واکنش وزارت خارجه به اظهارات ناروای عربستان

 بهرام قاسمی روز دوشنبه، در مورد گفتگو با ریاض به خبرنگاران گفت: پاسخ ما به اظهارات ناروا ی دولتمردان سعودی این است که خواهان تنش نیستیم و امیدواریم متوجه اشتباهات شوند؛ آمادگی گفتگو داریم اما گفتگو و تعامل به معنای تایید رفتارهای طرف مقابل نیست .عربستان دچار اشتباهات استراتژیکی است که امیدوارم آنها را حل کند.

قاسمی در مورد روابط ایران و ترکیه و تصمیم ترکیه برای ایجاد دیوار در مرزی دو کشور اظهار داشت: دیوار در نقطه صفر مرزی نیست و در درون عمق خاک ترکیه قرار دارد. به هر اقدامی که بتواند که مرزهای دو کشور را به سمت ثبات ببرد، کمک می کنیم. ثبات مرز برای ما و آنها مهم است و کاری دو جانبه است، و دو کشور باید تلاش های دو جانبه ای را انجام دهند .

قاسمی در مورد برجام و احتمال تمدید تحریم ها گفت: در مورد آینده نمی شود قضاوت کرد .آمریکاییها نیاز به توصیه ندارند و خودشان باید بدانند با ایران چگونه رفتار کنند. برجام یک توافقنامه چند جانبه است .امیدوارم سیاست های اتخاذ ی معقول و عاقلانه باشد .

سخنگوی وزارت امورخارجه درباره سخنان رئیس جمهور درخصوص برداشته شدن تحریم های غیر هسته ای، اظهار داشت: این موضوع ایده ای جدید، و کاری دشوار است .این نوع تحریم ها ریشه در مسایل مشخصی دارد .البته با توجه به جایگاه ایران هیچ اقدامی نشدنی نیست، و از طریق دیپلماسی  پویا و کانال های دیپلماتیک می توان مسائل را حل کرد؛ نیاز به یک طراحی جدید دارد و نیازمند کار کارشناسی است و بعد ا شاید بشود جزیی تر صحبت کرد.

قاسمی دربارۀ وضعیت اسرای فلسطینی گفت: مواضع ایران در مورد رژیم صهیونیستی روشن است و این نشانگر خوی دد منشانه آنهاست؛ تا ظلم وجود دارد مقاومت به اشکال مختلف ش وجود دارد  و در فلسطین هم اینگونه است.

قاسمی درباره خبر حمله به گردشگران ایرانی در ترکیه، اظهار داشت: من چنین خبری ندارم؛ البته قبلا گفتیم ترکیه در شرایط خاصی است و توریست ها احتیاط های لازم را بعمل آورند، و من خبر را به این شکل ندیدم.

سخنگوی وزارت امورخارجه در مورد حضور ظریف در مراسم تبلیغاتی روحانی گفت: پاسخی به من ابلاغ نشده است .وزارت خارجه وزارتخانه ای فراجناحی است و اساس نامه جامعی دارد. و اعضا نمیتوانند در هیچ حزب و گروهی باشند. سفر ظریف به اصفهان یک سفر شخصی است و با مرخصی از هیت دولت و هزینه سفر هم خوشان پرداخت کردند و هزینه محافظان را هم خودشان تقبل کردند و به احترام رئیس جمهور ایشان را همراهی کردند و هیچگونه خلاف قانونی صورت نگرفته است.

قاسمی افزود: این سفر در چارچوب مسایل انتخاباتی نیست و همکاران ما به اساس نامه پایبند هستند و سفر ظریف به عنوان وزیر خارجه نبوده است و آقای تخت روانچی هم کار حزبی و سیاسی  انجام نمیدهد؛ اگر اینگونه بود که باید در وزارت خارجه را از چند ماه قبل میبستیم.

قاسمی دربارۀ سفر رئیس جمهور آمریکا به عربستان اظهار داشت: اجلاس ریاض چیز جدیدی نیست. در شرایط فعلی ریاض را با حساسیت بیشتری مواجه میکند.مشکلات داخلی و یمن و احساس انزوا در درون حاکمیت عربستان را به این سمت سوق داد که با اجلاس مشکلاتش را سرپوش گذارد.

وی افزود: با توجه به اقدامات اخیر عربستان در منطقه و مجبور به پرداخت غرامت هست، سعی کرده در چنین اجلاسی بحث ترویج تروریسمش را کاهش دهد. این نوع اقدامات نمیتواند مشکلات را حل کند و این اخبار بعد از یکی دو روز از حساسیت خارج میشود.

قاسمی خاطرنشان کرد: در واقع این موضوع را باید یک توطئه صهیونیستی بدانیم، و عربستان با توجه به نزدیکی هایش به این رژیم سعی دارد، با قرار دادن نام دیگر آن، سرپوشی بر این رابطه بگذارد. ما به آمریکایی ها هم توصیه میکنیم دچار خطای فاحش نشوند و اشتباهات گذشته را تکرار نکنند، و وارد دام جدید در این حوزه نشوند، چراکه آثار آن متوجه خود آنها خواهد شد. سیاست خارجی ایران در منطقه روشن است و خواهان صلح و مبارزه با تروریسم بوده است .و آنانی که ادعای مبارزه با تروریسم دارند باید از مشی و روش ایران پیروی کنند تا صداقتشان قابل اثبات باشد .توجه کشورهای اسلامی را به این نکته جلب میکنم با هوشیاری رفتار کنند .

قاسمی تأکید کرد: خط مشی سیاست ایران روشن است، و تغییرات کمی با تغییرات دولت ایجاد خواهد شد. ما خواهان صلح و دوستی در منطقه هستیم و از تنش ها بکاهیم و این تلاش ها روشن است و امیدوارم این سیاست ادامه پیدا کند .این منطقه کشش و تحمل خشونت های بیشتر را ندارد .با گفتگو و تعامل میتوان بر مسایل پیروز شد .

وی درباره رأی گیری از ایرانیان در کانادا و خارج از کشور گفت: با کانادا روابط سیاسی نداریم و در دولت قبلی روابط قطع شد. با توجه به درخواست شهروندان از کانال های دیپلماتیک تلاش ها را آغاز کردیم و یادداشت رسمی دادیم و آقای ظریف هفته گذشته با همتای کانادایی خود صحبت کرد، و با توجه به کمی وقت و موانع این مسئله را منتفی نمود و متاسفانه در روز جمعه در کانادا صندوق رای نداریم و اعلام کردیم شهروندان به آمریکا سفر کنند و رای دهند .هیتی که به ایران آمد در ادامه مذاکرات قبل در خصوص حل مشکلات باقی مانده و علاقه ای که آنها داشتند،  بود. هفته گذشته روز چهارشنبه مذاکرات مفصلی داشتیم .و تلاش برای حصول نتیجه ای دو طرفه ادامه خواهد داشت .

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد وضعیت شکایت ایران از عربستان به سازمان ملل راجع به عملیات خرابکارانه عربستان در ایران یادآور شد: این شکایت در سازمان ملل به عنوان سند وجود خواهد داشت و به آن ها اعلام می کنیم با این اقدامات آن ها  ضرر خواهند کرد و آن ها شکست هایشان در یمن را جبران کنند و می خواهیم این سخنان ناشی از هیجان را تکرار نکنند که به ضررشان خواهد بود.

قاسمی گفت: امیدواریم وضعیت در منطقه به گونه ای پیش رود که نیاز به دیوار کشی در مرزها نباشد و از مرزهای امن برخوردار باشیم. بعد از حادثه میرجاوه بلافاصله اقدام کردیم و آقای ظریف به پاکستان سفر کرد و با  بخش های مختلف  ارتباطات را برقرار کرد تا بتوانند از چنین اتفاقاتی جلوگیری کنند. امیدواریم شاهد وضعیت مطلوب تری در مرزها با پاکستان باشیم .ما در ایران به هیچ گروهی اجازه نخواهیم داد علیه کشورها ی همسایه مان اقدامی کند و ما اطمینان میدهیم از تمام مرزهایمان دفاع خواهیم کرد.

قاسمی درخصوص ایرانیان زندانی در خارج از کشور گفت: یکی از پرونده های جدی وزارت خارجه بحث ایرانیان و زندانیان ایرانی خارج از کشور بوده است و در سفر ظریف به گرجستان د خصوص تعدادی از زندانی ها صحبت شد و سه تن آزاد شدند و در مورد سایر کشورها این گفتگو ها در سطوح مختلف با جدیت دنبال میشود .تلاش های ی که در مورد ترکمنستان داشتیم و توانستیم در سفر اخیر و تماس های مکرر به توافقات خوبی برسیم و تفاهم کردیم برای آزادی زندانیان و یک هیت ایرانی در ترکمنستان و در حال اجرایی کردن است و قرار است در چند گروه با اولیت آزاد شوند .ابتدا زنان، بیماران و سپس سالخوردگان آزاد میشوند .

بهرام قاسمی در پاسخ به سؤالی درباره حمایت ایران از جنبش های مقاومت و از جمله حماس، با توجه به اعلام اینکه آنها مرز بندی رژیم صهیونیستی را پذیرفته اند، گفت: مواضع ایران روشن است .مقاومت در فلسطین وجود دارد .آنچه بیان شد ، آنها بر بحث مقاومت تاکید کرده اند و آنها مبارزه را ادامه خواهند داد و این اصلی تغییر ناپذیر است و اصل مقاومت و بازگشت همه فلسطینیان باقی خواهد ماند .داستان مقاومت با جدیت تمام ادامه پیدا خواهد کرد .

وی در مورد توصیه نمایندگان به ظریف در مورد گفتگو با ترکیه د مورد مسایل نظامی و تجاری ، اظهار داشت : ما با آنها در ارتباط هستیم .ما در گفتگوهای مستمر در تمام حوزه ها  گفتگو برقرار است و تحولات را مور تبادل نظر قرار میدهیم .

قاسمی در مورد اجلاس اوراسیا گفت: این بحث مهمی است و ما با هیچکدام مرز مشترک نداریم، اما مدتی است در حال مذاکره هستیم و بحث عضویت ما از سوی برخی اعضا مطرح شده و فکر میکنیم برای امنیت و ثبات منطقه وجود این نوع همکاری ها میتواند مثمر ثمر باشد و مذاکره جدی داریم و میتوانیم در گام نخست در خصوص مسایل بازرگانی اقداماتی انجام دهیم .

بهرام قاسمی درباره انتخابات ریاست جمهوری فرانسه و نوع رابطه ایران و فرانسه در آینده، اظهار داشت: روابط خوب و کهنی بین دو کشور برقرار است. وی قبلا وزیر اقتصاد بود و در خصوص پروژه های بزرگ به تفاهم رسیدیم و از وضعیت جدید استقبال میکنیم و مجددا تبریک میگویم و این اتفاق در حوزه جهان و اتحادیه اروپا میتواند تاثیر بسزایی داشته باشد. طیف جدیدی که دنبال سیاست های جدید بودند فرصت جدیدی ایجاد کرده، اما چالش ها هم وجود دارد و امیدوارم دولت جدید فرانسه بتواند در مسیر درستی حرکت کند، و ما مسیر را در مورد روابط دو جانبه ادامه خواهیم داد.