رئیس‌جمهوری را انتخاب کنیم که ایران را به عنوان کشوری مقتدر نشان دهد

مهدی چمران کاندید پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تهران در همایشی که عصر امروز به همت بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف در این دانشگاه برگزار شد، با بیان اینکه نباید حاشیه‌ها ما را از اصل موضوع دور کند، گفت: آمریکا و استکبار می‌خواهند هویت ایرانی ـ اسلامی ما را از بین ببرند. ما می‌توانیم روی پای خودمان بایستیم و در دنیا هم مؤثر باشیم و توانستن‌مان را اثبات کرده‌ایم.

چمران با اشاره به حمایت غرب و آمریکا از نظام پهلوی و صدام ادامه داد: ما تنها و با همت جوانان و مردم‌مان در مقابل نظام پهلوی و صدام ایستادیم و به برکت خون شهیدان‌مان پیروز شدیم. بعد از ما حزب‌الله لبنان هم همین‌کار را کردند و با اتکا به خودشان و مقاومت توانستند پیروز شوند.

وی تأکید کرد: در مسئله هسته‌ای هم وقتی به ما اورانیوم نفروختند، ما خودمان کار را شروع کردیم و دانشمندان و جوانان ما توانستند غنی‌سازی را به جایی برسانند که بتوانیم از آن در کارهای پزشکی استفاده کنیم.

این کاندیدای شورای شهر تهران تصریح کرد: همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند؛ باید کسی را انتخاب کنیم که چشمش به آن طرف آب‌ها نباشد. باید کسی را انتخاب کنیم که چشمش به پژوهشگران، دانشمندان، جوانان و توان داخلی خودمان باشد و اقتصاد مقاومتی هم یعنی همین.

وی اظهار داشت: غرب و استکبار نمی‌خواهند ما رشد کنیم و به دلایل مختلف با ما مخالفت می‌کنند. یک روز با انرژی هسته‌ای، یک روز با بحث موشکی، یک روز با بحث حقوق‌بشر و اگر هم اینها نباشد یک چیزی درست می‌کنند.

چمران خاطرنشان کرد: باید باور داشته باشیم که می‌توانیم، این باور که می‌گوید ما فلان غذا را هم نمی‌توانیم درست کنیم، باور درستی نیست. مبنای تقویت، مبنای علمی است و اگر در تکنولوژی دستمان دراز باشد، آن را به ما نخواهند داد.

کاندید پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: باید رئیس‌جمهوری‌ را انتخاب کنیم که ایران را به عنوان یک کشور مقتدر نشان دهد. ملتی مقتدر است که به این باور برسد که خودش می‌تواند روی پای خودش بایستد.

وی در ادامه پیرامون سؤالی در مورد وعده‌های قالیباف تأکید کرد: اگر بخواهیم همه ما می‌توانیم به این وعده‌ها عمل کنیم، اینکه یک برنامه را 300 نماینده عاقل مجلس تصویب می‌کنند، نشان‌دهنده این است که کار انجام‌شدنی است.

چمران در ادامه با اشاره به گران شدن حامل‌های انرژی گفت: می‌توانیم از مبالغی که از این راه به دست می‌آید و از صرفه‌جویی‌هایی که انجام می‌دهیم، هزینه این برنامه‌ها را دربیاوریم. ما باید صرفه‌جویی کنیم و چرا باید هزینه دولت سه برابر بیشتر شود. در اینها می‌توانیم صرفه‌جویی کنیم.

این کاندید پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تهران در ادامه پیرامون سؤال دیگری تأکید کرد: بخش املاک نجومی را در مقابل حقوق‌های نجومی قرار دادند تا از شدت و حدت حقوق‌های نجومی کمتر شود ولی این‌گونه نشد. اصلاً بحث املاک نجومی مطرح نبود، مسئله این بود که شهرداری به تعاونی‌ها و مردم زمین‌هایی را برای انجام امور خیریه فروخته، مانند سازمان شهرسازی که چنین کاری را انجام می‌دهد، حال اگر تعداد املاک نجومی است که بسیار خوب است که برای کارهای خیر این تعداد زمین فروخته شده باشد یا اینکه مردم صاحب خانه شده باشند. اگر هم قیمت فروش نجومی است که این مسئله در آن زمان توسط کارشناسان صورت گرفته و قیمت زمین‌ها مشخص شده است.

وی ادامه داد: در این رابطه ابتدا گفته شد سازمان بازرسی چنین مسئله‌ای را عنوان کرده که این سازمان رسماً اعلام کرد چنین چیزی نیست. یکی از بازرسان این سازمان در زمان بازدید و بررسی به یک نامه برخورد کرده و این نامه را برای 47 نفر به صورت محرمانه ارسال کرده است و از آنها سؤال پرسیده است.

چمران تأکید کرد: از اینجا بود که این نامه به دست یکی از اعضای شورا افتاد و بعدازآن به یک روزنامه‌نگار رسید و در برخی رسانه‌ها منتشر شد. در اینجا ما برای رئیس قوه قضائیه نوشتیم که به این مسئله رسیدگی کند تا اگر تخلفی صورت گرفته، مشخص شود. قوه قضائیه هم کار را به دادستان سپرد و دادستان نیز بررسی‌های خود را انجام داد و نتیجه را اعلام کرد، البته پرونده هنوز در حال جریان است و اگر کسی تخلف کرده باید طبق قانون رسیدگی و با آن برخورد شود.

این کاندید پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: بنده کاری ندارم اعضای شورای شهر از کدام طیف هستند، اما هیچ‌کدام از اعضای شورا خانه‌ای را در این رابطه نخریدند.

وی در رابطه با بحث تحقیق و تفحص مجلس هم گفت: نهایت نتیجه تحقیق و تفحص به قوه قضائیه داده می‌شود و ما کاری را که قرار بود در آخر انجام شود، از ابتدا انجام دادیم.

چمران اضافه کرد: طرح تحقیق و تفحص در مجلس عنوان شد ولی نمایندگان به آن رأی ندادند و باید دلیل آن را از خودشان پرسید، ولی اگر مجلس تحقیق و تفحص هم می‌کرد باید نتیجه را کمیسیون اصل 90 و قوه قضائیه می‌داد، حال اگر شما جای دیگری را سراغ دارید که قضاوت کند، بگویید.

این کاندید پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تهران در ادامه پیرامون سؤالی  مبنی بر واگذاری زمین به همسر قالیباف خاطرنشان کرد: مطمئناً این زمین‌ها به همسر کسی داده نشده، این زمین‌ها به خیریه‌ای به نام امام رضا(ع) فروخته شده که قرار بود با بنیانگذاری پروفسور سمیعی یک بیمارستان خیریه در آن ساخته شود.

وی یادآور شد: نمونه این اقدام توسط خانواده مرحوم هاشمی نیز انجام شده و شهرداری مقداری زمین برای ایجاد یک بیمارستان خیریه به آنها فروخته است. به اعتقاد من این بیمارستان‌ها هرچه زودتر ساخته شود به نفع مردم است و مردم می‌توانند از آنها استفاده کنند.

چمران در ادامه پیرامون سؤالی در خصوص ارائه لیست اموال قالیباف افزود: آقای قالیباف پای این لیست ایستاده است و اگر کسی ادعا می‌کند او چیز دیگری دارد، برود و بگوید.

این کاندید پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تهران در ادامه در مورد کنار کشیدن قالیباف به نفع رئیسی گفت: معلوم نیست چنین اتفاقی رخ دهد، آنها باید ببینند شرایط چگونه است و بر اساس آن تصمیم‌ بگیرند.

وی در ادامه پیرامون بحث پرونده قالیباف که توسط روحانی در مناظره مطرح شده هم افزود: بنده نمی‌دانم این پرونده چه چیزی است ولی اگر پرونده‌ای وجود داشت که باید تعقیب می‌شده، کسی حق نداشته آن را پنهان کند و اگر هم پرونده‌ای نبوده پس منت گذاشتن معنا ندارد. به عقیده من چیز پنهانی وجود ندارد.

چمران در ادامه تأکید کرد: هر دولتی سر کار می‌آید یکسری کار خوب و یکسری کار بد انجام می‌دهد، اگر دولتی در دانشگاه کارآفرینی ایجاد کرده، دستش درد نکند و اگر هم 60 درصد کارخانه‌ها را تعطیل کرده دستشان درد بکند.

این کاندید پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تهران گفت: وقتی کسی وعده می‌دهد باید آن را انجام دهد. یکی از کسانی که گفته می‌توانیم و انجام داده، آقای قالیباف است. تونل رسالت و برج میلاد 10 سال مانده بود توانستیم آن را تمام کنیم. تونل توحید و نیایش را به پایان رساندیم و البته آنها در دوران تحریم‌ها ساخته شد، بنابراین اگر بخواهیم می‌توانیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: استقلال و هویت یک کشور ارزش دارد و سند 2030 هویت و استقلال ما را از بین می‌برد. پس نباید دنبال آن برویم. ما باید به خودمان اتکا کنیم و با استفاده از توان خودمان کارها را انجام دهیم.

چمران در ادامه در خصوص مذاکرات و هسته‌ای و برجام نیز گفت:‌برجام یک معاهده بین‌المللی است و هر دولتی سر کار می‌آید باید به این معاهده پایبند باشد، البته تا زمانی که طرف مقابل هم پایبند بماند پشتوانه این مذاکرات ملت ایران بود و اگر ملت نبود هیچ‌کسی هیچ کاری نمی‌توانست انجام دهد.

این کاندید پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تهران در پایان در رابطه با سؤالی پیرامون سرقت علمی در تز دکترای روحانی هم گفت:‌ خیلی راحت می‌توانید از فضای مجازی و دانشگاهی که بوده این مسئله را بپرسید. بوده‌اند کسانی که می‌گفتند ما دکترا داریم و بعد پرسیدند و دیدند درست نیست، در این رابطه هم می‌توانید بپرسید.