تبدیل هلال اهمر به ستاد روحانی

 جمعیت هلال احمر اگرچه طبق اساسنامه سازمانی غیر‌سیاسی است، اما در طول تاریخ فعالیتش بارها از این تعهد بی‌طرفی و بی‌غرضی خارج شده است. اوج این سیاسی‌کاری‌ها را می‌توان در دولت یازدهم شاهد بود.

حالا هم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری با نگاهی به روزنامه شهروند نه فقط حس نمی‌کنید که با رسانه رسمی جمعیت هلال‌احمر و انعکاس فعالیت‌های این جمعیت به همراه اهداف آموزشی مواجه‌اید، بلکه تیترها، عکس‌ها و مطالب این رسانه که از بودجه عمومی و بیت‌المال اداره می‌شود، درست شبیه بولتن‌‌های انتخاباتی ستاد انتخابات دولت یازدهم است.

اگر اهل روزنامه‌خوانی و پیگیری جریان‌های سیاسی باشید، تصدیق می‌کنید که روزنامه شهروند وابسته به جمعیت هلال‌احمر تنها در بخش بودجه به این جمعیت وابسته است و خط و ربط مطالب و جریان‌سازی‌های این رسانه به طور کامل از سوی اتاق‌فکر جریان اصلاحات هدایت می‌شود، اما طی روزهای اخیر اتاق فرمان این رسانه به جایی رسیده است که تیترها، عکس‌ها و مطالب روزنامه شهروند به بولتن ستاد انتخاباتی دکتر روحانی تبدیل شده و از اهداف رسمی جمعیت هلال احمر کیلومترها فاصله گرفته است. این ماجرا به جایی رسیده که صدای داوطلبان و امدادگران جمعیت هلال‌احمر را هم در آورده است.

رفتار غیر‌حرفه‌ای و غیر‌قانونی روزنامه رسمی جمعیت هلال احمر در حالی است که معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد پیش از این با صدور اطلاعیه‌ای فعالیت‌های رسانه‌ای روزنامه‌هایی که با بودجه عمومی و بیت‌المال ارتزاق می‌کنند له یا علیه کاندیداهای انتخابات را ممنوع اعلام کرده است.

حرکت بر خلاف اساسنامه

اگر به سراغ اساسنامه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران بروید، می‌بیند که این جمعیت به عنوان مؤسسه‌ای خیریه، غیر انتفاعی و دارای شخصیت حقوقی مستقل است که اهدافی از جمله تلاش برای تسکین آلام بشری، تأمین احترام انسان‌ها و کوشش در جهت بر قراری دوستی و تفاهم متقابل و صلح پایدار میان ملت‌ها و همچنین حمایت از زندگی و سلامت انسان‌ها بدون در نظر گرفتن هیچگونه تبعیض میان آنها به عنوان هدف‌های آن بر شمرده شده است.

بدیهی است سیاسی‌کاری‌های این جمعیت با عنایت به اینکه با جذب چیزی حدود ۲ میلیون داوطلب با کف جامعه در ارتباط است، همچون شمشیر دولبه‌ای است که از یک سو می‌تواند منجر به مهندسی افکار عمومی شود و از سوی دیگر موجب خدشه‌ای جدی به اعتماد عمومی جامعه‌ای می‌شود که این جمعیت را به عنوان نهادی عام‌المنفعه و فعال در حوزه امدادرسانی می‌شناسند.

حالا اما مدت‌هاست دیگر جمعیت هلال احمر به عنوان نهادی امدادی شناخته نمی‌شود؛ چراکه مطالب و تیترهای رسانه اصلی این جمعیت یعنی روزنامه شهروند هیچ سنخیتی با ماهیت جمعیت هلال احمر ندارد.

   

بولتن ستاد انتخاباتی دولت

در اطلاعیه اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت ارشاد آمده است: مطابق ماده ۶۸ قانون انتخابات ریاست جمهوری، انجام هر گونه فعالیت تبلیغاتی و همچنین استفاده از وسایل و سایر امکانات وزارتخانه‌ها و ادارات، شرکت‌های دولتی و مؤسسات وابسته به دولت و نهادها و مؤسساتی که از بودجه عمومی (‌به هر مقدار) استفاده می‌کنند و همچنین در اختیار گذاشتن وسایل و امکانات مزبور ممنوع اعلام شده است. با وجود این کافی است تا طی روزهای اخیر به رسانه‌های دولتی و به طور خاص روزنامه شهروند سری بزنید.

انتخاب عکسی بزرگ از رئیس‌جمهور با تیتر «دوباره برای ایران بیایید»، «پیروزی تدبیر» یا تیتر «‌مردم یادشان نرفته» به همراه تصویر بزرگ رئیس‌جمهور نمونه‌ای از ویترین روزنامه شهروند در روزهای منتهی به انتخابات ریاست جمهوری است؛ تیترها و تصاویری که شاید نمونه‌اش را تنها بتوان در روزنامه ایران دید.

در برابر این بی‌قانونی‌ها اما نه شخص رئیس‌جمهور و نه معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، هیچ کدام واکنشی نشان نداده‌اند آن هم در شرایطی که دولت کنونی مجری قانون است و باید به دور از هر گونه جناح‌گرایی نسبت به اجرای آن اقدام کند.

سکوت دولت در برابر این بی‌قانونی‌ها، اما شائبه بهره‌گیری از امکانات دولتی به نفع جریان حاضر بر سر کار را موجب می‌شود.

حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور در رابطه با خروجی جلسه کمیسیون تبلیغات در مورد چگونگی استفاده از روزنامه‌های دولتی و روزنامه‌هایی که از بودجه دولتی بهره‌مند هستند، می‌گوید: تمام روزنامه‌هایی که دولتی هستند یا از بودجه عمومی استفاده می‌کنند باید در چارچوب قانون به همه نامزد وقت بدهد و نمی‌توانند فقط یک نامزد را پوشش دهند.

اخبار بعضی کاندیدا هاکه بیشتر گفته می‌شود و بیشتر در اخبار هستند باید در حد خبر باشد، اما نباید جنبه تبلیغاتی داشته باشد. نحوه نشر خبر و نحوه تیتر نباید به گونه‌ای باشد که تبلیغ باشد.  بنا به تأکید دادستان کل کشور طبق قانون انتخابات رسانه و اشخاص مصرحه در ماده ۶۸ قانون انتخابات ریاست جمهوری، له یا علیه یک کاندیدا نباید مطلب پخش کنند.

سکوت معنا‌دار رئیس‌جمهور حقوقدان

آقای رئیس‌جمهور حقوقدان است؛ این بدین معناست که وی بیش ازهمه به قوانین اشراف دارد و به خوبی می‌داند روزنامه‌هایی مانند شهروند که از اموال عمومی اداره می‌شوند نباید در حوزه تبلیغات ورود یابند و مردم از دکتر روحانی انتظار دارند با عمل به وظیفه قانونی خود لااقل در این چهار، پنج روز باقی‌مانده به انتخابات جلوی تخلف از قانون را بگیرد.