتش هم گفت: «ایران کماکان از جاسوسی سایبری، هجمه تبلیغاتی و حملات برای پشتیبانی از اولویت‌های امنیتی‌اش، اثرگذاری بر رویدادها و برداشت‌های کشورهای خارجی و مقابله با تهدیدها استفاده می‌کند.»